Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 18. októbra 2018, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Miroslav Spišiak - !? CHUTÍ ?!

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 22.05.2015

Príručka spotrebiteľskej sebaobrany
Miroslav Spišiak - !? CHUTÍ ?!
Zdroj obrázku: TS Server.sk
 

Postava Zbojníka Globina na obálke charakterizuje v skratke všetko, o čom je kniha Miroslava Spišiaka !? CHUTÍ ?!, ktorá sa na pulty kníhkupectiev dostane už 15. júna. Autor vstúpil na Slovensku aj v Česku do povedomia verejnosti odhaľovaním nečestných praktík výrobcov a predajcov potravín. Rozhovor, ktorý k téme poskytol v roku 2013 populárnemu týždenníku si v elektronickej forme prečítalo viac ako 185-tisíc čitateľov. Nadväzne dostal ponuky na vystúpenia takmer od všetkých slovenských aj českých médií.

„Chcel som upriamiť pozornosť spotrebiteľov na to, čo nakupujú a jedia. Slováci dávajú v priemere až 40 % svojich výdajov na potraviny. Chcem, aby spotrebitelia pochopili, že nemusia „zhltnúť“ všetko, čo im podstrčia. Aby si uvedomili, že majú za svoje peniaze žiadať a dostať potraviny, aké chcú a potrebujú,“ hovorí autor knihy Miroslav Spišiak. „Kritériá kvality, akými boli prirodzená a zdravá výživa, čerstvosť, chuť a vôňa potravín, boli nahradené kritériami ako rentabilita, obrat, marža a zisk. Ak u väčšiny výrobcov prednostne fungujú takéto kritériá, potom priam zákonite musí tento proces vyústiť aj do potravinárskych škandálov,“ dodáva autor.

Spotrebitelia sa často stretávajú s nečitateľnými či falošnými etiketami, s potravinami po termínoch spotreby, potraviny v reťazcoch ležia často na pultoch zapáchajúce a hnijúce... Zdá sa, že ochrana spotrebiteľa v Európe ani u nás nie je veľmi účinná, a preto bude musieť pristúpiť k „sebaobrane“ každý sám.

Autor dal knižku prečítať a ilustrovať deťom – malým výtvarníkom s nádejou, že sa na potraviny pozrú inak ako cez agresívnu reklamu a budú motivovať rodičov k uvedomelejšiemu prístupu k potravinám.

Jednotlivé kapitoly knihy sa zaoberajú väčšinou problémov, ktoré musí spotrebiteľ pri nákupe riešiť. Autor upozorňuje na situácie, v ktorých sa zvádzanie mení na zavádzanie a hovorí aj o možnostiach sebaobrany spotrebiteľa pred rôznymi trikmi potravinárov. Už názvy kapitol sľubujú zaujímavé čítanie, napríklad: Vozík či košík?; Umiestnenie tovarov v obchode; Večne čerstvá zelenina; Pomer ceny a kvality. Alebo: CHVÁLENKÁRSKE TRIKY A TVRDENIA (Inovácie; Z prírody, prírodný produkt). Užitočné pre spotrebiteľov sú i časti knihy, v ktorých autor píše o označovaní potravín a zložení mnohých populárnych výrobkov. Najzaujímavejším druhom potravín venuje autor viac ako 20 samostatných častí knihy, kde popisuje napr. zloženie mäsových či mliečnych výrobkov.

UKÁŽKY TEXTU:

Chyby a nedostatky sa na nových topánkach alebo aute prejavia skôr a jednoznačnejšie, ale ak sa vám časom „pokazí“ telo, nové si nekúpite. Nevhodné a nezdravé potraviny pôsobia na váš organizmus dlhodobo a skryte, postupne, v menších dávkach. Okrem niekoľkých výnimočných prípadov okamžitej otravy sa ich dlhodobé následky len ťažko dokazujú. Sú však v konečnom dôsledku veľmi drahé: v nákladoch na liečenie, lieky či v tom lepšom prípade len na trénera vo „fitku“. Spomeňte si pri nákupe „lacných“ párkov za 1,20 €, že k tejto cene budete čoskoro musieť pripočítať 3,50 € za liek proti hnačke či ďalších 3,50 € za liek na žalúdočné ťažkosti.

Niekoľko osvedčených rád o tom, čo by vás malo zaujímať

Uloženie tovaru v regáloch
Neberte hneď to, čo z regálu trčí rovno pred vaším nosom. Skúste sa pri výbere natiahnuť alebo zohnúť. Možno tam nájdete výrobky rovnakého typu, len lacnejšie či vo vhodnejšom balení. Alebo výrobky síce menej známych značiek, ale rovnakého či chutnejšieho obsahu, a teda pre vás lepšej kvality.

Pasce pri pokladni
Každý obchod je vybavený množstvom pokladní. V žiadnom čase však nefungujú všetky naraz. Pre obchodníkov je výhodnou situáciou, ak pri každej fungujúcej pokladni čaká v rade päť či šesť zákazníkov. Z každej strany uličky medzi pokladňami sa na nich usmievajú „drobnosti“, po ktorých stačí bez rozmýšľania len siahnuť a prihodiť ich na pohybujúci sa pokladničný pás.

Ak niečo z tohto sortimentu naozaj potrebujete, hoďte si to do vozíka či košíka už v predajni. Navyše, v tomto sortimente prevažujú sladkosti, na ktoré svojimi malými zvedavými rúčkami ľahko dosiahnu aj vaše deti. A ak ste sa vnútri obchodu pri výbere správali podľa zásad správnej výživy, pri pokladni ste to potom definitívne prehrali. Ak ste teda podľahli.

Niekoľko trikov, ktoré možno odhaliť dôkladnejším pohľadom na výrobok, obal či etiketu

Tradičná chuť
„Tradičné“ a podobné chute sú marketingovými báchorkami, pretože sa ako chute nedajú nijako definovať. Evokujú sa starodávnymi názvami, napr. „Gazdovská klobása“ či ilustráciami, napr. baču s ovečkami, babičky so sliepočkami a pod.

Hlavne sa však spoliehajú na to, že žiadny z mladších spotrebiteľov sa na chuť takých výrobkov nemôže pamätať a tí starší už vymreli alebo pritakajú, len aby nepriznali, že im už zmysly ochabli vekom.

Pamätáte si, ako chutila tradičná šunková saláma? Nemôžete! Jej chuť sa už nedá napodobniť, pretože ju ovplyvňovalo predovšetkým údenie cez papierové črevá, ktoré už neexistujú. Nehovoriac o drvenom pravom čiernom korení a muškátovom oriešku, ktoré dnes nahradili koreninové extrakty a arómy.

Ilustračná fotografia
Takýto nápis býva umiestnený na najmenej zaujímavom mieste obalu či etikety a je vytlačený tým najmenším písmom. Znamená, že to, čo vidíte na obale, napr. rozpolený šťavnatý pomaranč či tmavočervenú chutnú paradajku, obsah tohto obalu (potravina) s najväčšou pravdepodobnosťou neobsahuje. Ide len o marketingový prostriedok na pritiahnutie očí.


Knihy z Knihový.sk:


Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:




Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 6 rokmi
Košická Univerzitná nemocnica L. Pasteura má ambície získať operačný robotický systém.
pred 11 rokmi
Tak čo? Čaká dieťa, alebo nečaká?
pred 7 rokmi
Iný rozmer je album hodný najúspešnejšej slovenskej kapely. Prináša jedenásť skladieb, medzi ktorými nie je ani jedna pomalá balada.
pred 4 rokmi
Švajčiarski vedci skúmali, čo spôsobuje prívalové vlny na alpských jazerách.
pred 7 rokmi
A ak je váš duševný stav zlý, tak to pocítite aj po fyzickej stránke. Preto by ste sa mali zo šoku rýchlo dostať, prinášame 3 základné kroky, ako zvládnuť šok.
pred 6 rokmi
Pripravovaný zákon by mal nastaviť hranice a zadefinovať, čo je sponzoring alebo či si môže firma výdavky na sponzoring odrátať z daní z príjmu
pred 6 rokmi
Nezaradení poslanci Daniel Lipšic a Jana Žitňanská chcú presadiť zmenu financovania strán.
pred 6 rokmi
I keď článok 19 Všeobecnej deklarácie ľudských práv zakotvuje právo na slobodu prejavu, sloboda médií nie je ešte stále samozrejmosťou vo všetkých štátoch sveta.
pred 7 rokmi
V českej metropole v rámci Symphonica: The Orchestral Tour vystúpi dvakrát - 22. augusta v pražskej Štátnej opere a 14. novembra v O2 aréne.
pred 6 rokmi
Dlhoročný súdny proces ukončilo rozhodnutie, že rukopisy Franza Kafku nepatria do súkromných rúk.

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT