Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie PR správy

Dnes je 20. mája 2019, meniny má a zajtra
Aktuálny čas:

Na lane

Zdroj: ITA Film, redaktor: Monika, pridané: 29.09.2015

Vo filme Na lane sa Joseph Gordon-Levitt predstaví v role Philippa Petita, slávneho francúzskeho performera, ktorý spáchal tzv. „umelecký zločin storočia“, keď v roku 1974 prešiel po oceľovom lane natiahnutom medzi newyorskými Dvojičkami.
Na lane
Zdroj obrázku: ITA Film
 

Nachádzame sa v Montreale, kde oscarový režisér Forresta Gumpa a Návratu do budúcnosti pomaly finišuje nakrúcanie jedného z najväčších projektov svojej kariéry. Vo filme Na lane sa Zemeckis vracia k skutočnej udalosti zo 7. augusta 1974, kedy francúzsky povrazlolezec Philippe Petit v úplnej tajnosti prešiel po lane natiahnutom medzi vežami Svetového obchodného centra a k udalostiam, ktoré tomuto „umeleckému prevratu“ predchádzali. Zemeckis, podobne ako kedysi Petit, prichádza s jasným cieľom: priniesť divákom niečo, čo ešte nezažili.

Joseph Gordon-Levitt sa narodil a vyrastal v Los Angeles. S hraním začal už ako dieťa a postupne sa vypracoval na jedného z najúspešnejších hollywoodskych hercov. Poznáte ho z filmov 500 dní so Summer, Počiatok, Návrat Temného rytiera či Looper. V roku 2013 predstavil svoj režijný debut Don Jon.

Stretol som sa Gordon-Levittom v Montreale počas poslednej fázy nakrúcania filmu Na lane.

Čím Vás projekt Na lane oslovil?
Bolo toho toľko... Ak mám byť však úprimný, bol to jednoznačne Bob Zemeckis. Milujem jeho filmy, ale to asi každý... Spomínam si, že Návrat do budúcnosti bol jeden z prvých filmov, ktoré ma ozaj bavili. A potom prišiel Forrest Gump. Komédiu Smrť jej pristane som videl nekonečne veľakrát, fakt skvelý film. Let bol tiež vynikajúci. Bob robí skrátka výborné filmy.

Poznal ste predtým príbeh Philippa Petita?
Videl som o ňom dokument (Muž na lane, 2008). Odtiaľ som poznal jeho príbeh. Bol to úchvatný dokument. Ako vôbec môže čosi také niekomu napadnúť? Poviete si, čo to ten chlap robí? Nie je to úplne akrobat. Nie je to úplne tanečník. Dokonca nie je ani typický povrazolezec, čo vidno na jeho elegancii a akoby skrytej poetike, ktorá nie je bežná pri cirkusových kúskoch. Keď vystupoval na ulici, žongloval na monocykli a zároveň predvádzal veci, ktoré nemali nič spoločné s trikmi a akrobaciou. Bolo to len čisté prepojenie s publikom a improvizácia.

Je herectvo podobné chôdzi po lane?
V niečom sú si podobné. Je zrejmé, že sú to dve úplne odlišné činnosti. No pri oboch je to o koncentrácii. Keď hráte vo filme, všade okolo vás vládne chaos. Priamo pred vami je kamera a päť osvetľovačov a vy sa musíte odosobniť a nevšímať si ich. Presne o tom je aj chôdza po lane. Trochu som sa ju učil a princíp je rovnaký. Ak začnete premýšľať: „Bože, ako som vysoko“ alebo „Môžem stratiť rovnováhu“, skončili ste.

Gordon Levitt
Joseph Gordon-Levitt, Robert Zemeckis a Philippe Petit počas nakrúcania filmu Na lane v Montreali
zdroj: ITA Film


Bolo pre vás dôležité zažiť to na vlastnej koži?
Áno, veľmi... S Philippom sme strávili osem dní, počas ktorých ma učil chodiť po lane a rozprával mi o sebe, o jeho vystúpeniach a prístupe k umeniu, životu, kúzlam. A poviem vám, po tých ôsmych dňoch som sám s tyčou dokázal chodiť po lane. Vo filme ma párkrát nahradil ozaj vynikajúci povrazolezec Jade Kindar-Martin z Cirque du Soleil.

Predpokladám teda, že nemáte strach z výšky...
Určite mám väčší strach z výšky než Philippe Petit! (smiech)

Aké bolo zhovárať sa so skutočným Philippom Petitom? Neprišlo vám čudné stretnúť človeka, ktorého stvárňujete vo filme?
Bol to pre mňa jedinečný zážitok... Keď som hral vojaka, strávil som nejaký čas medzi vojakmi. Vo filme Ten, kto dáva bacha som hral chlapíka, ktorý utrpel ľahké poranenie mozgu, tak som strávil čas medzi ľuďmi s podobnou diagnózou. Ale to všetko je iné, ako hrať konkrétnu osobu, vystupovať pod jej menom, snažiť sa vyzerať rovnako a hrať jej príbeh. Cítil som povinnosť vzdať Philippovi úctu. Zároveň si myslím, že najlepší spôsob, akým môže herec vyjadriť úctu reálnej osobe je vnútorne sa s ňou stotožniť, namiesto snahy imitovať ju. Držal som vo svojom vnútri všetko, čo mám na Philippovi a rád a za čo ho obdivujem a vzišla z toho moja vlastná verzia Philippa.

Nakoľko sa film drží skutočnosti?
O tomto sme s Bobom [Zemeckisom] dosť hovorili. Film vo veľkej miere zodpovedá realite. Ale to nebol náš hlavný cieľ... Nejde mi až tak o technické detaily, skôr o to, čo tou chôdzou po lane chcel Philippe povedať. Dokážete čokoľvek, čo si len predstavíte. Dokážete spraviť nemožné. O tom je mágia. O tom je umenie. A pre mňa je najdôležitejšie vyjadriť to. Práve to vystihuje skutočného Philippa Petita a je to omnoho dôležitejšie než zachytiť každý nepodstatný detail.

Aké bolo zahrať si Francúza?
(smiech)... Som frankofil. Študoval som francúzštinu na škole, milujem francúzske filmy a vždy som chcel vo filme hovoriť aspoň trochu po francúzsky. Toto bola dokonalá príležitosť. Hrám Francúza, ktorý je však posadnutý Spojenými štátmi a radšej hovorí po anglicky (smiech)... Inými slovami, hovorí po francúzsky len vtedy, keď musí. Vo filme je niekoľko dialógov vo francúzštine. Veľa som cvičil, aby som si čo najlepšie osvojil jazyk a prízvuk. Ostaní francúzski herci Clément [Sibony], César [Domboy] a Charlotte [Le Bon] mi veľmi pomohli.

Čo bola najodvážnejšia vec, akú ste kedy urobil?
Prejsť po lane medzi vežami Svetového obchodného centra je krásne a fyzicky náročné. Je v tom symbolika: Ak máte odvahu, dokážete čokoľvek. Veríte v seba samého natoľko,... že sa ráno zobudíte a záleží vám na tom, čo sa deje okolo vás. Najjednoduchšie je si povedať: „Je mi to fuk,“ alebo „Som neschopný,“ alebo „Nedokážem byť tým, kým chcem.“ Na lane je pre mňa symbolickým vyjadrením tejto myšlienky. Hoci nepovažujem odvážnejšie veci, ktoré som v živote urobil za fyzicky náročné, aj napriek tomu môžem povedať so zdravou dávkou sebakritiky, že zopár odvážnych vecí sa mi podarilo.

Spomínali ste, že ste fanúšik Roberta Zemeckisa a jeho filmy boli hlavným dôvodom, pre ktorý ste sa rozhodol vstúpiť do projektu Na lane. Aká bolo spolupráca s ním?
Je skvelý. Spoluprácu s ním doslova milujem. Vyžíva sa v tom. Pripomína mi dieťa, čo sa každý deň hrá hru, v ktorej vyniká. A to je inšpirujúce a motivujúce. Pri toľkých filmoch, čo urobil a uznaní, ktoré sa mu dostalo, by pokojne mohol skĺznuť do nečinnosti a odpočívať na vavrínoch. Ale on, kdeže. Každý deň sem príde a teší sa z toho.

Prečo myslíte, že sa Philippe Petit rozhodol prejsť na lane medzi Dvojičkami? Podarilo sa vám bližšie zistiť, prečo to vlastne urobil?
Opýtal som sa Philippa... „Prečo? Prečo si to urobil? Pomyslel si na to, ako to môže ľudí ovplyvniť? Ako to môže ovplyvniť svet?“ Pamätajte, keď to urobil, písal sa rok 1974. Svet sa zmietal v chaose. Myslím, že prešiel po lane deň nato, ako Nixon rezignoval [Nixon rezignoval 8. augusta. Philippe Petit prešiel po lane medzi Dvojičkami 7. augusta]. USA boli v centre diania kontroverzných udalostí. Verejnosť protestovala. Bolo tam hnutie za občianske práva... feministické hnutie... to všetko sa tam odrazu valilo. Spýtal som sa ho: „Keď si prešiel medzi tými dvoma vežami, vnímal si to ako symbol? Symbol toho, že nič nie je nemožné? Že to môže ovplyvniť náš pohľad na svet?“ A on na to: „Nie. Vôbec nie. To nezáleží odo mňa ako umelca. Nie som natoľko múdry, aby som vedel, ako zmeniť svet. Viem len to, že ma láka nádherná myšlienka, ktorú nedokážem dostať z hlavy. A verím, že ak ju budem nasledovať, ak k nej budem úprimný a vynaložím všetky svoje sily na jej uskutočnenie, bude to mať určitý vplyv. No nie je na mne rozhodnúť, aký presne.“

Dvojičky boli určitým symbolom v roku 1974. Po 11. septembri sa ich symbolika zmenila. Ako súvisia udalosti vo filme s realitou, v ktorej dnes žijeme?
Podľa mňa je dôležité nezabúdať, že tragédia nezničila to, čo bolo predtým krásne. To nešťastie... ako to Philippe nazýva... nešťastie z 11. septembra 2001, je strašná tragédia. Ale nestalo sa tam iba to. Určite je dôležité pamätať si aj tento krásny moment, ktorý sa tam tiež udial. Nemali by sme Dvojičky vnímať len ako symbol veľkej tragédie, ale aj ako symbol toho nádherného momentu.

Autor: Steven Goldman Montreal, Kanada

The Walk (trailer C, slovenské titulky)




Server.sk v iOS Server.sk v Androide
 
 

Diskusia k článku

Tvoje meno:

Komentár:




Ďalší obsah siete Server.sk


Vyberáme z archívu ...

pred 8 rokmi
Dynamický Smart Fortwo Pulse Coupé ponúka väčšiu dávku športového imidžu.
pred 8 rokmi
Vzduch je látka s chemickým a fyzikálnym pôsobením, ktorá ovplyvňuje prostredníctvom pokožky celý organizmus.
pred 4 rokmi
Východiskom z nepriaznivého demografického vývoja na Slovensku podľa poslanca Jozefa Mihála (SaS) je, aby si ľudia v produktívnom veku šetrili na svoj dôchodok.
pred 6 rokmi
Géčko zmenené na monštrum
pred 7 rokmi
Novinár Tom Nicholson zdôrazňuje, že obsah knihy nijako nezasahuje do práv Jaroslava Haščáka.
pred 6 rokmi
Od 25. januára sprístupnia pred viedenskou radnicou a v priľahlom parku obrovský ľadový areál pod šírym nebom, tzv. Viedenský ľadový sen.
pred 5 rokmi
Nemecká powermetalová formácia vystúpi v druhý deň festivalu pred kapelou Team.
pred 8 rokmi
Nová dimenzia zábavnej jazdy...
pred 7 rokmi
Vianočný čas vo Švédsku začína tradíciou, ktorou si obyvatelia Švédska pripomínajú svätú Luciu.
pred 7 rokmi
Koncom roku 2011 sa na trhu objavila kolekcia albumov zo série vydavateľstva Opus – Opus 100. Medzi titulmi sa objavili na CD aj platne – Ja som malá Bambuľka a Polepetko.

 
 
 

NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Debutový štúdiový album nahrala Emma Drobná v spolupráci s produkčným tímom Creative Music House.
NOVINKA! Emma Drobná - You should know
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
Desmod prichádza s absolútnou novinkou!
Novinka! DESMOD - Molekuly zvuku
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT
štvrtým štúdiovým albumom, ktorý vydá v októbri.
MÁRIA ČÍROVÁ korunuje megaúspech singla UNIKÁT