Dnes je 24. júla 2019, meniny má a zajtra

42 - skutočný príbeh

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 06.11.2013

Jeden z najlepších filmov nakrútených podľa skutočnej udalosti, s mimoriadne silným odkazom.
42 - 	skutočný príbeh

O filme: V roku 1946 sa Branch Rickey (Harisson Ford), majiteľ brooklynského baseballového tímu Dodgers, postaví rasovému konzervativizmu najvyššej profesionálnej baseballovej ligy v USA a uzatvára kontrakt s Jackie Robinsonom (Chadwick Boseman). Obaja muži sa stávajú tŕňom v oku publika, tlače a dokonca aj ostatných hráčov. Robinson je vystavený neskrývanému rasizmu zo všetkých strán. Vďaka svojej ohromnej odvahe a talentu si postupne získa fanúšikov i spoluhráčov, umlčí kritikov a zmenou na baseballovom ihrisku pomôže zmeniť svet.
42 - trailer

S veľkými obavami vkladám do prehrávača americké filmy o amerických národných športoch, rozumej, mám strach z filmov o baseballe. Nie preto, že by neboli dobre nakrútené. Väčšinou z nich vzíde skvelý filmový zážitok, ktorý by bol ešte mocnejší, keby... keby som rozumel pravidlám, ktoré som nepochopil ešte zo žiadneho amerického filmu o tomto športe a v podstate ani z kníh, či internetu, hoci som sa o to niekoľkokrát pokúšal, nie ako športový nadšenec, ale skôr ako filmový fanúšik, ktorý si chce podobné filmy vychutnať ešte viac.

Aj v tomto filme režiséra Briana Helgelanda bol pre mňa oveľa väčším lákadlom Harrison Ford, než baseball. Napokon sa udialo to, že som vzhliadol jeden z najlepších filmov s touto témou. Téma športu je však iba na pozadí sa ťahajúcou linkou, na ktorej v konečnom dôsledku visí jeden mimoriadne silný príbeh z krajiny neobmedzených možností, kde sa ešte skoro v prvej polovici minulého storočia snažili obmedziť všetko tým, ktorí mali inú farbu pleti, než bielu. Film 42 nie je príbehom o športovom zápolení, ale športovcovi, ktorý si kvôli farbe svojej pleti preskákal nejeden dramatický moment, čelil vyhrážkam, nátlaku, ignorácii a v podstate nikoho nezaujímalo čo dokáže na trávniku, ale to, že je „čierny“. Viac než dvojhodinový príbeh púta svojim spracovaním, vierohodnosťou hereckých výkonov, skvelým výberom hercov a faktom, že ten Harrison Ford už pochopil, že nikto nemladneme a hravo a s veľkou chuťou si strihol úlohu obstarožného, no veľmi rozumného pána. Jeden z najlepších filmov nakrútených podľa skutočnej udalosti, s mimoriadne silným odkazom.

Skvelý obraz, vydarený český dabing, výborný zvuk, dokonale nakrútené a tiež niekoľko bonusov. To je asi najväčšie prekvapenie, keďže nejde o žiadny kinohit a v takýchto prípadoch, nech je film obsadený akýmikoľvek skvelými hercami, sa bonusy na vydanie určené na náš trh moc nenosia. V tomto prípade je to inak a divák sa (na Blu ray) môže tešiť na zruba polhodinu bonusového materiálu – tri krátke, zhruba na desať minút rozdelené dokumenty, zo zákulisia nakrúcania, zo zákulisia hry a pohľad na skutočný príbeh skutočného Jackieho Robinsona. Všetko pochopiteľne s českými titulkami.

Réžia: Brian Helgeland
Hrajú: Chadwick Boseman, Harrison Ford, Christopher Meloni, Lucas Black, Nicole Beharie, Alan Tudyk, John C. McGinley, T.R. Knight, Ryan Merriman, Max Gail, Jud Tylor, Brett Cullen, Toby Huss, Brad Beyer, Hamish Linklater, Sean Nix, Tim Ware, James Pickens Jr., Matt Clark, Mark Harelik, Peter Jurasik, Danny Vinson, Rhoda Griffis, Mark Isham, Andre Holland

Linky: MAGIC BOX