Dnes je 20. apríla 2018, meniny má a zajtra

Ako vycvičiť draka - na blu ray už aj v 3D

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 25.04.2012

Vikingský teenager nejako nemôže zapadnúť medzi ostatných obyvateľov rodného ostrova Berk, pretože na rozdiel od nich skôr než svaly (ktorých má pomenej), používa hlavu.

Autori chlpatej Kung Fu Pandy a zeleného zlobra Shreka sa tentoraz rozhodli pre príbeh, ktorý je vo všetkých ohľadoch trochu drsnejší. Ich najnovšie dobrodružstvo sa odohráva na drsnom severe, ktorý obývajú ešte drsnejší Vikingovia a spolu s nimi aj draci. Tí sú jednoznačne najdrsnejší. Jediný, kto nie je ani trochu drsný, je hlavný hrdina Štikút. Vikingský teenager nejako nemôže zapadnúť medzi ostatných obyvateľov rodného ostrova Berk, pretože na rozdiel od nich skôr než svaly (ktorých má pomenej), používa hlavu. Asi by sa to dalo prejsť, keby Štikút nebol synom náčelníka dediny, Chladnokrva Obrovského. Otec má syna rád, ale bohužiaľ si uvedomuje jeho „nedostatočnosť“. Zvlášť keď sa blíži Štikútovo iniciačné uvedenie medzi dospelých Vikingov, ktoré možno úspešne absolvovať jediným spôsobom - zabitím draka v súboji. Draci sú totiž na Berku jediným, zato permanentným problémom.

Desiatky druhov lietajúcich jašterov prakticky neustále útočia na dedinu, kradnú domáce zvieratá, spaľujú úrodu aj hospodárske budovy, a tak je morálnou povinnosťou každého Vikinga bojovať proti drakom, ako sa dá. Aj Štikút by rád nejakého toho Nodra Smrťáka, Ohavného Zipáka alebo Hroziaka Hrozivého skolil, lenže matka príroda ho na to naozaj dostatočne nevybavila. Nepomáhajú ani užitočné lekcie v Drakoškole miestneho samorastu, kováča Pahlta Grgavého. Štikút je našťastie hlava otvorená a tam, kde chýba hrubá sila, pomôže hlava, vďaka ktorej skonštruuje samostrel, ktorým zaútočí na najobávanejšieho z drakov, prakticky nepolapiteľnú Nočnú fúriu. Jediný výstrel (veľmi úspešný) zmení budúcnosť spolunažívania ľudského a dračieho plemena na ostrove Berk. Keď sa totiž Štikút vydá zraneného draka doraziť a stať sa tak definitívne mužom, čosi sa v ňom pri pohľade do jasných dračích očí zlomí. A ten zlom bude začiatkom jedného krásneho priateľstva. Teraz už len ostáva presvedčiť ostatných Vikingov, že skutočný nepriateľ číha inde.
Trailer - Ako vycvičiť draka

Asi by som sa iba opakoval, keďže k filmu samotnému som sa už vyjadroval pri jeho prvotnom uvedení na DVD a blu ray. A ani ďalšie vzhliadnutie nezmenilo môj názor, a naďalej som presvedčený, že ide o jeden z najlepších animovaných príbehov poslednej doby, ktorý vybočuje zo všetkých základných línií súčasných animákov. Silný, zábavný i poučný príbeh, ktorý je navyše dokonale „nakreslený“.

Dôvod, prečo sa vraciam k filmu Ako vycvičiť draka je jednoduchý. Spoločnosť Magic Box ho v sérii ďalších animovaných filmov (celá kolekcia Shrekov, Kung Fu panda a ďalších) uviedla na náš trh v 3D verzii na blu ray. Keď som sa rozhodoval, po ktorom filme z tejto série siahnem, bol to práve „drak“, pretože som si pamätal jeho kvality i to, ako som v čase prvotného uvedenia hundral, že nevyšiel aj v 3D verzii. A bola to výborná voľba. Okrem dokonalej animácie totiž na diváka čaká i dokonalé 3D a tá hodina a pol, ktorú s filmom strávite je naozaj unikátnym zážitkom.

Jediným dôvodom, prečo nedávam plný počet bodov je fakt, že disk (a nielen tento, ale všetky z uvedenej série) nedisponuje slovenským dabingom, ktorý bol v každom prípade k dispozícii a bol vždy výborný. Uznávam, že aj česká verzia „draka“ je vydarená, ale spomínam si na slovenský dabing na DVD a bol výnimočný. Trochu ma mrzí, že slovenský detský divák je v tomto prípade dosť ochudobnený o jeden rozmer zážitku. Poskromnejšia je aj bonusová výbava, ktorá, zatiaľ čo na DVD bola mimoriadne obsiahla, v tomto prípade je k dispozícií iba trailer na celkom iný film.

Vydavateľstvo: Magic Box, 2012

Ako si vycvičiť draka blu ray