Dnes je 22. júna 2018, meniny má a zajtra

Apokalypsa

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 10.04.2012

Coppola sa v tomto filme nehral na obrazy, ale stavil na hrôzu reality daného obdobia.
Apokalypsa

Vietnam, 1969. Americký dôstojník špeciálnych síl, kapitán Willard (Martin Sheen), je vyslaný na problémovú tajnú misiu, aby zneškodnil plukovníka Kurtza (Marlon Brando), amerického odpadlíka a diktátora, ktorý je medzi krutými horskými kmeňmi uctievaný ako Boh. Ako Willard cestuje džungľou, je pozvoľna zaskočený absurditou účasti USA vo vojne, jej šialenstvom a násilím. A tak musí čeliť temnotám svojho vlastného srdca.
Trailer k Apokalypse.

Uvažujem nad tým, či je slovíčko „pozvoľna“ tým pravým pri opise tohto filmu. Apokalypsa, ktorá koncom minulého roka vyšla na blu ray disku má totiž takmer tri hodiny a dvadsať minúť. A vlastne áno, ten príbeh sa tiahne „pozvoľna“ a dáva divákovi dostatok priestoru na to, aby krútil hlavou nad absurditou celej udalosti. Ono to „pozvoľna“ bol vlastne pravdepodobne autorský dôvod. Pretože iba pri takomto tempe dosiahli tvorcovia to, že divák vníma tento film a každou ďalšou minútou ním čoraz intenzívnejšie presakuje ten pocit šoku, bezmocnosti, absurdity vojny vo Vietname a vojny ako takej. Apokalypsa z roku 1979 je už klasikou a nielen vďaka skvelému hereckému obsadeniu (Brandon, Duvall, Hopper, Sheen), ale najmä vďaka tomu, že Coppola sa v tomto filme nehral na obrazy, ale stavil na hrôzu reality daného obdobia.

Coppola nehľadel na čas projekcie, ale na to, aby diváka šokoval dávkami hyenizmu, ktorý so sebou táto vojna priniesla. Neskutočný filmový epos napriek jeho dĺžke zhltnete na jedno posedenie. Som o tom presvedčený a je úplne jedno, či patríte do generácie, ktorá tento film už párkrát videla, alebo k tým, ktorí o ňom počuli, ale vidia ho prvý raz. Apokalypsa je nadgeneračný, čiže nadčasový film, ktorý nikdy nestratí nič zo svojho jedinečného odkazu. Momentálne, keď je k dispozícii vo vysokom rozlíšení, je to ideálna príležitosť vychutnať si v plnej paráde.

Apokalypsu priniesol Magic Box na náš trh vo forme 2 blu ray disku, pričom na prvom disku je skrátená verzia filmu (pôvodný zvuk, české titulky) a redux verzia filmu, čo je tých spomínaných 202. minút (český dabing vo formáte 5.1) – v zahraničí, kde vyšla trojdisková verzia filmu, je na prvom disku aj audiokomentár režiséra Coppolu. Druhý disk je napakovaný bonusmi a je ich tam nespočet – rozhovor s Martinom Sheenom a režisérom Coppolom, rozhovor s Johnom Miliusom, originálna nahrávka z roku 1938, kasting, dodatočné scény, doteraz nezverejnené rozhovory s tvorcami z roku 2001, dokumenty o filmovej hudbe, o nakrúcaní, jednoducho takmer nevyčerpateľná studnica bonusového materiálu, ktorá divákovi umocní dojem z viac než trojhodinového filmu naozaj na plno. Dovolím si tvrdiť, že Apokalypsa je po každej stránke v tejto chvíli asi najlepším blu ray diskom na našom trhu s českou podporou.

Réžia: Francis Ford Coppola
Hrajú: Marlon Brando, Martin Sheen, Robert Duvall, Frederic Forrest, Sam Bottoms, Laurence Fishburne, Albert Hall, Harrison Ford, Dennis Hopper, G.D. Spradlin, Jerry Ziesmer

V českom znení: Jiří Hromada, Aleš Jarý, Jiří Schwarz, Filip Švarc, Marcel Rošetzký, Radek Hoppe