Dnes je 22. februára 2020, meniny má a zajtra

Bedári - veľkolepé prevedenie už aj na Blu ray

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 20.08.2013

Excelentné prevedenie najúspešnejšieho divadelného muzikálu všetkých čias do filmovej podoby. Veľkolepé kulisy, fantastickí herci, skvelé choreografie, obrovská a dokonalá výprava.

Keď bývalého galejníka Jeana Valjeana (Hugh Jackman) prepustia na podmienku, netuší, že za chrbtom bude mať ako večný tieň posadnutého inšpektora Javerta (Russell Crowe). Ten ctí zásadu, že zlodej zostane navždy zlodejom a Valjean sa zdá byť jasným príkladom, zvlášť keď pravidlá podmienečného prepustenia vzápätí poruší. Lenže Valjeanovi sa darí unikať, začne žiť pod zmenenou identitou, stane sa ctihodným občanom a dokonca starostom, avšak ani tak nie je pred sliedivým Javertom v bezpečí. Po smrti továrenskej robotníčky Fantine (Anne Hathaway), ktorú si kladie za vinu, sa ujme jej dcérky Cosette.

Spoločne s ňou potom pred zákonom uteká do anonymity francúzskej metropoly. Tam na nich po pár rokoch relatívneho pokoja čakajú okrem Javerta aj ďalšie nebezpečenstvá – ulice burácajúce revolúciou, ktorú pripravujú mladí chlapci. Jeden z nich, Marius (Eddie Redmayne), sa pri letmom stretnutí zamiluje do dospievajúcej Cosette (Amanda Seyfried) a tá jeho city opätuje. Kvôli svojej dcére a jej šťastiu sa Valjean rozhodne riskovať, dokonca sa vydá na barikády v predvečer rozhodujúceho súboja medzi revolucionármi a armádou, aby z vopred prehratej bitky zachránil Mariusa. Na mieste, kde história napísala jednu zo svojich krvavých kapitol, sa zároveň odohrá finálny súboj medzi ním a Javertom...
Bedári - trailer

Excelentné prevedenie najúspešnejšieho divadelného muzikálu všetkých čias do filmovej podoby. Veľkolepé kulisy, fantastickí herci, skvelé choreografie, obrovská a dokonalá výprava. Pod režisérskou taktovkou Toma Hoopera vzniklo niečo rovnako fascinujúce a neodolateľné, ako muzikál samotný. Možno aj preto, že Hooper pri nakrúcaní porušil hádam všetky pravidlá, ktoré sa pri nakrúcaní filmov dodržiavajú. Spev hercov nahrával naživo a oni počas hrania spievali iba do sprievodu klavíru. Až následne sa ich spev v štúdiu nabaľoval orchester. Hooper podľa dostupných informácií točil na jeden záber, niekedy aj 15 minút v kuse a zároveň na hneď niekoľko kamier, aby následne mohol zábery zostrihať podľa svojich predstáv. Výpravné kulisy a dokonalé kostýmy napokon iba umocňujú celkový dojem z filmu, pri ktorého realizácii sa stretla zostava nadšencov, ktorí milujú muzikál Bedári a pracovať s Hooperom na filme bola česť. Vznikol tak najvýpravnejší prepis divadelného muzikálu do filmovej podoby v histórii filmu (filmová recenzia TU).

Filmové zaujímavosti:

Jeana Valjeana prijíma prvú noc po prepustení z väzenie pod svoju strechu biskup Digne. Toho si vo filme zahral Colm Wilkinson, írsky herec, ktorý hral v divadelnom prevedení Bedárov Jeana Valjeana od roku 1985 a bol prvým, kto túto postavu naštudoval v produkcii Camerona Mackintosha.

Herečka Samantha Barks hrala Éponine aj na doskách divadla v Londýne. Informáciu o tom, že získala filmovú rolu sa dozvedela pred zaplnenou londýnskou O2 halou, po skončení narodeninového predstavenia Bedárov.

Vo filme si vo vedľajších úlohách zahralo mnoho hercov, ktorí sa vystriedali v rôznych úlohách tohto muzikálu na divadelných doskách v Londýne, či na Broadwayi.

O hlavné úlohy v Hooperovom filme bol obrovský záujem a snažilo sa ich získať mnoho hollywoodskych hercov.

Ako fanúšik muzikálu i filmu samotného som sa potešil, že aj na našom trhu sa objavilo niekoľko vydaní tohto filmu a bolo z čoho vyberať. Vyšlo klasické DVD, tiež bežne zabalený Blu ray, no ja osobne som s nadšením siahol po limitovanej edícii, ktorá okrem samotného filmu prináša i jednodnodiskovú verziu filmového soundtracku a zabalená je vlastne do 24-knižky s filmovými fotografiami. Celé to je zabalené v tvrdých doskách, takže to má tvar knihy, na ktorej titule sa hrdí malá Cosette. Pre mňa ako pre fanúšika absolútne dokonalé.

Rovnaké nadšenie prichádza pri sledovaní, keďže obraz je excelentný, čo je pri tak výpravnom filme, akým sú bedári veľké plus. Pôvodný zvuk je rozmixovaný dokonca do formátu 7.1 a páni, je to poriadne silný zážitok, ak to preženiete cez takúto zostavu. Pribalené sú české titulky. Ani v tomto prípade nejde o preklad Zdeňka Borovca, ktorý som odporúčal už pri januárovom premietaní v kinách. Preklad je ale český, je doslovný, čo som ochotný pri filme ako takom rešpektovať. Môj veľký obdiv však patrí prekladateľke Helene Čížkovej, ktorá sa na jednej strane snažila zachovať autenticitu textov a na rozdiel od slovenských prekladateľov, ktorých prácu sme zažili v kine, snažila sa jednak rýmovať a jednak triafať do počtu slabík a darilo sa jej to veľmi dobre. Ani mne, ako veľkému fanúšikovi muzikálu s Borovcovým prekladom nepokazila dobrý dojem, práve naopak.

Okrem filmu sa na Blu ray disku nachádza možnosť spustenia filmu s komentárom režisér Toma Hoopera, to je však bez českých titulkov. Následný krátky dokument o živote Viktora Huga už českými titulkami disponuje a čo je najdôležitejšie, rovnako tak majú českú podporu aj ďalšie bonusy. V podstate to môžeme skrátiť, že ide o viac než hodinový pohľad do zákulisia a ono názov Bedári: Revolučný prístup hovorí za všetko. Počas tej hodiny sa dozviete ako vznikal film a dovolím si tvrdiť, že každý filmový nadšenec a fanúšik tohto muzikálu zvlášť tie informácie bude hltať na jeden dych. Pre mňa osobne v globále najlepší Blu ray disk, aký som doteraz držal v rukách - po každej stránke.

Réžia: Tom Hooper
Hrajú: Hugh Jackman, Russell Crowe, Anne Hathaway, Eddie Redmayne, Amanda Seyfried, Helena Bonham Carter, Sacha Baron Cohen

Distribuuje: Bontonfilm, 2013