Dnes je 03. apríla 2020, meniny má a zajtra

Blízke stretnutia tretieho druhu

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 11.05.2011

„Blízke stretnutia“ sú ufologický termín - odstupňovaný na určitú úroveň. Tretí stupeň je ten najlepší (pre každého z ufológov) alebo najhorší (pre obyčajných ľudí) - stretnutie tvárou v tvár.
Blízke stretnutia tretieho druhu

„Blízke stretnutia“ sú ufologický termín - odstupňovaný na určitú úroveň. Tretí stupeň je ten najlepší (pre každého z ufológov) alebo najhorší (pre obyčajných ľudí) - stretnutie tvárou v tvár. Steven Spielberg v roku 1977 natočil oscarový film jednoznačne pre dospelých. Stretnutie ľudstva s mimozemšťanmi totiž nie je žiadnou idylickou rozprávkou (ako je neskorší detský E.T.), ale udalosťou určenou zásadným nepochopením, až násilným správaním mimozemšťanov a absenciou (zjavnou) akéhokoľvek citu či pochopenia. Film je fantastickou kolekciou perfektného deja a trikových a umeleckých efektov. Možno práve oná tvrdá možnosť deja zodpovedajúceho veľmi pravdepodobnej realite akéhosi fiktívneho stretnutia je tým, čo z filmu tvorí niečo, čo ani po tridsiatich rokoch nestráca na kúzle a chuti znova a znova film sledovať. Ľudia sa vo filme cítia ako malé deti a správajú ako malé deti a mimozemšťania sa naopak správajú veľmi dospelo, cieľavedome a vo väčšine prípadov chladne - ich vizuálny vzhľad je pritom viac detský ako čokoľvek iného. Využitie hudby pre začiatok komunikácie medzi ľuďmi a mimozemšťanmi je tiež rozhodne prvkom zaujímavým. Film zároveň maximálne využíval všetky doposiaľ známe prejavy stretnutia s UFO - svetla, vynechávajúce motory, fantastické pohyby UFO telies, nerovnomerné opálenie, podivné správanie ľudí. Rovnako tak využil niekoľko prípadov zmiznutia ľudí a dokonca celých predmetov k tomu, aby každého ufológa doslova prišpendlil k stoličke v očakávaní ďalších objavných oznámení.

Nie som z tých, ktorí by verili týmto mimozemským návštevám, ale po vzhliadnutí Blízkych stretnutí by som tomu hádam aj uveril.

Viac, ako tri desaťročia má Spielbergova sci-fi sága a aj po 34. rokoch vyzerá moderne a v tom filme jednoducho uveríte každej zo 137. minút, ktoré Spielberg do filmu nasúkal. Nie som z tých, ktorí by verili týmto mimozemským návštevám, ale po vzhliadnutí Blízkych stretnutí by som tomu hádam aj uveril. Málokedy to v prípade Spielberga býva inak, takže aj v tomto prípade ide o geniálny film. Skvelé herecké výkony, skvelý scenár, ktorý si Spielberg napísal sám a na svoju dobu dokonalé herecké efekty, pričom za „burcujúce sa nebo“ by sa nemuseli hanbiť ani dnešní počítačoví grafici.

Pozeral som, či sa Blízke stretnutia dajú zohnať na blu ray aj v našich obchodoch. Bontonfilm distribuuje edíciu k 30. výročiu, s českými titulkami a jednou verziou filmu, vonku dostanete asi za polovičnú cenu dvojdiskovú verziu, rovnako s českými titulkami, troma verziami filmu (originálnou, špeciálnou a režisérskou) a druhým diskom s niekoľkými hodinami famóznych bonusov (odporúčam hlavne tým, čo vedia po anglicky, pretože v tejto verzii česká podpora nie je). Čo sa týka filmu, ten má geniálny obraz, zvuk je výborný, české titulky sú v poriadku. Pri bonusoch treba vyzdvihnúť najmä sto minútový film o filme, ktorý vznikol pri 30. ročnom výročí a Steven Spielberg v ňom ozrejmuje nakrúcanie – niečo pre filmových fanúšikov, naozaj skvelé. K tomu si prirátajte zhruba dvadsať minút vynechaných scén, či rozsiahly „prepis“ stoyboardov do podoby filmu. Dokonalé.

Réžia: Steven Spielberg
Hrajú: Teri Garr, Richard Dreyfuss, Melinda Dillon, Francois Truffaut

Blízke stretnutia tretieho druhu