Dnes je 19. júla 2019, meniny má a zajtra

Čiernobiely svet - nezabudnuteľné

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 01.08.2012

Celoživotné priateľstvá a vzťahy sa ocitajú na rázcestí a hodnoty spoločenstva, skutočné aj predstierané, sú podrobené skúške...
Čiernobiely svet - nezabudnuteľné

Mladá Eugenia „Skeeter“ Phelanová práve skončila školu a túži sa stať spisovateľkou. Na rozdiel od svojich rovesníčok, s ktorými vyrastala v mestečku Jackson v Mississippi a k zdeseniu svojej matky a okolia, má ambíciu venovať sa kariére a nemá chuť ihneď sa vydať a založiť rodinu. Jej snom je napísať knihu, ale v miestnych novinách dostane zatiaľ na starosť stĺpček o upratovaní. O pomoc a radu v tematike požiada čiernu Abileen, slúžku svojej najlepšej priateľky. Abileen slúžila celý život, svojim zamestnávateľom vychovala sedemnásť detí, ale jej jediný syn zahynul pri nehode. Zlomená Abilleen čerpá útechu a silu od svojej najlepšej priateľky, rovnako slúžky, energickej a prostorekej Minny. Keď do jej života vstúpi Skeeter, Abileen si drží odstup.

Za dlhé roky v službách bielych zažila spolu s Minny veľa, ale nikdy sa o tom neodvážila otvorene hovoriť. Skeeter si získa jej dôveru a zistí, že Abileen je môže poskytnúť viac než len rady o upratovaní. Uzavretá komunita slúžok sa pomaly otvára a zverí sa Skeeter so svojimi príbehmi. A veru majú čo rozprávať... Skeeterina kniha rozhovorov so slúžkami zapôsobí ako bomba. Celoživotné priateľstvá a vzťahy sa ocitajú na rázcestí a hodnoty spoločenstva, skutočné aj predstierané, sú podrobené skúške...
Trailer k snímke Čiernobiely svet.

To, čo si Tate Taylor napísal a následne nakrútil je film, ktorý sa bezpochyby stane klasikou. Čiernobiely svet (v našich kinách distribuované pod názvom Farba citov) je dva a pol hodinový epos, pri ktorom sa divák nadýchne na začiatku a vydýchne až na konci. Síce dlhý, ale veľmi silný, veľmi emotívny príbeh, v ktorom hlavnú úlohu hrajú ľudské hodnoty, ktoré najmä vo filmoch s černošskou tematikou väčšinou dominujú. Film dokonale ukazuje postoj spoločnosti k „problematike“ farebnosti a postavenia ľudí tmavej pleti v americkej spoločnosti šesťdesiatych rokov minulého storočia.

Povrchnosť, akou sa ľudia „správnej farby“ snažili začleniť do života, do spoločnosti a pomaly si pri tom nevedeli ani zamiesť pred vlastným prahom, ponižovanie, separácia a pritom neustále využívanie „tých iných“ – to všetko nádherne vykresľuje tento film, ktorý sa snaží byť na jednej strane miestami až vtipnou sondou do minulosti, ale v súlade s tým dokonale tlačí na emócie, ktoré sú tak silné, že pretláčajú (aj keď nie naplno) vtipné momenty a kladú dôraz na zásadné otázky a hľadanie odpovedí na ne. Čiernobiely svet je dokonale nakrútený a podaný príbeh, na ktorý divák jednoducho nezabudne.

Teším sa, že Čiernobiely svet dorazil už aj na náš video trh. Ide o verziu špeciálne smerovanú na československý trh, pričom je pôvodný anglický zvuk doplnený o mimoriadne vydarený český dabing, české titulky a tiež slovenské titulky. Tie sú k dispozícii aj pri bonusovej časti. Tá je veľmi zaujímavá a okrem videoklipu k piesni The Living Proof interpretovanej speváčkou Mary J. Blige, sú pribalené aj vynechané scény s komentárom režiséra Tatea Taylora a tiež rozprávanie skutočných slúžok Mississipi, ktorých príbehy sa stali inšpiráciou najskôr k napísaniu knihy a neskôr k nakrúteniu filmu. Jediný problém som zaznamenal technický, keď sa disk počas filmu trikrát zastavil. Dva razy sa napokon rozbehol sám, tretí raz sa rozbehol až po manuálnom preskočení kapitoly, pričom som však prišiel o najzaujímavejší moment filmu.

Réžia: Tate Taylor
Hrajú: Emma Stone, Viola Davis, Bryce Dallas Howard, Octavia Spencer, Jessica Chastain, Allison Janney, Anna Camp, Chris Lowell

Čiernobiely svet obal blu ray disku