Dnes je 15. novembra 2018, meniny má a zajtra

Colette - strhujúce

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 18.03.2014

Natočiť film o holokauste je počin odvážny. To sú filmy, pri ktorých je najpodstatnejšie, aby im človek uveril. A ono nie vždy sa podarí nakrútiť Schindlerov zoznam.
Colette - strhujúce

Ľúbostný príbeh Viliho (Jiří Mádl) a krásnej Belgičanky Colette (Clémence Thioly) z prostredia osvienčimského koncentračného tábora rozpráva o osude tajnej lásky v prostredí hrôz, krutosti a smrti, aj o tenkej hranici medzi dobrom a zlom a pravdou a lžou. V likvidačnom tábore sa pred nami odhaľuje neuveriteľný svet každodenného boja o prežitie, kde vládne hierarchia aj medzi samotnými väzňami a obchoduje sa so všetkým, čo môže zachrániť život. Postupne sa rozohrá nemilosrdná hra trojuholníka medzi Vilim, krásnou Colette a ambicióznym dôstojníkom SS Weisackerom (Eric Bouwer).
Colette - trailer

Natočiť film o holokauste je počin odvážny. To sú filmy, pri ktorých je najpodstatnejšie, aby im človek uveril. A ono nie vždy sa podarí nakrútiť Schindlerov zoznam. Ono samozrejme je to téma divácky atraktívna, no autorsky mnohokrát nezvládnuteľná. V prípade Collete tvorcovia ešte navyše lavírujú na tenkom ľade, keďže do tohto desivého prostredia zasadili príbeh nekonečnej lásky. Či sa vďaka vzplanutým srdciam dá zvíťaziť nad zlom, ktoré sa tam dialo, sa dozviete v priebehu dvoch filmových hodín. A sú to dve hodiny nakrútene mimoriadne strhujúco. Milan Cieslar dbal na to, aby nespadol do patetickosti. Veľmi dbal na výber hercov a mal šťastie. Poviem to trochu nevďačne, ale ak siahnete po zahraničných hercoch, je predpoklad, že to, čo po nich chcete, dokážu aj zahrať.

S domácimi tvárami, odchovanými v poslednej dobe na seriálovej tvorbe, je to oveľa horšie a tragédia by sa vďaka hereckým výkonom mohla premeniť na drámu. O to viac sa teším z toho, že Jirka Mádl opäť raz len potvrdil to, že je to mimoriadne charakterový herec, ktorý dokáže zahrať čokoľvek a zahrá to presvedčivo. Za pletivom koncentračného tábora som si ho nevedel príliš predstaviť, ale „Malé Pivo“ nakoniec zahral excelentne. Ďaleko za sebou zanechal hviezdy ako Ondřej Vetchý, či Andy Hryc, pričom ani jeden z nich nebol postavený do prvej línie a v tom druhom prípade som sa navyše desil toho, že Wanda Hrycová, čo by jeden z producentov, si jednoducho presadila tatka do filmu a hotovo.

„Absťák“ po herectve Andyho Hryca je tak obrovský, že sa divák prinajmenšom poteší jeho účasti na filme a myslím, že väčšina z divákov bude nadšená stvárnením jeho postavy. Jediný moment, ktorý som mu neveril, bol ten príval pozitívnych emócií a radosti v jednom zábere. Predsa len, Hryc je „drsňák“ a tento „sladký“ moment sa k nemu nehodil. Zo slovenských hercov spomeňme aspoň okrajovo Kristínu Svarinskú a Elenu Podzámsku. Kristínu spoznáte podľa hlasu, Podzámsku až vďaka záverečným titulkom. O triedu vyššie medzi tými kráskami pretŕča Zuzana Mauréry, ktorej výkon je nezabudnuteľný, nezabudnuteľný herecký zážitok prináša aj Pavel Rímsky. Ono je to tak v podstate ale s celým filmom. Cieslarovi sa podarilo nespadnúť do pátosu a v konečnom dôsledku prišiel so sladkým príbehom lásky na pozadí, kde by nikomu ani len nenapadlo, že by láska mohla vzplanúť. Rozuzlenie príbehu je tiež prekvapivé a silné. Vyzdvihnúť treba efekty, pri ktorých sa zdá, že ani nie sú efektmi a hádam len na horiace komíny, ktoré nie sú moc presvedčivé, sa dá uveriť úplne všetkému. Colette je naozaj silný príbeh a zároveň jeden z mála československých filmov, ktorému sa dá uveriť takmer všetko.

Po technickej stránke sa Blu ray s filmom Colette nedá nič vytknúť. Výborný obraz, skvelý zvuk, tak v českej verzii, ako aj v anglickej, pričom tú anglickú si nahovorili pôvodní herci, čo pre našinca asi nebola najľahšia úloha. Na disku je niekoľko bonusov, najzaujímavejším je však určite film o filme, ktorý diváka zoberie do zákulisia nakrúcania.

Réžia: Milan Cieslar
Hrajú: Clémence Thioly, Jiří Mádl, Eric Bouwer, Ondřej Vetchý, Petr Vaněk, Michal Dlouhý, Andrej Hryc, Helena Dvořáková, Ivan Franěk, Pavel Rímský

Distribuuje: Magic Box, 2014