Dnes je 17. júla 2018, meniny má a zajtra

Diktátor - na doma v bezducho vystrihanej verzii

Hodnotenie: 6 / 10
Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 30.10.2012

Volá sa Aladdin a od smrti Kim Čong Ila sa považuje za posledného mohykána medzi diktátormi.
Diktátor - 	na doma v bezducho vystrihanej verzii

Volá sa Aladdin a od smrti Kim Čong Ila sa považuje za posledného mohykána medzi diktátormi. Komik a mystifikátor Sacha Baron Cohen si po kazašskom Boratovi a rakúskom Brunovi nasadil mužnú bradu a spolu s ňou masku neobmedzeného vládcu malej krajinky menom Wadiya, ktorú chce zo všetkých síl zachrániť pred demokraciou. Na svete sú však ešte krajiny, ktoré nebezpečenstvu demokracie neodolali a ich predstavitelia sa rozhodli pozvať Aladdina do budovy OSN, aby mu vážne prehovorili do systému jeho panovania.

Až v tieni Sochy slobody Aladdin na vlastnej koži spozná, aké zhubné zriadenie tá „slávna“ vláda ľudu môže byť. Skôr ako sa rozhliadne, skončí vinou sprisahancov polonahý a najmä na nepoznanie oholený na ulici. Sprievodcu „džungľou“ normálneho sveta nájde zhodou okolností v človeku, od ktorého by si inak udržiaval čo najväčší odstup. V žene (Anna Faris). Medzi jej zásadné chyby patrí to, že je ortodoxnou feministkou so zarasteným podpazuším, ľavicovou aktivistkou, vegetariánkou a neznáša diktátorov všetkého druhu. Napriek tomu sa Aladdin s jej pomocou pokúsi pre svoju krajinu diktatúru aj tyraniu zachrániť...
Trailer k filmu Diktátor.

Od premiéry v kinách som na túto Cohenovu komédiu názor nezmenil. Podľa mňa to najlepšie z toho, v čom všetkom sa už Cohen dokázal strápniť a ak má divák aspoň mierny celosvetovo spoločenský rozhľad, užije si to dvojnásobne, aj keď Cohen tvrdí, že nikoho neparoduje a nevychádza zo žiadnych konkrétnych udalostí. Je jasné, že jeho reči sú rovnako prázdne, ako väčšina jeho filmov. Diktátor je však dosť iný a je zábavný. Možno i preto, že trvá niečo málo cez sedemdesiat minút, do ktorých sa Cohenovi podarilo vtesnať naozaj vtipné momenty, ktoré sa v rýchlom slede striedajú jeden po druhom a diváka často privádzajú do rozpakov. Je to čierny politický humor podaný Cohenovsky svojským spôsobom, je to vulgárne, cynické a vtipné. A žiaľ, na DVD a blu ray dosť spackané.

Keby som pred pol rokom nebol v kine, ani by som o tom netušil, ale takto je to neprehliadnuteľné. Samozrejme, nemôže za to domáci distribútor, takáto verzia sem prišla zo sveta a je to mrzuté. Neviem dosť presne, či je takých momentov viac, ale moment, keď sa Aladdin snaží dostať z náprotivnej budovy do hotela, kde má jeho dvojník podpísať dohodu o demokracii je z filmu vystrihnutý. No, keby vystrihnutý, pochopím, ale tu sa to začne pasážou, keď koza prehryzie lano, Aladdin padá a následne je v zábere iba vydesená Američanka v hotelovej izbe. Áno, ide o záber, kedy sa hercovi nadvihne kostým a vidieť jeho intímne partie. V kine to divák bežne videl, tu je to vystrihnuté, navyše tak nezmyselne, že nasledujúci záber vydesenej Američanky moc nezapadá do toho, čo sa dialo predtým, keď už prišli na rad cenzorské nožnice, mohli to vystrihnúť aspoň viac zmysluplne.

Prekvapuje ma i to, v bonusovom bloku vystrihnutých a predĺžených scén tento moment tiež chýba. Prekvapuje ma to najmä preto, že v tom filme odznejú oveľa drsnejšie, perverznejšie a urážajúcejšie hlášky a sú v ňom rovnako desivejšie momenty, ako bol tento. Ono už samotný blok s 35. minútami vynechaných, alebo nanovo nakrútených scén už sám za seba hovorí o tom, že sa muselo strihať vo veľkom, lebo by to niektorí nemuseli zvládnuť. A verím, že v každom momente filmu by sa našiel niekto, komu ten moment prekáža, a celého Diktátora mohli rovno zakázať.

Vráťme sa však k bonusom, plejádu vystrihnutých scén dopĺňa špeciálny Aladdinov videoklip Your Money Is On The Dresser a ešte špeciálnejší rozhovor s Larry Kingom. Dohromady asi 45 minút a všetko pochopiteľne s českými titulkami, ako to už býva v Magic Boxe dobrým zvykom, či skôr samozrejmosťou. Samotný film má tiež podporu v podobe českých titulkov a k tomu asi dve desiatky ďalších mutácií, zvuková stopa v češtine je rozmixovaná do formátu 5.1 a o kvalitnom obraze pri novom filme na blu ray netreba hádam ani váhať. Nebyť tých nezmyselných zásahov do kinoverzie, kľudne pridám dva body navyše.

Réžia: Larry Charles
Hrajú: Sacha Baron Cohen, Aasif Mandvi, Anna Faris, Adeel Akhtar, Horatio Sanz, Ben Kingsley, Megan Fox, B. J. Novak, John C. Reilly, Kevin Corrigan, Ajay Naidu, Fred Melamed, Bobby Lee, Olivia Dudley, Marcia DeBonis, Edward Norton, Jessica St. Clair, Kathryn Hahn

Diktátor obal blu ray

Hodnotenie: 6 / 10