Everest (Blu ray)

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 17.02.2016

Presvedčivý a strhujúci zážitok.
Everest (Blu ray)
Zdroj obrázku: Bontonfilm

Filmovy.sk Everest v réžii Baltasara Kormákura rekapituluje jednu z najtragickejších expedícii, pri ktorej majestátny masív poslal svojim vyzývateľom mrazivé varovanie.

Píše sa polovica deväťdesiatych rokov a Himaláje sa stávajú obľúbenou turistickou destináciou. Na osemtisícovku už nešplhajú len skúsení horolezci, ale aj dobrodruhovia z celého sveta. Horskí vodcovia Rob Hall (Jason Clarke) a Scott Fisher (Jake Gyllenhaal) napriek tomu nič nepodceňujú a do svojej expedície berú iba ľudí, ktorí majú niečo za sebou. Všetci sú skvele pripravení a vybavení, splneniu snov klientov by nemalo nič brániť. Stačí však malá odchýlka v pláne, náhla zmena počasia a kľúčovú otázku „Podarí sa nám horu zdolať?“ vystrieda otázka omnoho zásadnejšia. „Dokážeme prežiť?“

Prečítal som si nejednu diskusiu a recenziu na tému tohto filmu. Nie všetky boli lichotivé. Režisérovi vytýkali najmä to, že príbeh príliš skomercionalizoval a tlačil na divácku pílu, aby v ňom vyvolal emócie. Režisér sa proti tomu bránil a tvrdil (a opäť to deklaroval aj v priložených bonusoch na Blu ray), že urobil maximum preto, aby získal čo najhodnovernejšie a najpresnejšie informácie o desivej výprave a film urobil čo najdôveryhodnejšie.

A potom príde ten moment, keď si uvedomíte, že je lepšie raz vidieť, ako stokrát počuť, alebo čítať a nenecháte sa ovplyvňovať inými názormi a urobíte si vlastný. Keď všetko ostatné odsuniem bokom, ostane mi jediné konštatovanie – excelentné! Everest je mimoriadne silný filmový zážitok, ktorý prežívate spolu s hrdinami filmu. Nedokážem presne opísať ten moment, kedy sa to stalo, ale v istej chvíle si jednoducho uvedomíte, že si vás Everest pripútal a fičíte na rovnakom výstupe adrenalínu, ako hrdinovia filmu.

Everest

Vzhľadom na možnosti súčasných technológií je to mimoriadne presvedčivý zážitok, pri ktorom naozaj nebe divák riešiť, či sa udialo tak, alebo sa to udialo o tri minúty neskôr, ako uvádzajú tvorcovia. Myslím si skôr, že divák bude s hrôzou prežívať drámy, ktoré sa nakumulovali v jednej chvíli na jednom mieste. Čakajú ho dve hodiny napätia, zdieľania ľudských osudov, držania palcov aktérom a slzy na krajíčku hneď v niekoľkých situáciách. Ani na moment mi Everst neprišiel ako nasilu emočne tlačený film. Skôr ako dokonale presvedčivo nakrútená realita, z ktorej mrazí a nielen kvôli snehovej búrke.

Bontonfilm priniesol film v niekoľkých edíciách, najbohatšie je Blu ray vydanie, ktoré na dvoch diskoch prináša 2D a 3D verziu filmu. Čo sa týka 3D prevedenia, dovolím si tvrdiť, že ide zatiaľ o najlepšiu domácu 3D projekciu, akú som videl. Famózny obraz, excelentný zvuk, vydarený český dabing. Disk s 3D verziou filmu je bez bonusov. Tie sú pribalené na disku s 2D verziou filmu. Ak nerátam audiokomentár tvorcov, tak sú tam štyri krátke dokumenty, tri z nakrúcania a jeden, ktorý popisuje skutočný príbeh vs. film. Bonusy majú české titulky.

Réžia: Baltasar Kormákur
Hrajú: Josh Brolin, Jason Clarke, Jake Gyllenhaal, Sam Worthington, Emily Watson, Keira Knightley, Robin Wright

Filmovy.sk