Dnes je 08. júla 2020, meniny má a zajtra

Fair Play (sú hranice, za ktoré sa nejde)

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 09.12.2014

Anne začnú bez jej vedomia podávať anabolické steroidy. Jej výkonnosť stúpa, ale objavujú sa prvé zdravotné problémy.

Filmovy.sk Praha 1983. Mladučká bežkyňa Anna, členka Strediska vrcholového športu, je aj napriek svojmu zlému kádrovému profilu zaradená do Programu špecializovanej starostlivosti. Jej matka a tréner dúfajú, že splní kvalifikačný limit a postúpi na olympijské hry.

O filme: Vybočením zo sveta tvrdého športového drilu je pre Annu len milostný vzťah s Tomášom. Anne začnú bez jej vedomia podávať anabolické steroidy. Jej výkonnosť stúpa, ale objavujú sa prvé zdravotné problémy. Anna sa o prípravku dozvedá pravdu a napriek tomu, že je v stávke jej účasť na olympiáde, plánuje ďalej trénovať bez neho. Jej matka však dúfa, že Anna účasť na olympijských hrách využije k emigrácii a rozhodne sa podávať jej anaboliká tajne, ako neškodné vitamíny...

Fair Play - Trailer

Hodnotenie filmu: V jednom období sa mi zišlo v prehrávači niekoľko filmov a dokumentov, ktoré vychádzali z reálnych udalostí. Fair Play bol jediným komerčným filmom postaveným na reálnom základom, ďalšie dva boli dokumenty. Postupne sa k nim dostanem, už na úvod však môžem povedať, že ide o trojicu filmov, ktoré vyrážajú dych. Režisérka Andrea Sedláčková sa vo svojom filme venuje téme dopingu, ktorá zrejme bola v osemdesiatych rokoch súčasťou komunistickej propagandy. Ono údajne športovci z NDR získavali najviac medailí po ruských športovcoch, no a hádam, aby boli v Moskve spokojní, hľadalo sa riešenie, aby sa to týkalo aj našich športovcov, a tak sme ich s požehnaním krajiny dopovali. Šokujúce, neuveriteľné, že to bolo reálne, ale takéto veci sa diali. Neodsudzujem, už nie je dôvod, už sa to stalo, bola taká doba. Sedláčkovej film je však veľkým výkričníkom nad tým, čo sa v podstate deje dodnes, ibaže mnohí to robia dobrovoľne. Andrea Sedláčková tému zabalila do vcelku sympatického príbehu športovkyne, ktorá sa k dopingu prepracovala v podstate bez vlastného pričinenia. Sedláčková ukazuje obludnú mašinériu, do ktorej sú zapojení v podstate najbližší mladej športovkyne. Každý v tom má samozrejme iný profit, inú víziu a ono to nakoniec skončí tak nádherne ironicky. Sedláčková sa vyhrala s detailmi nielen v príbehu, ale aj v kostýmoch a exteriéroch / interiéroch. Vyhrala sa aj s hereckým obsadením. Roman Luknár je veľkým prekvapením, Aňa Geislerová je síce dobrá, ale na úlohu matky dospelej dcéry príliš mladá a verí sa jej to ťažko (jej rolu mala vraj pôvodne hrať Ivana Chýlková, zrejme si potajme dupol nejaký investor?), no a Judit Bárdos je obrovským a najväčším prekvapením celého príbehu. A pritom Sedláčková v bonusoch prezrádza, že za normálnych okolností by si ju na konkurze ani nevšimla, odporúčal ju iba profesionálny tréner. Judit exceluje, hrá na doraz, dá sa jej uveriť absolútne všetko. Veľké prekvapenie. Až sa mi nechce veriť, že táto herečka následne nastúpila do nejakej markízackej mydlovej opery. Tam na obhájenie svojich kvalít nedostala priestor.

Hodnotenie disku: Fair Play vyšlo na DVD a Blu ray, my sme mali k dispozícii na recenziu Blu ray a bol to zážitok. Obraz je famózny, zvuk vycibrený, samozrejme vo formáte 5.1, pribalené sú české titulky pre nepočujúcich a anglické titulky. A zhruba hodina a pol bonusov, ktorým dominuje slovenská a anglická verzia filmového hity Mekyho Žbirku, niekoľko rozhovorov a viac než hodinová diskusia na tému doping, ktorá sa uskutočnila po nejakej projekcii filmu. V globále naozaj zaujímavý materiál.

Réžia: Andrea Sedláčková
Hrajú: Judit Bárdos, Anna Geislerová, Roman Luknár, Eva Josefíková, Ondřej Novák

Distribuuje: Magic Box, 2014