Dnes je 20. júla 2018, meniny má a zajtra

Horiaci ker - výnimočné

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 21.01.2014

Agnieszka Holland totiž napokon upustila od svojich zbytočných zvrátených momentov, sexuálny akt má v celom filme iba jeden (a je rovnako zbytočný), za to však rozohrala tak emotívny príbeh, že je to na zbláznenie.
Horiaci ker - výnimočné

Horiaci ker je trojdielna dráma, ktorú pre HBO nakrútila renomovaná poľská režisérka Agnieszka Holland. Film vychádza zo skutočných udalostí a vystupujú v ňom reálne postavy. Zameriava sa na alarmujúci čin študenta Jana Palacha, ktorý sa upálil na protest proti sovietskej okupácii Československa v roku 1969. Advokátka Dagmar Burešová sa neskôr ujíma jeho odkazu a zastupuje rodinu Palachových v procese proti komunistickému poslancovi, ktorý znevážil Palachovu obeť za slobodu národa.

Príbeh Jana a Dagmar je príbehom základných ľudských hodnôt, ako sú pravda, česť, spravodlivosť a odvaha. Boj za slobodu, morálne zásady, obeť a vytrvalosť v čase zúfalstva zjednotili okupovaný národ. O dvadsať rokov neskôr bol totalitný režim rozmetaný. Dvadsiate výročie Palachovej smrti v roku 1989 inšpirovalo ľudí k protestom, ktoré viedli nakoniec k pádu komunizmu v Československu a železnej opony v Európe. Dagmar Burešová, ktorá po celý život zastupovala prenasledovanej predstaviteľov opozície, sa stala prvou ministerkou spravodlivosti slobodného Československa.
Horiaci ker - trailer

Hoci sa čoraz častejšie objavujú informácie o tom, že „nežná revolúcia“ nebola tak akosi dielom študentov a ľudí túžiacich po slobode, ale skôr dielom najvyššie postavených komunistických pohlavárov, čo sú alarmujúce zistenia, pri ktorých mrazí, totalitná doba tu jednoducho bola a nie všetko s ňou bolo v poriadku. Agnieszka Holland študovala v Čechách a zažila to na vlastnej koži. Dnes je z nej svetovo uznávaná režisérka a vďaka Horiacemu kru si môže pripísať do svojej filmografie jedno zo svojich najsilnejších a najemotívnejších diel vôbec. A hoci sa vynáral strach z toho, ako dopadne film o tak závažnej téme pod dohľadom autorky, ktorá zo slovenského národného hrdinu v podstate urobila porno hviezdu, treba uznať, že na Horiaci ker sa valí jedna chvála za druhou. Spoločnosť HBO uviedla koncom roka trojdielny film na DVD a Blu ray v distribúcii spoločnosti Magic Box a dovolím i tvrdiť, že ide o jeden z najsilnejších filmových zážitkov uplynulého roku.

Agnieszka Holland totiž napokon upustila od svojich zbytočných zvrátených momentov, sexuálny akt má v celom filme iba jeden (a je rovnako zbytočný), za to však rozohrala tak emotívny príbeh, že je to na zbláznenie. Prvý diel v podstate pojednáva o Palachovom čine, pričom scenárista a režisérka to rozohrali tak, že mi celú prvú časť behal mráz po chrbte a to sa mi ešte hádam nestalo. Reálne vyzerajúce okolie, dokonalé herecké výkony, Táňa Pauhofová v úlohe Dagmar Burešovej exceluje, obrovským prekvapením sú Vojtěch Kotek a Jan Budař, z ktorých sa Hollandovej podarilo vytlačiť more emócií. Absolútne sa však skláňam pred Jaroslavou Pokornou, ktorá v úlohe Palachovej matky predvádza výkon, ktorému divák uverí absolútne všetko, znenávidí vďaka nemu režim a Pokornej by dal všetky filmové ocenenia. Klobúk dolu.

Zvyšné dva diely sú následne o tom, čo Palachov čin priniesol, aký mal ohlas v spoločnosti, ako sa s nim plánoval vysporiadať režim a hlavne tu ide o vopred prehraný boj právničky, ktorá zastupuje Palachovu rodinu, ktorá sa súdi s komunistickým pohlavárom za urážku Palacha a zosmiešňovanie jeho činu. Tu zas exceluje Martin Huba v úlohe vysokého komunistického funkcionára Viléma Nového a je v tom filme tak odporný, že keby som ho stretol krátko po dosledovaní príbehu, mal by som problém ovládnuť emócie.

Celkovo sú však herecké výkony v Horiacom kre vynikajúce, príbeh je excelentný, nakrútené je to fantasticky. Hollandovej ušiel iba jediný moment, keď je scéna na železničnej stanici vo Všetatoch, záber je na stánok, v ktorom predáva Palachova matka, tak v odraze skiel vidieť, ako odchádza „moderná“ vlaková súprava. To bol jediný chybný moment, ktorý som postrehol.

Horiaci ker vtiahne diváka do deja a myslím, že väčšina, ktorá bude mať film doma na DVD, alebo Blu ray si všetky tri časti pozrie naraz. Osobne som si k tomu sadol v jedno nedeľné popoludnie a neodišiel som, kým nebol koniec. Vykreslenie doby je šokujúce, mnohé veci sú pre dnešnú generáciu nepochopiteľné a mali by byť výstrahou. Neviem, aká to bola doba, narodil som sa neskôr. Usudzujem však, že nie všetko bolo iba biele a čierne. Nie všetko bolo zlé a mnoho radových komunistov bolo komunistami z presvedčenie a verili tomu zriadeniu. Nemali pritom tušenie, čo sa deje na najvyšších miestach, ako sa obracajú kabáty, aké svinstvá dokážu ľudia robiť, len preto, aby si udržali koryto, akí boli najvyšší papaláši nedotknuteľní, ako... A len nakrátko sa zamýšľam, v čom je dnešná doba v niečo iná...

Blu ray disk poňal všetky tri časti príbehu na jeden disk a k jednotlivým dielom je pribalený zhruba dvadsať minútový film o filme a videoklip k songu, ktorý síce korešponduje s filmom ako takým, ale nespomínam si, že by som ho tam zachytil – aj keď v tomto filme sú emócie mimoriadne silné z iných dôvodov a hudba ide bokom. Obraz je skvelý, zvuk vynikajúci (formát 2.0 i 5.1). Disk je zabalený v klasickom modrom Blu ray obale a ten je ešte zabalený v kartónovej krabičke s vcelku luxusným obalom s vypuklým písmom. Súčasťou Blu ray balenia sú aj „trestné spisy“ – malá brožúra vo farbách starého papiera, v ktorej sa dozviete informácie o projekte i hlavných hrdinoch – Palachovi, Burešovej a Vilémovi Novom. Garantujem nezabudnuteľný filmový zážitok.

Réžia: Agnieszka Holland
Hrajú: Tatiana Pauhofová, Jaroslava Pokorná, Petr Stach, Ivan Trojan, Martin Huba, Vojtěch Kotek, Jan Budař, Taťjana Medvecká, Igor Bareš, Stanislav Zindulka

Linky: MAGIC BOX