Dnes je 29. mája 2020, meniny má a zajtra

Jack Ryan: V utajení - akčná naháňačka

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 15.07.2014

Tomu filmu síce v podstate nechýba absolútne nič z toho, čo sa očakáva od akčného filmu v roku 2014, ale na druhej strane neprináša absolútne nič nové, čo sa naopak v roku 2014 očakáva.
Jack Ryan: V utajení - akčná naháňačka

Napriek nízkemu veku má toho Jack Ryan za sebou pomerne dosť – ťažké zranenie z vojny v Afganistane, ktoré ho takmer doživotne zmrzačilo, náročnú rekonvalescenciu, doktorát z ekonómie a prácu ekonomického analytika v CIA, ktorú pred svojím okolím a dokonca aj pred vlastnou ženou úspešne tají. Keď zachytí neštandardnú operáciu prevedenú ruským finančným gigantom pošle ho jeho nadriadený dôstojník do Moskvy, aby na mieste zistil čo sa deje. Jack sa hneď po prílete musí premeniť z finančného úradníka na akčného hrdinu so všetkým čo k tomu patrí, pretože jeho prítomnosť v ruskej metropole nie je vítaná a jeho pôvodne priateľský sprievodca mu to dá dosť jasne najavo tým, že sa ho pokúsi zlikvidovať.

Prvé kolo Jack prežije a postúpi do druhého – k stretnutiu s oligarchom Viktorom Čerevinom, ktorý zosnoval plán schopný zásadne otriasť svetovou stabilitou. Zdanlivo má k dispozícii všetky tromfy vrátane Jackovej ženy, ktorá sa impulzívne rozhodla prekvapiť manžela na moskovskej služobnej ceste. Pokiaľ má Jack zachrániť svet aj svoju Kathy, bude sa musieť z roztraseného zelenáča premeniť na chladnokrvný stroj, ktorý sa nebude báť naraz myslieť aj strieľať...
Jack Ryan - V utajení

Kenneth Branagh týmto príbehom Jacka Ryana nič nepokazil, aj keď priznávam, že sa na ňom moc nenamakal. Ku cti mu však slúži, že scenáristi David Koepp a Adam Cozad sa k tomu postavili ešte benevolentnejšie. Tomu filmu síce v podstate nechýba absolútne nič z toho, čo sa očakáva od akčného filmu v roku 2014, ale na druhej strane neprináša absolútne nič nové, čo sa naopak v roku 2014 očakáva. Už len obsadenie samotného Chrisa Pinea je skôr pre potešenie ženského oka lačného po akcii a zmyselných perách v jednom, čo vyznieva dosť prvoplánovo aj napriek tomu, že Pine úlohu ustál.

Potom je tu zasadenie do centra diania, teda do Ruska a otázka je, koľko akčných filmov sa len v poslednej dobe odohrávalo v Rusku? Celkom neoriginálne viac než dosť. Príbeh? Bez výhrad! Bez nezmyselných dier a bez zbytočného naťahovania. Veľkým plusom tohto filmu je to, že sa v ňom stále niečo deje. Hoci je všetko predvídateľné a divák si dokáže sám domyslieť, čo sa bude diať v nasledujúcich chvíľach, nuda sa nekoná. Nový Jack Ryan je fajn, aj keď si myslím, že autori ho poňali len ako film na zaplnenie voľnej chvíle.

Jack Ryan sa na náš trh vrátil v troch spotrebiteľných verziách. Ako DVD, ako klasický Blu ray a zberatelia si určite vychutnajú steelbookovú Blu ray verziu. Tú sme mali na recenziu k dispozícii aj my a ten obal je naozaj skvelý a je to naozaj hodnotný kúsok. Do poličky si ho môžete vložiť v originálnej verzii, alebo aj s českou prelepkou, ktorá je však prilepená iba kúskom priesvitnej fólie, ktorý sa dá hravo strhnúť bez toho, aby na obale zanechal nejaké stopy. Obraz a zvuk sú bez výhrad, aj keď odporúčam sledovať skôr pôvodnú verziu s titulkami. Pôvodná stopa je jednak vo formáte 7.1, čo je pri akčných filmoch bonus navyše, česká stopa je vo formáte 5.1 a hoci je dabing naozaj vydarený, žiaľ, dialógy sú nižšie ako zvukové efekty, takže ak chcete počuť, čo sa hovorí, musíte striehnuť a predpokladať, kedy príde výbuch, pretože ak nestihnete stíšiť, prídete o uši. Ja som za, aby pri akčných filmoch výbuchy bolo počuť aj do vedľajšieho vchodu, ale efekty a dialógy by mali byť vyvážené. Čo sa týka bonusov, je ich tu zhruba za hodinu, všetky majú české titulky (okrem komentárov) a okrem vynechaných a predĺžených scén je pribalený aj alternatívny koniec, dokumenty z nakrúcania a mnoho ďalších zaujímavostí nielen o tomto filme, ale v podstate o kompletnej filmovej Ryanovskej ságe.

Réžia: Kenneth Branagh
Hrajú: Chris Pine, Keira Knightly, Kevin Costner