Dnes je 17. februára 2019, meniny má a zajtra

Kapitán Phillips

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 03.02.2015

V stredu 8. apríla 2009 prepadla malá skupina somálskych pirátov vo veku 17 až 19 rokov americkú nákladnú loď Maersk Alabama.
Kapitán Phillips

Filmovy.sk Jej posádku tvorilo 20 mužov a na palube mala 17 tisíc ton nákladu, v prevažnej miere určeného na pomoc pre chudobných žijúcich v Afrike.

Aj napriek pravidelným protipirátskym cvičeniam sa posádke nepodarilo útok odraziť. Kapitán Richard Phillips sa stal hlavným rukojemníkom, aby ochránil ostatných a znížil tak riziko obetí na životoch. Rukojemnícka dráma trvala celé štyri dni. Film autenticky zachytáva túto šokujúcu a neuveriteľnú udalosť novodobej histórie.

Richard Phillips opúšťa svoju rodinu a odchádza na ďalšiu plavbu. Rodinné sídlo neopúšťa s výrazom spokojného kapitána, ktorý sa o pár dní vráti domov a táto plavba mu robí na čele vrásky. Jeho obavy ešte sa ešte zväčšia, keď si v mailovej schránke nájde mail o tom, ako somálski piráti zdokonalili svoje akcie a zvýšili ich intenzitu. Aj z toho dôvodu Phillips začína na lodi cvičný poplach. O pár minút na to však kapitán a posádka lode musia čeliť skutočnej hrozbe. Radary zaznamenali a očný kontakt potvrdil, že sa k lodi blížia dva člny, na ktorých sú ozbrojení Somálčania, ktorí majú jasný zámer.

Režisér Paul Greengrass sa pustil do nakrúcania filmu, ktorého scenár vznikol podľa skutočnej udalosti a podľa knihy samotného Richarda Phillipsa. Greengrass nenechal nič na náhode a rozhodol sa pre veci, za ktoré mu patrí obdiv. Nenakrúcal v žiadnom veľkoplošnom bazéne, ale na skutočnom mori. Nenakrúcal na makete lode, ale na skutočnej lodi a v podstate všetko sa dialo v reálnom svete. Greengrass tak dosiahol to, že divákovi ponúka absolútne presvedčivý a uveriteľný príbeh, ktorý z môjho pohľadu nemôže nikoho sklamať.

Kapitán Phillips

Okrem samotného príbehu je lákadlom pre diváka i predstaviteľ hlavnej úlohy – Tom Hanks. Nie je však jediným, ktorý si zaslúži obdiv a uznanie. V úlohe somálskych pirátov sa predstavujú štyria neuveriteľne charakteroví herci, ktorých výkon je šokujúci. Fakt, že ide o skutočných Somálčanov, žijúcich síce v USA, umocňuje celkový dojem filmu. Všetkých však Greengrass vyberal na základe konkurze s vedomím, že sa mu naho nemusí prihlásiť nikto, kto by zodpovedal. Nakoniec sa prihlásila tisícka Somálčanov žijúcich v USA a výber bol správny. Pritom ide o ľudí, ktorí s filmom nemali žiadne skúsenosti, museli prejsť náročným výcvikom a fakt, že sa točilo na otvorenom mori iba pridáva na ich uznaní. Výborné a presvedčivé.

Samotný Hanks podáva už štandardne vynikajúci výkon, aj keď uznávam, že popri štyroch pirátoch akoby sa dostal trochu na vedľajšiu koľaj a celým filmom v podstate veľmi prirodzene prepláva. Jasné, uznávam, že to svedčí o jeho fenoméne a zároveň jedným dychom dodávam, že počkajte si na záver filmu. Pretože to, čo Hanks dáva v záverečnej scéne, to sú emócie, ktoré zaručujem, že strhnú absolútne každého.

Film navyše nepoukazuje iba na jednu stránku veci, nerieši iba nebezpečenstvo, ktoré môže nákladné lode postihnúť v somálskych vodách, ale poukazuje i na veci, kvôli ktorým sa to deje. Greengrass teda nehľadal iba senzáciu, ktorá by sa dala sfilmovať, ale snaží sa na to dívať aj ľudským okom. Prináša tak fascinujúci a nezabudnuteľný príbeh, ktorému divák uverí každú jednu sekundu a divák bude nepochybne nadšený.

Nezabudnuteľný, viac ako dvojhodinový filmový zážitok vyšiel u nás na DVD a Blu ray, tento nosič dokonca v špeciálnom steelbookovom balení. Mastering je vo formáte 4K, čo zaručuje fenomenálny obrazový zážitok. Inak to nie je ani so zvukom. Aj česká stopa je parádna, ale opäť platí, pôvodná verzia s titulkami zanecháva najlepší dojem. Medzi komentármi nájdete komentár režiséra Paula Greengrassa, ale hlavne viac ako päťdesiatminútový pohľad do zákulisia nakrúcania, čo je fantastická pridaná hodnota.

Réžia: Paul Greengrass
Hrajú: Tom Hanks, Catherine Keener, Barkhad Abdi

Filmovy.sk