Dnes je 26. apríla 2019, meniny má a zajtra

Katyň - silná vojnová dráma

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 10.10.2011

Slávny poľský režisér Andrzej Wajda vo filme Katyň spracoval jednu z najtemnejších udalostí poľských dejín: masaker 22 500 poľských vojakov i civilistov z roku 1940.
Katyň - silná vojnová dráma

Slávny poľský režisér Andrzej Wajda vo svojom filme Katyň spracoval jednu z najtemnejších udalostí poľských dejín: masaker 22 500 poľských vojakov i civilistov, ktorý vykonala sovietska tajná polícia NKVD v roku 1940. Okolo katyňského masakru vznikol rad kontroverzií a nejasností. Hromadné hroby obetí odhalili Nemci v roku 1941. Moskva na oplátku z masakru obvinila Nemcov, západ o masakre mlčal... Rusko až po päťdesiatich rokoch mlčania v roku 1990 priznalo, že Stalin vraždy poľskej vojenskej a spoločenskej elity naozaj nariadil. Napriek tomu Rusko stále odmieta odtajniť dokumenty týkajúce sa tejto udalosti a uznať masaker za genocídu. Filmovú drámu, ktorú Wajda natočil podľa knihy Katyň: Post Mortem od Adrzeja Mularczyka, sa zameriava na príbehy ľudí, ktorých masaker s rôznou intenzitou osobne zasiahol. Práve tak, ako zasiahol jeho tvorcu: v Katyni bol zavraždený Wajdov otec a tiež strýko hudobného skladateľa Kryzstofa Pendereckého.

Osou filmu sú osudy žien, ktoré stratili svojich manželov, bratov, synov. Niektoré z nich sa tiež dostávajú do sovietskeho zajatia, iné hľadajú dôkazy o ich prežití, ďalšie apaticky čakajú, zmierené s tým najhorším možným scenárom. Film predstavuje jednu z najhroznejších vrážd predovšetkým pohľadom rodinných príslušníkov, prostredníctvom ich márnych nádejí a prežívaného utrpenia. Film bol v roku 2008 nominovaný na Oscara za najlepší neanglicky hovorený film. Sám Andrzej Wajda je držiteľom čestného Oscara za celoživotné dielo. Získal ho v roku 2000.
Trailer k filmu Katyň

Okolo Wajdovho filmu bolo nemalé haló už pri jeho uvedení. Intenzita vojnového barbarstva zosilnela minulý rok, keď cestou na pietnu spomienku na tieto udalosti havarovalo lietadlo s najvyššími predstaviteľmi Poľska a nehodu nikto neprežil. Poľsko tak v jedinej sekunde prišlo o hlavu štátu a desiatky ďalších predstaviteľov vojenskej a spoločenskej elity. Iróniou osudu sa stalo, že Wajdov film sa odrazu objavil aj na našich obrazovkách a pripomenul nielen hroznú drámu, ale najmä skvelú prácu poľského režiséra a poľských hercov, ktorých v Katyni (vo filme) predviedli naozaj skvelý herecký výkon. Katyň nie je iba vojnový film. Je to hlavne dráma vystavaná na osudoch niekoľkých postáv, ktoré prišli v Katyňskom lese o svojich najbližších. Wajda stavil nielen na osudy hlavných postáv, ale aj na skvelé obsadenie. Poľská herečka Maja Ostaszewska je výborná charakterová herečka, čo dokazuje aj v tomto filme.

Katyň v prvej časti filmu uvádza diváka do problému, ktorý v závere vyvrcholí šokujúcou krvavou drámou. Hoci je zjavné, kam celý film diváka zavedie, šokujúce finále prekvapí hádam každého pred obrazovkou. Wajda stavil na základne historické fakty obalené do bolestivých ľudských osudov. A vďaka skvelému výberu hercov sa mu ich podarilo podať šokujúco presvedčivo.

U nás sa Katyň predáva na DVD s českým dabingom. Na trhu je však aj blu ray disk. Po tom som siahol v jednom zo švédskych obchodov. Na disku nie sú žiadne bonusy (na u nás distribuovanom DVD je rozhovor s režisérom a filmové upútavky) a samozrejme jazyková podpora je ohraničená na titulky a severské jazyky a samozrejme na poľský originál, ktorý si môžete pustiť bez titulkov. Devízou je fantastický obraz a výborný zvuk.

Katyň