Dnes je 22. augusta 2019, meniny má a zajtra

Legenda o Sovích strážcoch

Zdroj: © Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 12.04.2011

Ten príbeh je tak silno mýtický, že by som sa pri ňom asi nudil, keby som mal desať rokov...
Legenda o Sovích strážcoch
Zdroj obrázku: neuvedený

Hlavnou postavou filmu je mladý soví chlapec Soren, ktorého fascinujú otcove historky o strážcoch Ga´Hoole – mýtickej letke sovích bojovníkov. Postavili sa na ochranu všetkých dobrých sov, proti tým zlým a vybojovali veľkú dávnu bitku. Zatiaľ, čo Soren sníva o tom, ako sa jedného dňa k týmto hrdinom pridá, jeho starší brat Kludd sa mu posmieva a túži len po love, lietaní a získaní otcovej priazne. Jeho žiarlivosť má tragické následky – obaja bratia vypadnú z rodnej koruny stromu a dostanú sa do pazúrov zlých sov. Teraz je na Sorenovi, aby sa pokúsil o útek za pomoci ďalších mladých odvážnych sov. Spoločne letia ponad moria v hmlách, aby našli Veľký Strom – domov legendárnych strážcov, ktorí jediní môžu opäť poraziť zlých a zachrániť sovie kráľovstvo.

Snažil som sa hodinu a pol prevteliť do duše detského diváka a uvedomil som si, že ten príbeh je tak silno mýtický, že by som sa pri ňom asi nudil, keby som mal desať rokov. Tak malý divák si nedokáže ani vychutnať dokonalú animáciu, ktorá zas mňa nadchla a hodinu a pol som ju hltal doslova s otvorenými ústami. Priznávam, že lepšiu animáciu som už dlho nevidel. Čo by ma teda prilákalo ako detského diváka? Možno 3D verzia, v ktorej sa film hral v našich kinách, avšak bohužiaľ, na blu ray diskoch sa u nás (na rozdiel od zvyšku sveta) nedistribuuje. Uznávam, že ide o celistvý príbeh, navyše s celkom dobrým spádom – vo filme sa stále niečo deje, ale z môjho pohľadu je príbeh pre detského diváka náročný na pochopenie. Spracované je to však bravúrne.

Legenda o Sovích strážcoch je prvým z pätnástich príbehov, ktoré doteraz vyšli v troch knihách. Tvorcovia filmu sľubujú, že je to iba začiatok a režisér Zack Snyder potvrdzuje, že už čoskoro sa pustí do nakrúcania ďalších Sorenových príhod. Spoločnosť Warner Bros. totiž kúpila autorské práva v roku 2005 a na prvom z príbehov začala pracovať o tri roky neskôr, pričom k práci na filme pozvala tých, ktorí sa podieľali na úspešnom animovanom filme Happy Feat, no zaangažovali tiež viac ako 500 nových grafikov a animátorov, ktorí robili výlučne na tomto filme.

Už dlho som nemal v rukách disk, z ktorého by som mal tak rozporuplné pocity. Nielen, čo sa týka filmu, ktorý mi príde príliš dospelý, ale aj samotnej výbavy. Nepochopím, prečo, keďže vo svete film vyšiel v 3D verzii, nevychádza blu ray v tejto verzii aj u nás. Ďalším nepríjemným zistením pre mňa, že film určený detskému divákovi vychádza na Slovensku na blu ray bez slovenského dabingu (podľa informácií distributéra DVD slovenský dabing obsahuje), avšak radosť bude určite mať každý Slovák ovládajúci mandarínštinu, pretože zvuková stopa v tomto jazyku je na blu ray disku k dispozícii. Keď sme už pri zvukoch, blu ray obsahuje desať zvukových verzií a skoro raz toľko jazykových mutácií v podobe filmových tituliek. Český dabing vôbec nie je zlý, práve naopak, ale pre detského diváka vo filme s tak silnou témou je jednoducho nedostačujúci.

Na druhej strane sa neuveriteľne teším z bonusovej výbavy, ktorá presahuje dve hodiny a úplne úžasné je, že si film môžete napríklad pozrieť v „sprievode sovy Sorena“, vďaka ktorému nahliadnete do zákulisia príprav. Je to vlastne taký film o filme, ktorý je súčasťou samotného filmu a je o desať minút dlhší, než film samotný. Je to výborný nápad a navyše s českou podporou (v podobe titulkov), ale to je celý bonusový materiál. Za toto má film u mňa osem z desiatich hviezdičiek. Deviatu dávam za zvyšný bonusový materiál, ktorý tvorí niekoľko fotogalérií, filmový videoklip, dve jednoduché hry, krátky pohľad do svet sov a novú grotesku od Looney Tunes. Tú pomyselnú poslednú hviezdičku nedávam za chýbajúci slovenský dabing.