Dnes je 19. júna 2019, meniny má a zajtra

Lidice - neobyčajný príbeh obyčajných ľudí

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 22.11.2011

Lidice sú príbeh, pri ktorom ostáva rozum stáť a jeho filmové spracovanie je naozaj bravúrne.

Nie každý vie, že udalosť, ktorá otriasla celým svetom, začala ako príbeh obyčajného sukničkára. Václav Fiala sa zamiluje do Aničky zo Sudetov, doma ho však čaká tehotná žena. List, v ktorom Aničku lživo informuje, že „niečo“ podnikol a musí odísť do ústrania, poslúži krátko po atentáte na Reinharda Heydricha ako zámienka k vyhladeniu Lidíc. Skutočnou udalosťou je inšpirovaný tiež príbeh druhého hrdinu Františka Šímu, ktorý nešťastnou náhodou pri opileckej bitke zabije svojho syna. Vyhladenie Lidíc teda prežije nič netušiac vo väzení a po vojne sa vracia domov, kde ho čaká holá pláň. Stane sa tak paradoxne jediným lidickým mužom, ktorý prežil túto tragédiu, aj keď s pečaťou vraha... V období tragického konca, v júni 1942, mali Lidice za sebou viac ako šesťstoročné dejiny. Nacisti chladnokrvne popravili všetkých lidických mužov, a ženy a deti odpravili do koncentračného tábora, niektoré deti dali na prevýchovu. Celková bilancia - 192 popravených mužov, 58 žien zomrelo v koncentračných táboroch a 88 detí bolo poslaných do plynu. Obec Lidice bola vymazaná z máp a zrovnaná so zemou.
Trailer - Lidice

O excelentných výkonoch Zuzany Bydžovskej a Karla Rodena, aj o fakte, že mi prekážal erotický úvod vojnového filmu som sa zmieňoval už pri kinorecenzii filmu a nič sa na tom nezmenilo. Na herecký koncert Zuzany Bydžovskej v tomto filme sa môžem dívať donekonečna a stále budem mať pri ňom zimomriavky. Navyše som po vzhliadnutí filmu trochu pátral na internete a hľadal som historické fakty, ktorých sa film snažil pridŕžať. A zistil som, že základná línia príbehu je reálna, čím ten film v mojom ponímaní stúpol ešte viac. Lidice sú príbeh, pri ktorom ostáva rozum stáť a jeho filmové spracovanie je naozaj bravúrne.

S diskom, ktorý som vložil do prehrávača mal tento trochu problém, sekal obraz, zaujímavé je, že žiadny disk predtým, ani potom to nerobil. Verím, že to nie je zásadná chyba, pretože, keď som disk vložil do blu ray mechaniky v počítači, všetko bolo v poriadku. Čo sa týka technického vybavenia, nemám najmenšie výhrady. Obraz je fantastický a scéna, keď sa Karel Roden vracia z väzenia a namiesto svojej dediny nachádza iba zasneženú lúku je vďaka kvalite obrazu na veľkej obrazovke absolútne dokonalá a aj táto technická dokonalosť zanecháva v divákovi excelentný desivý pocit.

Zvuk je rozmixovaný do formátu 5.1 a je rovnako vysoko kvalitný. Veľmi sa teším aj z bonusovej výbavy, ktorá okrem troch videoklipov, rozhovorov s tvorcami a hercami filmu a obsiahlej fotogalérie, prináša aj film o filme, teda zhruba hodinu obrazových bonusov navyše. To však stále nie je koniec. DVD aj blu ray vydanie je doplnené o CD s filmovým soundtrackom. Na tom, okrem scénickej filmovej hudby nájdete aj naspievané skladby, ktoré síce nezazneli vo filme, ale vďaka textom podkresľujú filmový príbeh. Medzi skladbami exceluje tá v podaní Lucie Bílej a v tomto prípade ma dosť mrzí, že nebola aspoň pod záverečnými titulkami. Inak nápad doplniť takéto vydanie o soundtrack sa mi veľmi páči, zvlášť, ak to nijako nezvýšilo cenu produktu.
Lucie Bílá - Slunce bylo krásné

Réžia: Petr Nikolaev
Hrajú: Karel Roden, Zuzana Fialová, Zuzana Bydžovská, Onřej Novák, Adam Kubišta, Roman Luknár, Veronika Kubařová