Dnes je 25. októbra 2020, meniny má a zajtra

Muži, ktorí nenávidia ženy konečne na blu ray

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 06.08.2012

Príbeh Muži, ktorí nenávidia ženy jednoducho túžite mať preštudovaný z každej strany, z každého zdroja a je napríklad úplne jedno, že ste film videli už dva a možno i viackrát, vždy sa k nemu ochotne vrátite.

Mikael Blomkvist (Daniel Craig) je investigatívny reportér, odhodlaný očistiť svoju povesť po tom, čo bol obvinený z verejného osočovania. Henrik Vanger (na Oscara nominovaný Christopher Plummer) - jeden z najbohatších priemyselníkov vo Švédsku, ho povolal aby rozlúštil tajomstvo dávneho zmiznutia jeho milovanej netere Harriet, ktorú, ako je Vanger presvedčený, zavraždil niektorý z členov jeho rodiny. Novinár sa vydáva na odľahlý ostrov pri zamrznutom švédskom pobreží, bez toho, aby tušil, čo tam na neho čaká. V tej istej dobe je Lisbeth Salanderová (Rooney Mara), výstredný, ale veľmi efektívny detektív spoločnosti Milton Security, poverená úlohou preveriť Blomkvista. Táto úloha má nakoniec za následok to, že s Mikaelom spoja sily pri vyšetrovaní vraždy Harriet Vangerovej. Dvojica začína odkrývať reťaz vrážd, tiahnucich sa z minulosti až do súčasnosti, ktorá oboch detektívov krehkým putom zbližuje, ale súčasne ich vťahuje do najdivokejších prúdov rieky moderného zločinu...
Trailer k filmu Muži, ktorí nenávidia ženy.

Larssonov príbeh je jedným z tých príbehov, ku ktorému keď sa už raz dostanete, viac sa ho nezbavíte. Na základe vzhliadnutia švédskej verzie filmovej trilógie sa prepracujete ku knihám, ktoré napokon zo zvedavosti zhltnete za tri večery, tešíte sa na americké spracovanie, aby ste mohli porovnávať a celkom nakoniec neodoláte ani audoknihe, ktorá vyšla v susedných Čechách a je naozaj mimoriadne vydarená. Príbeh Muži, ktorí nenávidia ženy jednoducho túžite mať preštudovaný z každej strany, z každého zdroja a je napríklad úplne jedno, že ste film videli už dva a možno i viackrát, vždy sa k nemu ochotne vrátite.

Aj k tej Fincherovej americkej verzii, aj keď po vzhliadnutí všetkého dostupeného a prečítaní kníh je vám jasné, že v niektorých, aj zásadných veciach sa Fincher nedržal knihy, čím prináša celkom prekvapivý, no pre fanúšikov asi dosť neprijateľný záver, ale je to David Fincher, mohol to celé nakrútiť napríklad v Seattli. Našťastie, ostal verný Švédsku. Takmer trojhodinová sága s Danielom Craigom je v podstate naozaj vydarená, aj keď priznávam, že ak by som mal voliť medzi ňou a jej skoršou švédskou verziou, beriem švédsku. Inak sa však stojím za všetkým, čo som napísal pri recenzii filmu pri jeho slovenskej kinopremiére a vďaka bonusovej výbave pridávam o jeden bod navyše a veľmi ochotne tak uznávam plný zásah. Ale o tom nižšie.

Audio verzia:

Len tak okrajovo, kvôli osobnému nadšeniu spomeniem, že v Čechách (a k dostaniu aj u nás) vyšla audio kniha príbehu Muži, ktorý nenávidia ženy, ktorý načítal herec Martin Stránsky. Načítal ho geniálne a prostredníctvom 15 hodín hovoreného slova vás veľmi zrozumiteľne prevedie celým príbehom. Pre fanúšikov Larssonovej trilógie v audiopodobe dodávam, že zhruba pred mesiacom vyšla Stránským načítaná aj druhá kniha Dievča, ktoré sa hralo s ohňom a pracuje sa aj na záverečnej časti.

Filmová hudba:

Ak ste fanúšikmi filmových soundtrackov, tak v tomto prípade si prídete naozaj na svoje. Hudbu k filmu skladali Trent Reznor z Nine Inch Nails a britský skladateľ a producent Atticus Ross. Do štúdia si tentoraz pozvali napríklad speváčku Karen O z kapely Yeah Yeah Yeahs, s ktorou na soundtrack natočili aj cover verziu skladby Immigrant Song od Led Zeppelin. Nenechajte si ujsť ďalšie unikátne dielo, tri hodiny filmovej hudby vychádzajúcej na troch CD. Naozaj skvelá „nakladačka“ vyšla pod hlavičkou vydavateľstva Sony Music.

Zatiaľ, čo švédske filmové verzie Larssonovej trilógie u náš bohužiaľ vyšli iba na DVD, Fincherova verzia okrem DVD vychádza aj ako 2-diskový blu ray a aj ten vychádza v dvoch verziách – v klasickom papierovom obale a v špeciálnom steelboxe, ktorých je však na našom trhu iba pár a v tejto verzii môže byť v súčasnosti problém film zohnať. Obsah papierového obalu a steelboxu je našťastie totožný a tak ide skôr o zberateľskú raritu. Obraz famózny, zvuk dokonalý, dabing naozaj vydarený, rozmixovaný do formátu 5.1 rovnako, ako všetky zvukové formáty. Pribalených je až 17 jazykových mutácií v podobe titulkov, čo znamená, že balenie je určené pre medzinárodný trh. Nasvedčuje tomu aj fakt, že obal je v podstate originál, len s českou prelepkou na zadnej strane.

Na prvom disku je samotný film, prípadne si ho môžete na rovnakom disku pozrieť s komentárom režiséra Davida Finchera. Druhý disk je plný bonusov. Distribútor doslova píše – preniknite hlboko do Vangerovho archívu, ktorý obsahuje takmer 4 hodiny materiálu. A myslia to doslova. Mnoho materiálu zo zákulisia nakrúcania, dozviete sa všetko o výbere hercov, herci spomínajú, ako bojovali o svoje úlohy, zistíte, ako a kde sa nakrúcalo, ako sa vyberali lokality vo Švédsku i v Amerike a hoci z tých materiálov miestami srší akási americká povýšenosť nad švédskymi kolegami a ich systémom práce, je to vskutku plnohodnotný obsah a navyše... veľké plus pre Bontonfilm, pretože celý disk, komplet bonusový materiál má českú podporu v podobe titulkov. Naozaj super pre každého filmového nadšenca.

Réžia: David Fincher
Hrajú: Daniel Craig, Rooney Mara, Christopher Plummer, Stellan Skarsgard, Steven Berkoff, Robin Wright, Yorick Van Wageningen, Joely Richardson

Distribuuje: Bontonfilm, 2012