Dnes je 14. októbra 2019, meniny má a zajtra

Nákaza - pandémia v hviezdnom obsadení

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 16.04.2012

Nákaza je divácky atraktívnych 110 minút napínavej drámy, v ktorej doslova ide o život.
Nákaza - 	pandémia v hviezdnom obsadení

Zem zachvátil smrtiaci vírus, prenáša sa vzduchom a ohrozuje ľudstvo. Vedci po celom svete sa púšťajú do zúfalého boja s časom. Stihnú včas vyvinúť účinnú vakcínu a zastaviť tak šíriaci sa paniku? Držitelia Oscara Matt Damon, Gwyneth Paltrow, Kate Winslet, Marion Cotillard a nominovaní Jude Law a Laurence Fishburne sa púšťajú do boja s nezastaviteľným vírusom v hlavných úlohách thrilleru, ktorý vám nedá vydýchnuť. Epidemiológovia, armáda i obyčajní civilisti musia spoločne nájsť liek skôr, než bude neskoro. V réžii Stevena Soderbergha vznikol napínavý portrét ľudskej odvahy v okamihu, keď sa spoločnosť rúca v základoch.
Trailer k filmu Nákaza.

Keď sa na jeseň chystal do kín, zaplavila doslova celý svet. Možno viac kvôli tomu, že v nej pomaly hralo viac hviezd, než bolo postihnutých vo filme. Na príprave Nákazy totiž spolupracoval takmer celý vrcholový Hollywood, čo sa využilo najmä v kampani, no celkovú hereckú hodnotu to skôr ochabilo. S množstvom „A“-čkových hercov totiž zároveň prišiel pocit, akoby sa jeden spoliehal, či ukrýval za výkon druhého a napríklad sa tak Nákaza stala pre mňa vôbec prvým filmom s Mattom Damonom, kde som neocenil výkon tohto inak fantastického herca. Uznávam zároveň, že v tomto príbehu excelovali dámy, keď výkony Gwyneth Paltrow a Kate Winslet sú naozaj vynikajúce, pričom zvlášť v prípade Gwyneth obdivujem jej ochotu doslova si šteknúť v úvode filmu a hneď na to zomrieť, aj keď s pocitom, že celý dej filmu sa napokon točí v podstate okolo nej, aj keď ona už pri tom nie je.

Nákaza je však v konečnom dôsledku divácky atraktívnych 110 minút napínavej drámy, v ktorej doslova ide o život. Legendou v tomto „epidemiologickom žánri“ síce pre mňa naďalej ostáva Smrtiaca epidémia s Dustinom Hoffmanom, ale Nákaza je rovnako dramatická, napínavá a zaujímavá. Navyše je nakrútená moderne a progresívne, čo osloví diváka mnohých vekových skupín. Veľkým lákadlom je spomínaný zoznam hercov, aj keď tí v tomto prípade nie sú až tak prvoradí a Soderbergh množstvom hviezd na meter štvorcový určite nepotreboval látať diery v scenári.

Ak si pustíte Nákazu na blu ray, oceníte hlavne kvalitu obrazu, ten je fantastický, čo však pri novom filme a vo vysokým rozlíšení musí byť samozrejmosťou, ale na druhej strane pri scénach vyľudnených miest, kradnúcich ľudí a zobrazení paniky v globále je vysoké rozlíšenie obrovskou výhodou. Dabing je výborný, aj keď mám pocit, že zvuk je príliš potlačený a musíte ho dať dostatočne hlasno, aby ste počuli. Našťastie nie je tu u nás tak obľúbený efekt, kedy tiché dialógy bojkotuje hlasná muzika a celý film strávite s ovládačom v ruke, aby ste mohli stišovať hudbu a pridávať zvuk keď sa rozpráva. Tieto dve veci sú na Nákaze absolútne vyrovnané a zvuk nie je rušivým elementom.

Česká aj pôvodná stopa sú rozmixované do formátu 5.1. Bonusová časť je pre mňa trochu sklamaním, pretože pri veľkofilme takéhoto formátu som čakal trochu viac, než 20 minút bonusov. Tie sú síce zaujímavé a pohľad na to, ako sa odhaľujú vírusy, rozhovory s odborníkmi, ktorí radili pri vzniku scenára a hereckých výkonoch, či animák o šírení vírusov sú síce fajn, ale minimálne v prípade herečiek by som prijal napríklad pohľad do maskérne. Ale vďaka aj za tých 20. minút, ktoré majú samozrejme kompletnú českú podporu v podobe titulkov.

Réžia: Steven Soderbergh
Hrajú: Matt Damon, Marion Cotillard, Gwyneth Paltrow, Kate Winslet, Jude Law, Laurence Fishburne, John Hawkes

Nákaza blu ray