Dnes je 24. mája 2018, meniny má a zajtra

Neuveriteľne nahlas a nesmierne blízko

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 05.09.2012

Režisér Stephen Daldry a jeho tím sa na základe literárnej predlohy snažia skôr nahliadnuť do vnímania človeka, ktorý pri v každom prípade nezmyselnej tragédii prišiel o niekoho blízkeho.
Neuveriteľne nahlas a nesmierne blízko

Neuveriteľne nahlas a nesmierne blízko je adaptáciou uznávaného bestselleru Jonathana Safran Foera. Príbeh začína v mysli Oskara Schella, vynaliezavého jedenásťročného chlapca, ktorého otec zahynul 11. septembra vo Svetovom obchodnom centre. Oskar nájde vo veciach svojho otca kľúč a začne bezodkladne hľadať zámok, ku ktorému kľúč patrí. Pri svojom pátraní narazí na rozmanitú zmes ľudí, ktorí prežívajú po svojom a ktorí sa mu snažia pomôcť odhaliť odkaz jeho otca. Oskar nadviaže kontakt s mužom, ktorý ho naučí prekonať strach z hlučného a nebezpečného sveta okolo.
Trailer k filmu Neuveriteľne nahlas a nesmierne blízko

Premiéra tohto filmu v našich kinách sa toľkokrát posúvala, až sa (ak sa nemýlim) tento film nominovaný na Oscara za najlepší film roku 2011 v našich kinách nakoniec ani nepremietal. Spoločnosť Magic Box ho však našťastie uviedla na náš video trh a to v oboch formátoch – na DVD i blu ray a veľká vďaka za to. Vo februári som sa snažil ešte pred udeľovaním Oscarov vidieť všetkých deväť nominovaných filmov. Videl som ich nakoniec osem a toto bol ten posledný, ku ktorému som sa dostal až po vydaní na blu ray a s čistým svedomím môžem zhodnotiť, že po ľudskej stránke je to ten najzaujímavejší film minulého roku a nepochybne najľudskejší film s témou teroristických útokov v roku 2001.

Fantastické je, že tvorcovia sa v tomto filme nesnažia v žiadnom prípade postaviť na žiadnu stranu. O útokoch sa polemizovalo veľmi intenzívne a dva tábory, z ktorých jeden tvrdí, že to zorganizovali teroristi a ten druhý zas, že za tým stojí Amerika sa aj tak nikdy nedohodnú. Tvorcovia filmu sa nesnažili vyriešiť tento oriešok, pretože ako v tomto filme tvrdí aj Sandra Bullock, vlastne jej filmová postava: „Tieto veci sa dejú, a nikdy nepochopíš prečo nejaký muž sadol do lietadla a vletel ním do budovy, nepochopíš prečo sa to deje, je to jednoducho tak.“

Režisér Stephen Daldry a jeho tím sa na základe literárnej predlohy snažia skôr nahliadnuť do vnímania človeka, ktorý pri v každom prípade nezmyselnej tragédii prišiel o niekoho blízkeho. Oskar našiel kľúč a hľadá k nemu správny zámok. V žiadnom prípade to však nie je také rozprávkové, ako to bolo v Hugovi a jeho veľkom objave, kde kľúčik a zámok hrali tiež nemalú úlohu. Vďaka náhodne nájdenému kľúču sa totiž Oskar stáva súčasťou newyorského života a vďaka svojej výprave stretáva rôznych ľudí, s rôznymi osudmi, ktoré sa svojim spôsobom nabaľujú do dvojhodinového filmu a vytvárajú v ňom dokonalú realistickú reťaz, ktorá pohltí divák a prináša mu fantastický zážitok.
Neuveriteľne nahlas a nesmierne blízko
Finále je ohromujúce a divák si pri ňom uvedomuje, že nie je nič dôležitejšie, ako mať po svojom boku niekoho blízkeho, na koho sa možno spoľahnúť a svojim spôsobom nebrať jeho prítomnosť sa samozrejmosť, pretože nikto nevie, čo sa stane zajtra ráno.
zdroj: Internet

Finále je ohromujúce a divák si pri ňom uvedomuje, že nie je nič dôležitejšie, ako mať po svojom boku niekoho blízkeho, na koho sa možno spoľahnúť a svojim spôsobom nebrať jeho prítomnosť sa samozrejmosť, pretože nikto nevie, čo sa stane zajtra ráno. Stephenovi Daldrymu sa podarilo nakrútiť neuveriteľne presvedčivý film a nesmierne citlivý film. Tom Hanks v hlavnej mužskej úlohe len potvrdil svoje kvality, Sandra Bullock zas po filme Zrodenie šampióna dokázala, že jej dramatické úlohy sedia dokonale a je v nich ešte lepšia, než v komediálnych, či akčných úlohách. Sandra bola vo filme Neuveriteľne nahlas a nesmierne blízko svoj jednoznačne najpresvedčivejší výkon vôbec.

V roztomilej úlohe domového vrátnika sa predstavuje John Goodman a veľmi podstatnú úlohu si zahral „vyháňač diabla“ Max von Sydow, ktorý vo filme nepovie jediné slovo, ale jeho odkaz je veľmi silný. Mladého Thomasa Horna som si zámerne nechal na záver, pretože výkon tohto chlapca, ktorý pred filmovou kamerou stál po prvý raz a tvorcovia ho našli vďaka nejakej televíznej súťaži, v ktorej exceloval je neuveriteľný. Sandra Bullock v bonusoch tvrdí, že je presvedčená, že keď bude dospelý, urobí, alebo vymyslí niečo obrovské, ja si dovolím tvrdiť, že ak z neho ostane herec, bude to dôstojný nástupca Toma Hanksa.

V konečnom zúčtovaní možno iba dodať, že nie je nič, čo by diváka malo odradiť od sledovania toho filmu. Je to nezabudnuteľný zážitok.

Na recenziu filmu sme využili blu ray disk a nielen kvôli kvalitnejšiemu obrazu. Ten je na blu ray pochopiteľné vo vysokom rozlíšení a je tak dokonalý, že v istom momente si všimnete, že výraznú modrú farbu očí Thomasa Horna dosiahli tvorcovia pomocou farebných očných šošoviek. Vydarený český dabing je rozmixovaný do formátu 5.1 a v tomto formáte je i pôvodná zvuková stopa a tiež ďalšie jazykové mutácie, ktoré disk obsahuje (maďarčina, poľština, turečtina, ruština, portugalčina). Pribalená je aj desiatka jazykových verzií v podobe titulkov. Obal disku je vytlačený v češtine, disk samotný, ale i menu na ňom sú v angličtine. Zásadný rozdiel medzi DVD a blu ray je v obsahu bonusov.

Zatiaľ čo na DVD nájdete iba krátky dokument o tom, ako si „veľkí“ herci obľúbili nováčika Thomasa Horna, ako ho objavili a ako ich všetkých prekvapil, na blu ray je k tomuto bonusu pribalená ešte trojica ďalších dokumentov, čo dohromady vytvára zhruba hodinu a pol času navyše. Nájdete medzi nimi film o filme, krátky dokument o „Stene spomienok“ a dokument o Maxovi von Sydowi a jeho práci na tomto filme, ktorý nakrútil jeho vlastný syn. Všetky bonusy si samozrejme môžete pozrieť s českými titulkami.

Réžia: Stephen Daldry
Hrajú: Thomas Horn, Sandra Bullock, Tom Hanks, John Goodman, Max von Sydow, Viola Davis, Jeffrey Wright, Adrian Martinez, Stephen Henderson, Zoe Caldwell

Neuveriteľne nahlas a nesmierne blízko