Dnes je 26. augusta 2019, meniny má a zajtra

Obrad (Rituál)

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 10.09.2011

Film o exorcizme, ktorému uveríte a po tom všetkom, čo ste už v tomto žánri videli vám nebude na smiech.
Obrad (Rituál)

Obrad je nadprirodzený thriller, ktorý hovorí o tom, že Diabol môže zasiahnuť aj na najsvätejšom mieste na Zemi. Ide o príbeh študenta seminára Michaela Kovaka (Colin O’Donoghue), ktorý odchádza študovať exorcizmus do Vatikánu, hoci má pochybnosti nielen o kontroverzných praktikách, ale aj o vlastnej viere. Obrnený ťažkým skepticizmom sa snaží predstavených presvedčiť, že posadnutých treba liečiť u psychiatra, a nie vyháňať z nich démonov. Až keď sa stretne s neortodoxným otcom Lucasom (Anthony Hopkins), legendárnym kňazom, ktorý vykonal tisícky obradov exorcizmu, jeho skepticizmus začína slabnúť. Keď sa presvedčí o tom, že v mimoriadne ťažkých prípadoch nepomôžu ani schopnosti a skúsenosti otca Lucasa, začína si uvedomovať, že tento fenomén nemôže vysvetliť veda. Všemocné Zlo ho núti spochybňovať všetko, v čo verí. V slovenských kinách sa film premietal pod názvom Rituál.
Trailer k filmu Obrad (Rituál)

Keď fanúšikovi žánru naservírujú nový film, je nadšený, keď s poriadne dráždivou témou pohrávajú na hrane únosnosti, je to ešte lákavejšie, a keď do jednej z hlavných úloh obsadia jedného z najlepších hercov súčasnosti, radosť musí gradovať. Ešte sa síce môže stať, že ani tieto tri veci spojené dohromady nedokážu vyrobiť kvalitný film, ale to v tomto prípade neplatí. A hoci je zrejmé, že Vyháňač diabla bude už navždy neprekonateľnou legendou, veľmi sa teším z toho, že môžem povedať, že tvorivý tím pod taktovkou režiséra Mikaela Hafströma v roku 2011 nenakrútil žiadnu exorcistickú frašku, ale veľmi kvalitný film.

Hafström už pri svojej Izbe 1408 dokázal, že nie je režisérom, ktorý stavia na divokých zvukových efektoch, ktoré majú vyplašiť diváka. Skôr kladie dôraz na mystiku a na moment prekvapenia. Nie inak je tomu aj v tomto filme, ktorého príbeh vznikol na základe skutočných udalostí. Príbeh v neposlednom rade poukazuje na praktiky, ktoré sa vyučujú v samotnom Vatikáne, kde napriek takmer kacírskym praktikám, ktoré vštepujú študentom do hláv, predostierajú im ich prostredníctvom najmodernejšej a najdrahšej techniky. Hafström sa následne nesnaží desiť diváka pohľadom na Diablove obete, nepotrebuje nutne prekrútené a zohyzdené telá, ale stavia na vykreslení charakteru svojich postáv (ten malý chlapec, ktorého v noci hryzie Diabol je jednoducho bezkonkurenčný) a príbehoch ľudí, ktorí s diablom majú skúsenosti. A niekde na pozadí toho je ešte Michael, ktorý tápe niekde medzi vierou – tou kresťanskou, i tou svojou v ňu (mimochodom Colin O’Donoghue je veľkým hereckým prekvapením v tomto filme).
Obrad
Záber z filmu Obrad (Rituál).
zdroj: Internet

No a na záver som si nechal bonbónik tohto príbehu. Anthony Hopkins si už v podstate užíva svoj herecký dôchodok a vyberá si z ponúk tie, ktoré ho niečím oslovia. Je jednoznačné, že herec jeho kvalít by nesiahol po žiadnej fraške, ak by mal pocit, že by ten film nemal dopadnúť dobre, prípadne, že by mu svojim účinkovaním v ňom nemal čo dať. A Hopkins v úlohe otca Lucasa exceluje každou sekundou svojho pobytu na plátne. Aby som neprezradil záver príbehu, nemôžem sa moc rozpisovať, ale od momentu, keď za ním príde malé cigánske dievčatko, aby jej požehnal bábiku, začína Hopkinsov výkon gradovať a na obrazovke predvádza niečo, čo v konečnom dôsledku možno porovnať s jeho psychopatickým výrazom v Mlčaní jahniat. Hopkins je geniálny je jednoznačne vrcholom celého filmu.

Obrad je tak v konečnom zúčtovaní fenoménom vo svojom žánri a našťastie dôkazom, že aj v roku 2011 sa dá nakrútiť film o exorcizme, ktorému uveríte a po tom všetkom, čo ste už v tomto žánri videli vám nebude na smiech.

Vyzdvihujem v prvom rade absolútne dokonalý obraz. Bolo fascinujúce dívať sa na to na veľkej obrazovke, v plnom rozlíšení blu ray disku, s mimoriadne vydareným českým dabingom. Fakt skvelý zážitok. Magic Box sa v tomto prípade posnažil. Obal je v češtine, statické menu v angličtine, okrem originálneho zvuku sú k dispozícii tri jazykové verzie zvukové a takmer desiatka titulkových. Čo sa týka bonusov, tak priamo na disku nájdete dvanásť minút vynechaných scén, zhruba sedem minút rozprávania tvorcov a autorov o vzniku filmu a „desivý“ alternatívny záver. Teda aspoň tak ho avizuje obsah blu ray disku. Toto je jediná vec, s ktorou sa na disku neviem stotožniť. Alternatívny záver je totiž tak desivý ako titulok o Eve Mázikovej na jednom z bulvárnych portálov, kde písali o jej desivom lete, nehode a smrti v rodine. Nakoniec z toho bola asistencia pri nehode a smrť mačky. Ak by vám bolo málo, spojte svoj prehrávač s internetom a prostredníctvom funkcie BD-live si môžete stiahnuť ďalšie bonusy. Jednoducho, plný zásah.

Réžia: Mikael Hafström
Hrajú: Anthony Hopkins, Colin O’Donoghue, Alice Braga, Ciarán Hinds, Rutger Hauer a ďalší

Obrad blu ray