Dnes je 25. novembra 2020, meniny má a zajtra

Philadelphia - aj po rokoch top

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 22.04.2014

Dojímavý a zároveň šokujúci príbeh prišiel práve v čase, keď svet prestal vnímať homosexualitu ako trest boží, ale stále nevysvetliteľný a hlavne nevyliečiteľný AIDS bol v očiach mnohých dielom satanovým.
Philadelphia - aj po rokoch top

Andrew Beckett je právnik. Mladý, brilantný právnik. Homosexuál, infikovaný vírusom HIV. Svoju chorobu dlho tají, presvedčený o tom, že s jeho službou klientom nijako nesúvisí. Až ho jedného dňa prepustia, údajne pre pracovnú neschopnosť. Ale Andy vie, prečo prišiel o miesto. Pripravili ho oň predsudky, strach, panika a odpor. Diskriminácia. Vie, že jeho čas je spočítaný, ale nevzdáva sa. Hľadá právnika, ktorý by mu pomohol v procese s jeho materskou firmou. Joe Miller nie je tak úspešný, ako býval Andy, ale jeho vytrvalá viera v právo z neho robí ideálneho spojenca. Napriek tomu sa však zdráha prijať Beckettov prípad. Rovnako ako obžalovaní, ako porota, ako všetci ostatní, ani on nemá rád homosexuálov, robia si z nich posmech a štítia sa AIDS. A možno práve pre svoj odpor Andyho zastupovanie nakoniec prijíma, presvedčený o tom, že v meste, kde bola vyhlásená americká ústava, zaručujúca rovnosť všetkých, nemožno tento boj vzdať. Súdny spor začína...
Philadelphia - trailer

Mám to tak podľa nálady, buď toto, alebo „jahňatá“. Jeden režisér, dva fenomenálne filmy z deväťdesiatych rokov, ktoré už navždy zmenili divácke vnímanie a pohľad na film ako taký. Samozrejme, zakaždým iný žáner, ale pre mňa dva najobľúbenejšie filmy vôbec. Spomínam na to, ako som prvý raz videl Philadelphiu počas premiéry v ktoromsi pražskom kine a ako som sa hodiny po skončení filmu nemohol sústrediť na nič iné. Tom Hanks mal už dlhé roky môj obdiv, ale týmto filmom sa pre mňa dospel a ukázal, že dokáže zahrať čokoľvek. Dojímavý a zároveň šokujúci príbeh prišiel práve v čase, keď svet prestal vnímať homosexualitu ako trest boží, ale stále nevysvetliteľný a hlavne nevyliečiteľný AIDS bol v očiach mnohých dielom satanovým. Tom Hanks pod režijnou taktovkou Jonathanna Demmeho ukázal na ľudskú stránku tej doby a na to, že aj ľudia takto „postihnutí“ majú právo na rešpekt, toleranciu, jednoducho na život. Je pre mňa fascinujúce, že aj dvadsať rokov od premiéry, keď si repliky filmu pri sledovaní „recitujem“ s hercami, ma ten film dokáže nadchnúť, posadiť do kresla a v podstate mi vybehnú zimomriavky už v prvých minútach, keď Bruce Springsteen počas úvodných titulkov spieva svoje Streets Of Philadelphia.
Bruce Springsteen - Streets Of Philadelphia<

Philadelphia vychádza konečne aj na Blu ray, pri príležitosti dvoch dekád od jej premiéry. Je to ten film, ktorý sa na našom trhu objavil jednak na VHS, následne na DVD a teraz konečne aj na Blu ray. Snaha vyčistiť obraz je neodškriepiteľná, aj keď stále mám pocit, že by sa dalo na tom popracovať asi aj viac. Ale možno je to iba tým, že mám k tomu filmu tak silný vzťah a som háklivý doslova na každé zrnko. Čo sa týka zvuku, tam nemám čo riešiť, je rozmixovaný do formátu 5.1 a počuť to hlavne pri zvukových ruchoch v pozadí, tie sú oveľa zreteľnejšie ako napríklad pri DVD a dávajú divákovi ešte viac emócií.

Philadelphia je film, ktorý pre mňa bude vždy za desať bodov. Pravdou však je, že kebyže to hodnotenie beriem globálne, asi by som tie body skresával. Ono totiž Blu ray vydanie prináša okrem filmu na jednej strane aj najbohatšiu bonusovú výbavu vôbec. Bez mála tri hodiny bonusov sú pre fanúšika tohto filmu jednoducho najkrajším darčekom. Mrzí ma, nie, hnevá ma (a to použijem veľmi mierne slovo), že vydavateľ už nezaradil k takému obrovskému množstvu bonusov české titulky. Je to dehonestácia českého (a samozrejme aj slovenského) diváka, pretože uznávam, že mnohí nie sú v angličtine tak zdatní, aby si s tým poradili.

RéžiaJonathan Demme
Hrajú: Tom Hanks, Denzel Washington, Antonio Banderas, Roberta Maxwell, Adam LeFevre