Dnes je 05. decembra 2020, meniny má a zajtra

Rain Man - nezabudnuteľní Hoffman s Cruiseom

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 07.03.2012

Dokonalý herecký koncert Dustina Hoffmana a Toma Cruisea.

Bezohľadný karierista Charlie Babbitt (Tom Cruise) práve usilovne pracuje na ďalšej zmluve, keď mu oznámia, že jeho otec, s ktorým sa už dávno odcudzili, zomrel. Potom, čo príde do Ohia na pohreb, rozčúli sa, lebo zistí, že mu otec odkázal starého Buicka a z trojmiliónového dedičstva nedostal ani cent. Namiesto toho zisťuje, že peniaze otec odkázal ošetrovateľom jeho autistického brata Raymonda (Dustin Hoffman), ktorý žije v ústave. Keď sa spamätá zo šoku, že má brata, o ktorom nemal ani poňatia, vezme Raymonda na výlet naprieč krajinou, dúfajúc, že sa mu podarí získať aspoň časť zdedených peňazí, aby poplatil dlhy zo zlých obchodov. Avšak počas ich dobrodružnej výpravy sa Charlie nielen naučí, ako vychádzať s Raymondovým svojráznym správaním, ale aj sa o brata začne starať. Postupne v sebe nachádza stratený cit a zisťuje, že peniaze nie sú v živote to najdôležitejšie.
Trailer k filmu Rain Man.

Sladký finiš rokov osemdesiatych. Píše sa rok 1988 a po niekoľkých menších úlohách dostáva Tom Cruise príležitosť na jednu zo svojich najväčších a najcharakteristickejších filmových úloh po boku už osvedčeného filmového veterána Dustina Hoffmana. Napokon je z toho oscarový trhák Rain Man, ktorý sa po revolúcii dostal na náš trh najskôr na videokazetách, potom na DVD a teraz vychádza aj na blu ray. Viac, než dvojhodinový pohľad do života dvoch absolútne rozdielnych osobností priniesol na filmové plátno režisér Barry Levinson a na svoju dobu sa mu podaril husársky kúsok. Nielenže sa rozhodol k divákovi priniesť absolútne plnohodnotný a emotívne silný príbeh, ale sa mu podarilo pred kameru postaviť dve herecky maximálne silné osobnosti, pričom práve tento filmu odhalil (z môjho pohľadu) silu talentu Toma Cruisea. To, čo napokon na plátne po jeho boku predviedol Dustin Hoffman je už potom jednoducho dokonalý herecký koncert, ktorý je v mojom osobnom rebríčku filmových výkonov na druhom mieste, hneď za Forrestom Gumpom v podaní Toma Hanksa. To, ako presvedčivo Hoffman stvárnil úlohu Raymonda je jednoducho divácky zážitok na celý život. Čo sa týka filmu samotného, tak tu je bez mihnutia oka plný zásah.

To, prečo som napokon udelil „iba“ sedmičku spôsobil disk samotný. Nie jeho technická výbava, tá je dokonalá, obraz je vyčistený perfektne a pri sledovaní na kvalitnej telke máte naozaj pocit, že sa pozeráte na súčasný film. Je to veľmi dobrá práca. To isté zvuk, použitý je pôvodný, mimoriadne vydarený dabing, rozmixovaný do formátu 5.1, takže skvelá robota, k dispozícii sú aj české titulky a celé to máte zabalené v českom obale. Zaujímavosťou je, že film sa spúšťa automaticky po vložení do prehrávača, bez nabehnutia úvodného menu. No a potom sú tu bonusy a nie je ich málo. Od audiokomentárov tvorcov, cez tri skvelé filmové dokumenty viažuce sa na tento skvelý film, až po vynechanú scénu. Veľmi slušná dávka pre fanúšikov, ktorí samozrejme ovládajú angličtinu.

Netuším, nakoľko domáci distribútor dokáže ovplyvniť jazykovú výbavu bonusovej časti disku, ale mne už príde fakt, že filmy distribuované Bontonom bez českej podpory bonusov, ako taká irónia voči divákovi, najmä keď porovnám ceny diskov u nás (Rain Man sa predáva cez 20€) a vonku. Tento film sa dá kúpiť na amazon.com za dvojtretinovú cenu a jediný rozdiel je v tom, že budete mať anglický obal. Tiež je tam český dabing a tiež nie je čeština pri bonusoch. A to už hovorím o cene, v ktorej sú započítané náklady na dopravu. Ja predpokladám, že obsah disku je zo strany nášho distribútora asi neovplyvniteľný a ono to takto prichádza na náš trh už „z vonku“, ale ak je možné otitulkovať hodiny bonusov u konkurenčného distribútora, tak verím, že by to išli aj pri filmoch iných spoločností. Keď už mám dať hriešne peniaze (Rain Mana som drahšieho ako u nás našiel iba v predajni s filmami v centre Oslo), tak chcem mať servis kompletný. Preto (žiaľ) iba sedem bodov.

Réžia: Barry Levinson
Hrajú: Dustin Hoffman, Tom Cruise, Valeria Golino

Distribuuje: BONTONFILM