Dnes je 19. januára 2019, meniny má a zajtra

Rivali - jedinečné

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 25.02.2014

Ron Howard vo svojom poslednom filme prerozprával osudy dvoch hviezd týchto pretekov z polovice sedemdesiatych rokov a jedinečne vykreslil ich rozdielne charaktery.
Rivali - jedinečné

O filme: Niki Lauda a James Hunt - dokonalý profesionál versus neodolateľný playboy. Jedno však mali spoločné - neskrotnú túžbu po víťazstvách v pretekoch plných zvratov, nebezpečia a blízkosti smrti. O sedemdesiatych rokoch minulého storočia sa hovorí ako o zlatej ére Formuly 1. Práve do tohto obdobia zaraďuje Ron Howard svoj nový film Rivali. Sleduje v ňom skutočný príbeh dvoch brilantných pretekárov a odvekých rivalov Nikiho Laudu a Jamesa Hunta a to ako v ich profesionálnom, tak aj v osobnom živote. Lauda sa spamätáva z takmer smrteľnej nehody a vracia sa späť do hry, aby si to s britským playboyom rozdal v pretekoch za titulom svetového šampióna.
Rivali - trailer

Nikdy by som nebol povedal, že ma tak vtiahne film o Formule 1. Zrejme preto, že to v podstate nie je vôbec o pretekoch ako takých, ale o ľuďoch. Ron Howard vo svojom poslednom filme prerozprával osudy dvoch hviezd týchto pretekov z polovice sedemdesiatych rokov a jedinečne vykreslil ich rozdielne charaktery. Vrčanie motorov je tak v konečnom dôsledku iba kulisou k mimoriadne silnému, precízne a citlivo nakrútenému príbehu o dvoch mužoch, ktorým ležal pri nohách svet a každý sa k tomu staval inak.

V úlohe Nikiho Laudu exceluje Španiel Daniel Brühl a jeho mimika tváre, gestikulácia, pohyby a reč (v pôvodnom znení) sa neuveriteľne približujú k reálnemu Laudovi (podľa toho, čo si človek pamätá z televíznych záznamov, alebo si pôvodného Laudu pozrite na chvíľu v bonusoch a zistíte, že Brühl na svojej postave naozaj pracoval). O nič horšie sa však k svojej úlohe nepostavil ani Austrálčan Chris Hemsworth v úlohe Jamesa Hunta. Pokiaľ ste fanúšikmi pretekov Formule 1, máte to za deväť, pretože v podstate asi viete, ako to skončí. Tí, ktorí sa k filmu dostanú náhodne a vlastne netušia, aké bude finále, si kľudne môžu pripísať aj ten posledný bod. Mimoriadne silný filmový zážitok po každej stránke.

Rivali boli jedným z najväčších filmových prekvapení roku 2013 a priznám sa, že som čakal trochu pompéznejšie vydanie na DVD a Blu ray. Možno nejakú zberateľskú edíciu, možno viac bonusov, jednoducho väčšie haló. Príjemným prekvapením je, že film vychádza v netradičnom červenom obale a papierový „rukáv“ v ktorom je zasunutý je obojstranný a je iba na majiteľovi disku, či si na titulnej strane nechá Nikiho Laudu, alebo Jamesa Hunta. Čo sa týka bonusov, je ich v podstate dosť, aj keď sa bavíme skôr o dĺžke, než o zaujímavosti. Takzvané zábery z natáčania mi prídu absolútne zbytočné, keďže ide iba o nekomentovaný niekoľkominútový zostrih podľa niekoho toho najzaujímavejšieho z nakrúcania, pričom laický divák väčšinu času netuší, o čom to je.

Rozhovory s tvorcami majú polhodinovú dĺžku a netvrdím, že nie sú zaujímavé. Ale pozerať pol hodinu na jednom mieste sediacich hercov a tvorcov, ktorí o niečom hovoria, začne byť po chvíli nudné. Chcelo to živšie spracovanie a nevydarené zábery, nepoužité scén, či zasvätenie diváka do toho, ako sa napríklad nakrúcali preteky by tiež nebolo na škodu. Toto je film, ktorý si priam žiada mnoho bonusov a žiaľ, táto časť je dosť biedna. Fanúšikov pridaných hodnôt určite poteší fakt, že všetky bonusy majú české titulky. Aby som však nebol iba kritický, vyzdvihujem perfektný obraz a dokonalý zvuk. Český dabing sa vydaril, ale aj zvuková stopa je famózna. Čeština, je rovnako ako pôvodná stopa rozmixovaná do formátu DTS-HD master Audio 5.1 a ono je to počuť. Keď vám „za zadkom prefrčí“ formula v plnej rýchlo, aj sa strhnete.

Réžia: Ron Howard
Hrajú: Daniel Brühl, Chris Hemsworth, Alexandra Maria Lara, Olivia Wilde, Natalie Dormer, Christian McKay, Pierfrancesco Favino, Jamie Sives

Distribuuje: Magic Box, 2014