Dnes je 19. júla 2019, meniny má a zajtra

Terminál

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 12.08.2014

Tom Hanks v hlavnej úlohe filmu Stevena Spielberga nasadá na kolotoč byrokratických nezmyslov, ale tiež zážitkov, ktoré by za žiadnymi otvorenými dverami nikdy nenašiel.
Terminál

Viktor Navorski pristáva v New Yorku na letisku JFK, ale prevrat v jeho zemi a následné byrokratické problémy mu nedovoľujú opustiť letisko. Nemôže sa ani vrátiť späť domov, ani vkročiť na územie Spojených štátov amerických. V zajatí pestrého sveta letiskového komplexu nachádza Viktor nových priateľov, prácu, lásku a nakoniec aj odkrýva podstatu Ameriky.
The Terminal - Trailer

Viktor Navorski prichádza do Ameriky za jediným účelom. Chce sa zdržať veľmi krátko, vybaviť, čo potrebuje, uspokojiť svoje záujmy a vrátiť sa domov. Počas niekoľkých hodín letu sa však v jeho krajine uskutoční prevrat, Krakozhia v podstate prestala existovať a svetová veľmoc ju samozrejme nerešpektuje ako štát. Navorski ostáva na letisku, pretože Amerika mu odmieta otvoriť tie čarovné dvere do krajiny snov. Tom Hanks v hlavnej úlohe filmu Stevena Spielberga nasadá na kolotoč byrokratických nezmyslov, ale tiež zážitkov, ktoré by za žiadnymi otvorenými dverami nikdy nenašiel. Okrem toho, že sa na svet začne dívať inými očami, pochopí aj to, že s tými splnenými snami to za tými pre neho zatvorenými dverami nebude také jednoduché. Niekoľko dní na new yorskom letisku s Tomom Hanksom stlačil Spielberg do 130. minút, do terminálu letiska dostal aj Catherine Zeta-Jones a mnohých ďalších hercov a nakrútil tak láskavý film, na ktorý sa dá pozerať aj desať rokov od premiéry a ten film stále baví a vôbec nenudí.

Neviem, či je to tým desiatym výročím, ale podstatné je, že sa Terminál dostáva aj na náš trh na Blu ray. Z mnohých pohľadov je to pre mňa zaujímavé, jednak je Hanks pre mňa stále top hercom, jednak mám rád Spielbergovu precíznu prácu a hlavne aj v globále je ten film pre mňa stále zaujímavý a chcem ho mať vo svojej zbierke na kvalitnom nosiči. Hoci je tu citeľná snaha o čistenie obrazu, sú miesta, kde vidieť „zrno“ a myslím, že sa s tým v Paramounte mohli pohrať viac.

Oveľa väčším sklamaním však pre mňa je fakt, že film u nás vyšiel bez českého dabingu, iba s pôvodnou zvukovou stopou (5.1) a českými titulkami. Nebránim sa tomu, zvlášť, ak je ten pôvodný zvuk vyčistený a na dobrej zostave tie lietadlá hučia naozaj všade. Napriek tomu ma absencia českého dabingu sklamala. Na druhej strane, keďže som napokon siahol po poľskom preklade (5.1), ostal som milo prekvapený, že naši severní susedia vyrobili plnohodnotný dabing, teda predabované všetky postavy a nie tak, ako som bol doteraz zvyknutý, že všetko dabuje iba jeden hlas. Príjemné prekvapenie a musím uznať, že to bola poctivá robota. Posledným sklamaním je pre mňa absencia bonusového materiálu, ten sa na toto vydanie nedostal žiadny, napriek tomu, že DVD vydanie z roku 2010 ich prinieslo hneď niekoľko (a aj český dabing). Celkový dojem, z dnes už filmovej klasiky to však pokaziť nemôže.

Réžia: Steven Spielberg
Hrajú: Tom Hanks, Catherine Zeta-Jones, Chi McBride, Stanley Tucci, Diego Luna

Distribuuje: Magic Box, 2014