Dnes je 21. januára 2021, meniny má a zajtra

V tieni - klobúk dolu, páni

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 20.03.2013

Ten film ma emócie, má zmysel a navyše sa strašne teším z toho, že hoci sa tu celý čas nejakým spôsobom omieľa politika, menová reforma, či ŠtB, všetky tie veci ostávajú na pozadí príbehu, ktorému dominuje excelentná kriminálna zápletka.
V tieni - klobúk dolu, páni

V bývalom Československu 50-tych rokov sa odohráva napínavý kriminálny príbeh, ktorý vo svojom dôsledku zasiahne do osobných osudov aktérov a ich blízkych. Kapitán Hakl (Ivan Trojan) vyšetruje krádež v klenotníctve. Z bežnej vykrádačky sa ale vplyvom zákulisných intríg tajnej polície stáva politická kauza. Na pokyn Štátnej bezpečnosti preberá Haklovo vyšetrovanie major Zenke (Sebastian Koch), policajný špecialista z NDR, pod ktorého vedením sa vyšetrovanie uberá iným smerom, než Haklovi napovedá inštinkt skúseného kriminalistu. Na vlastnú päsť pokračuje vo vyšetrovaní. Môže jediný spravodlivý obstáť v boji s dobre prepojenou sieťou komunistickej polície. Protivník je silný a Hakl sa čoskoro presvedčí, že veriť nemožno nikomu a ničomu. Každý má svoj tieň minulosti, svoje slabé miesto, ktoré dokáže z obetí urobiť vinníkov a z vinníkov hrdinov.
V tieni trailer

Neveril som vlastným očiam, ani vlastným ušiam, keď sa tento rok odovzdávali České levy a počas ceremoniálu nezaznel pomaly názov iného filmu, než tohto. Vzhľadom k tomu, že som si počkal až na uvedenie filmu na Blu ray disku, nemal som film napozeraný a mal som pocit, že Česká Filmová akadémia sa zbláznila. Dnes už viem, že by sa zbláznila, keby sa správala inak. Ondříčkov nový film je totiž z môjho pohľadu vrcholom českej porevolučnej kinematografie. Netajím sa tým, že milujem Davidovu prácu na filmoch, pretože je to pedant, ktorý sa k príprave filmu stavia tak precízne, ako sa podľa mňa naposledy stavali tvorcovia českých komédií v osemdesiatych rokoch.

Jednoducho všetko naplánované a prepracované do najmenšieho detailu. Všetko na seba nádherne nadväzuje a navyše Ondříček napokon ponúkne divákovi silný príbeh, ktorý na základe scenára Mareka Epsteina (rovnako vydarené Vrásky z lásky) dovysvetľuje od začiatku do konca a divák proste odchádza od obrazovky s fantastickým pocitom dokonalosti. Pre mňa osobne Ondříček nakrútil dokonalú kriminálku, ktorú zasadil do špecifického časového obdobia, do päťdesiatych rokov minulého storočia.

Do obdobia, ktoré som ja, ani on neprežil, ale z toho filmu mám pocit, že maximálne konzultoval všetky detaily, aby neurobil žiadnu chybu. Ten film ma emócie, má zmysel a navyše sa strašne teším z toho, že hoci sa tu celý čas nejakým spôsobom omieľa politika, menová reforma, či ŠtB, všetky tie veci ostávajú na pozadí príbehu, ktorému dominuje excelentná kriminálna zápletka. A k tomu aj dokonalé vykreslenie jednotlivých postáv a ich vlastných spôsobom (ne)spytovania si vlastného svedomia. David nenakrútil politický film, v ktorom by sa sťažoval na príkoria doby, ktorú ani nezažil, ale nakrútil dokonalú kriminálku na časovej osi, ktorá je zaujímavá tak pre diváka, ktorý si päťdesiate roky pamätá, ako aj pre napríklad našu, či ešte mladšiu generáciu.

Hlboko sa skláňam a ďakujem za excelentný filmový (chlapský) zážitok. To slovo v zátvorke naozaj len kvôli premosteniu, keďže do hlavných úloh sú v tomto filme postavení muži a ťahajú to výborne (Trojan je naozaj mág), ale musím spomenúť minimálne dve ženy – Soňu Norisovú v jej životnom hereckom výkone v úlohe Haklovej manželky a Simonu Babčákovú, ktorá dostala v tomto filme doslova a do písmena štek „ženy v miestnosti,“ ale ten výkon je tak silný, že popri všetkom ostatnom a dominantnejšom, čo vo filme divák zažije, Babčákovej výkon mu aj tak natrvalo ostane v hlave.

Teším sa, že sa tvorcovia postarali aj o to, aby divákovi ako ja, teda tomu, ktorý si počkal na uvedenie filmu na Blu ray, dali ešte niečo viac, ako iba samotný film. Na Blu ray je excelentný obraz, aj technicky perfektne zvládnutý zvuk rozmixovaný do formátu 5.1 DTS-HD a zaručujem sa za veľký zážitok aj po tejto stránke. Pribalené sú ešte české titulky pre nepočujúcich a anglické titulky. Vcelku zaujímavá je i výbava bonusov. Všetko štartuje dvadsaťminútový Film o filme, nasleduje perfektný videoklip k filmovej piesni Lay Down so speváčkou, z ktorej hlasu mrazí.

Nasledujú vynechané scény, dokonca v dvoch verziách, takže si ich môžete navoliť buď s komentárom režiséra, alebo bez komentára. Tu mám hádam jedinú pripomienku. Ondříček v tejto časti spomína, že preč išlo zhruba 40 z pôvodných 140 minút filmu. Medzi vyradené scény sa napokon dostalo iba niečo cez 6 minút, čo je škoda a priznávam sa, že po vzhliadnutí 100 minútového filmu by som veľmi ochotne prijal vydanie s pôvodnou režisérkou, 140-minútovou verziou. Dovolím si tiež tvrdiť, že keby David nebol vystrihol „židovský 5-minútový úvod,“ dovolím si tvrdiť, že by sa bol dostal so svojim filmom do 5 zahraničných filmov nominovaných na Oscara. Židovská lobby je v Amerike silná a mne ten úvod vôbec neprišiel spomaľujúci, či dokonca nudný. Ba práve naopak, dal mi dosť veľa. Určite si ho pozrite. Na& záver bonusovej časti je ešte pribalený trailer a teaser.

Réžia: David Ondříček
Hrajú: Ivan Trojan, Sebastian Koch, Soňa Norisová, David Švehlík, Jiří Štěpnička, Marek Taclik, Norbert Lichý, Martin Myšička, Miroslav Krobot, Tomáš Bambušek, Fililp Antonio

Linky: DVD BEST, MAGIC BOX SLOVAKIA