Dnes je 22. augusta 2019, meniny má a zajtra

Veľký Gatsby - veľkolepý kabaret o nenaplnenej láske

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 05.11.2013

Nová filmová adaptácia románu F. Scotta Fitzgeralda Veľký Gatsby vznikla vďaka nápaditej mysli scenáristu, producenta a režiséra Baza Luhrmanna.

Nová filmová adaptácia románu F. Scotta Fitzgeralda Veľký Gatsby vznikla vďaka nápaditej mysli scenáristu, producenta a režiséra Baza Luhrmanna. Obdobie, v ktorom sa príbeh odohráva je vykreslené tak, ako sa to ešte nikomu nepodarilo. V hlavnej úlohe filmu sa predstaví Leonardo DiCaprio. Veľký Gatsby sleduje príbeh budúceho spisovateľa Nicka Carrawaya, ktorý cestuje z amerického stredozápadu do New Yorku. Je jar 1922 a éra uvoľnených mravov, iskriaceho jazzu, nelegálneho obchodu s alkoholom a do nebies siahajúcich akcií. Nick si chce splniť svoj vlastný americký sen a na burze zarobiť nejaké peniaze. Usadí sa v susedstve tajomného zbohatlíka Jaya Gatsbyho, neďaleko svojej sesternice Daisy a jej aristokratického záletníckeho manžela Toma Buchanana. Nick sa v ich spoločnosti dostáva do pútavého sveta super bohatých, ich ilúzií, lásky a podvodov. Nick tak vydáva svedectvo o svete, v ktorom žije. Je to príbeh neprijateľnej lásky, neskaziteľných snov a vysokooktánovej tragédie, ktorý nastavuje zrkadlo našej modernej dobe a problémom.
Veľký Gatsby - trailer

Údajne jeden z najočakávanejších filmov tohto roku je svojim spôsobom veľkým prekvapením. Reč je o jeho vizuálnej stránke, ktorá spĺňa všetky atribúty súčasných filmárskych možností a z dokonalej frašky o bujarých večierkoch dokáže urobiť veľkolepú a zaujímavú estrádu, na ktorú sa dokážete pozerať dve a pol hodiny, aj keď pravdepodobne s tým, že sa minimálne trikrát pozriete na časovač prehrávača, koľko minút ešte ostáva do konca. Pretože uznávam, že hoci sa je v tom filme na čo pozerať, občas je to únavné. Možno strihať trochu viac, než sa napokon strihalo. Tvorcovia v bonusoch strašia, že by bolo pre nich ideálne, keby ten film trval 7 hodín, aby dokázali nakrútiť všetko a ako strašne ich mrzia scény, ktoré museli vystrihnúť a nakoniec sa objavili v bonusoch. Okrem iného napríklad aj scéna s Gatsbyho otcom, ktorá bola dosť silná tak emotívne, ako aj zásahom do samotného príbehu. Toto nebolo správne miesto na strihanie, radšej sa mohlo uťať niekde inde. Navyše, príbeh samotný nie je ničím výnimočný. Ožíva stará láska, ktorá sa napriek snahe nenaplní a privádza osudy hrdinov až k veľkej tragédii. A takýchto zlomených sŕdc už tu bolo. Po vizuálnej stránke je to však zážitok, rovnako ako po stránke hudobnej, aj keď s džezom, ktorý vládol tým rokom, to má pramálo spoločného.

Gatsby vtrhol na náš disk až v neuveriteľných piatich vydaniach. Okrem DVD aj v štyroch rôznych výbavách na Blu ray. Od klasického balenia v 2D prevedení, cez klasické balenie s 3D i 2D verziou filmu, rovnaká verzia vyšla i v kovovom futurepaku a potom je tu ešte vydanie s 3D i 2D verziou filmu a priloženým soundtrackom. Obsah diskov je totožný. Na 3D disku je samotný film s českým dabingom – tak zvuk, ako aj dabing samotný sú veľmi vydarené o 3D obraze sa nebudem obšírne vyjadrovať, to je zážitok sám o sebe. Druhý disk prináša film v 2D verzii, opäť je k dispozícii čeština a navyše i viac ako dve hodiny bonusov. Veľmi veľa podrobných pohľadov do zákulisia nakrúcania, ktoré diváka šokujú rovnako ako samotný film, pretože vidieť, ako to celé vzniká a ako to napokon vyzerá vo finále, je pri tak výpravnom filme naozaj veľký zážitok. V bonusoch sa preberá všetko, od hudby, cez módu až po technické záležitosti. Pribalené sú aj vynechané scény a alternatívny záver, úplne na záver si vychutnáte trailer k rovnakému filmu, len z roku 1926. Samozrejme, že všetky bonusy majú podporu v podobe českých titulkov.

Réžia: Baz Luhrmann
Hrajú: Leonardo DiCaprio, Carey Mulligan, Tobey Maguire, Joel Edgerton, Isla Fisher, Jason Clarke, Elizabeth Debicki, Gemma Ward, Callan McAuliffe, Amitabh Bachchan, Jack Thompson, Jacek Koman, Vince Colosimo, Goran D. Kleut, Heather Mitchell, Charlize Skinner, Adelaide Clemens