Dnes je 23. mája 2018, meniny má a zajtra

4400

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 09.02.2011

Na zoznam nezvestných pribudli za posledných sto rokov mená tisícky osôb.
4400

O produkcii:
Na zoznam nezvestných pribudli za posledných sto rokov mená tisícky osôb. Jedného dňa sa 4400 z nich znova nečakane objaví. A nielen to: od svojho zmiznutia akoby sa vôbec nezmenili! Odkiaľ a prečo sa vrátili? Čo znamená ich príchod? Odpovede na tieto otázky majú nájsť agenti špeciálneho útvaru amerického Ministerstva pre vnútornú bezpečnosť. Z ústrižkov informácií postupne skladajú mozaiku, ktorá čoskoro dáva tušiť, že návrat stratených duší zásadne ovplyvní osud celého ľudstva.

Keď sa 4400 objavilo aj na obrazovkách ktorejsi z našich televízií, ostal som apatický. Jednoducho jeho príchod do nášho teritória prevalcovalo niečo iné a tento mystický seriál som nepoznal. Počul som o ňom, čítal som o ňom, ale so samotným príbehom v reále som sa stretol až po vydaní na DVD, keď s ním koncom minulého roka prišla v dvojdiskovej verzii na náš trh spoločnosť Magic Box Slovakia.

Pilotný diel a päť ďalších častí je príliš málo na to, aby sa niečo vysvetlilo. Tvorcovia však k práci nad seriálom a hlavne k diváckemu prístupu pristupovali s veľkým rešpektom. V prvom rade nechceli plytvať nedostatkom financií a nakrúcať desiatky dielov pre prípad, že by novodobé Akty X diváka náhodou neoslovili. Dnes má seriál štyri série a fanúšikov na celom svete. Neviem, koľko z nich sa objavilo na našich obrazovkách, ale verím tomu, že na DVD sa napokon všetky série objavia. Bolo by totiž na škodu niečo rozpracovať a napokon to nepriniesť celé.

A seriál 4400 je z tých produkcií, ktoré si zaslúžia, aby sa divák dozvedel, čo sa bude diať. Je to tajomné a mystické, avšak prvá séria vo svojej pilotnej a ďalších piatich častiach prezradí dosť na to, aby divák pochopil, čo sa vlastne stálo, prečo bolo tých 4400 ľudí unesených. Tvorcovia sa neštítia v záverečnej časti prezradiť zámer, a líniu toho, prečo sa to dialo. Aj preto sa tvorcovia v ďalších častiach zameriavajú najmä na osudy tých, ktorí boli dlhé roky preč, fyzicky sa nezmenili, a to aj napriek tomu, že majú pomaly sto rokov. Ako sa dokážu začleniť do súčasnej spoločnosti? Zvládnu to? Kto tu na koho čaká, a čo sa deje s tými, ktorí sa vrátili, keď okrem svojej nestarnúcej telesnej schránky si so sebou priniesli aj vlastnosti, ktoré pred únosom na sebe nepozorovali? Odpovede na desiatky otázok divák dostane už v prvej, mimoriadne pútavej a precízne spracovanej sérii seriálu 4400.

Na moje obrovské sklamanie, seriál, napriek tomu, že distribútor uvádza český dabing, je podporený iba českými titulkami (a ďalšími jazykovými verziami), menu je originálne, anglické, takže pri príprave DVD sa vôbec nepracovalo s tým, že pôjde na český a slovenský trh. V konečnom dôsledku, keďže dabing je iba ďalším zo spôsobov pohodlia, to vôbec neprekáža. Navyše, keď si rozbalíte DVD z úžasného kartónového obalu (fakt skvelá práca), tak tvorcovia diváka vyvedú z omylu a hneď mu na obale ozrejmia, že DVD prináša iba české titulky. Treba sa s tým zmieriť, oplatí sa, navyše si myslím, že pri filmoch a seriáloch tohto žánru je to lepšie. Ide iba o to, že obchodníci ponúkajú DVD s českým dabingom a nič také sa nekoná. Ibaže by vyšli dve verzii, čo je však za prvé na tak malom trhu málo pravdepodobné a v týchto veciach veľmi poctivý Magic Box by na svojich stránkach určite uviedol obe verzie.

Inak má však DVD skvelý obraz a výborný zvuk, možno by neuškodili nejaké bonusy, ale na tejto jednoduchej, dvojdiskovej verzii sa nateraz žiadne nenachádzajú. Ja osobne sa už teším na druhú sériu.

Hrajú: Jacqueline McKenzie, Joel Gretsch, Jenni Baird, Peter Coyote, Madison Pettis, Richard Kahan, Michael Moriarty, Jody Thompson, Garret Dillahunt
Réžia: Yves Simoneau, David Straiton, Nick Copus, Fred Toye, Allison Liddi, Scott Peters, Oz Scott