Dnes je 16. novembra 2018, meniny má a zajtra

A. I. Umelá inteligencia (blu ray disc)

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 17.10.2010

Režisér Steven Spielberg nakrútil skutočnú futuristickú sci-fi klasiku.
A. I. Umelá inteligencia (blu ray disc)

Režisér Steven Spielberg nakrútil skutočnú futuristickú sci-fi klasiku. Keď je zdokonalený prototyp robotického dieťaťa menom David (Haley Joel Osment) naprogramovaný tak, aby prejavoval bezvýhradnú lásku, jeho ľudská rodina nie je pripravená na následky. David je náhle odkázaný sám na seba v nebezpečnom svete. Spriatelí sa so skúseným machom (Jude Law) a vydáva sa na úžasnú púť za objavením tajomstva svojej vlastnej identity. V blízkej budúcnosti nastala doba, keď prírodné zdroje pomaly dochádzajú a technológie naopak nezadržateľne expanduje. Vyvinutí roboti sa starajú o uspokojenie všetkých potrieb svojich majiteľov, ale je tu jedna výnimka. Je ňou láska, čo je tá posledná hranica, ktorú ešte stroje nedokázali prekonať.

Výskumníci z firmy Cybertronics Manufacturing sú prvými, kto zostrojí robota, ktorý je naprogramovaný k láske. Volá sa David a je pokusne adoptovaný manželským párom, ktorého dieťa v umelom spánku čaká, až sa vyvinie sérum na smrteľnú chorobu, ktorou trpí. David by nimi mal byť vychovávaný v láske a starostlivosti okolia, ktoré by sa k nemu v rámci výskumu malo správať ako k vlastnému dieťaťu. Lenže dôjde k udalostiam, ktoré všetky plány raz navždy rozmetajú na kúsky...

Priznávam, že som fanúšikom a obdivovateľom Stevena Spielberga, aj keď radšej mám tie jeho „ľudské“ filmy, než sci-fi záležitosti. Priznávam však, že keď začali vychádzať blu ray disky aj so staršími filmami, predpokladal som, že filmografia Stevena Spielberga bude medzi prvými a kompletná. Netuším, ako inde vo svete, ale u nás (ak sa nemýlim), je po štvrtom Indiana Jonesovi a filme Minority Report toto tretí Spielbergov film na blu ray disku s kompletnou českou podporou. Je však iba otázkou času, kedy sa Spielbergova filmografia na blu ray diskoch zaplní.

Film samotný bol excelentnou, dva a pol hodinovou vychádzkou do sveta fantázie tvorcov, do sveta kybernetiky, ktorá by časom mohla ovládnuť ľudstvo a zároveň mu prerásť cez hlavu. Hybnou hereckou dvojicou filmu a minimálne na plátne výborne zohranou dvojicou boli Haley Joel Osment, v tom čase už veľmi dobre známy z filmu Šiesty zmysel a Jude Law, ktorý dokázal svoju ďalšiu tvár a presvedčil, že vie hrať.

Napätie i veľmi silný ľudský, ba až nadľudský príbeh si fanúšikovia žánru bezpochyby opäť radi vychutnajú a zberatelia si radi doplnia svoje zbierky. A. I. Umelá inteligencia síce určite nie je tým najlepším, čo Spielberg kedy režíroval, ale v konečnom dôsledku je to jeden z jeho silnejších filmov.

Hodnotenie blu ray disku:
Vydanie filmu A. I. Umelá inteligencia s českou podporou je sviatkom aj pre nášho fanúšika, pretože, pokiaľ si dobre pamätám, tak pôvodné DVD s týmto filmom, ktoré sa objavilo na našom trhu, českú zvukovú podporu nemalo a film sa distribuoval iba s českými titulkami. Na blu ray disku (a aj na súčasnom DVD vydaní, ktoré tiež vychádza) je všetko v poriadku a film obsahuje český dabing. Zvukových formátov je na disku osem, niektoré sú rozmixované do formátu 5.1, český bohužiaľ iba do 2.0, ale na druhej strane zas pôvodný anglický zvuk je rozmixovaný až do formátu 6.1, takže ak máte už sústavu na reprodukciu zvuku vo vyššom leveli, určite si to vychutnáte. K originálnemu zvuku si samozrejme môžete zapnúť jeden z dvadsiatich jazykov, v ktorých sú filmové titulky, pričom samozrejme nechýba čeština. Na slovenčinu ešte rad neprišiel.

A na záver nesmie chýbať správa o bonusových materiálov, ktoré sú s českou podporou a určite si ich vychutnáte. Nechýba medzi nimi dokument z nakrúcania filmu, rozhovor s režisérom Stevenom Spielbergom a hlavnými filmovými predstaviteľmi, množstvo bonusov zo zákulisia nakrúcania, pohľad na vznik špeciálnych efektov aj s komentárom a mnoho, mnoho ďalšieho. Bonusmi je disk priam nadupaný.

Hrajú: Haley Joel Osment, Jude Law, Brendan Gleeson, William Hurt
Režie: Steven Spielberg