Dnes je 26. augusta 2019, meniny má a zajtra

Ako si vycvičiť draka

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 31.01.2011

Autori chlpaté Kung Fu Pandy a zeleného zlobra Shreka sa tentoraz rozhodli pre...
Ako si vycvičiť draka

Autori chlpaté Kung Fu Pandy a zeleného zlobra Shreka sa tentoraz rozhodli pre príbeh, ktorý je vo všetkých ohľadoch trochu drsnejší. Ich najnovšie dobrodružstvo sa odohráva na drsnom severe, ktorý obývajú ešte drsnejší Vikingovia a spolu s nimi aj draci. Tí sú jednoznačne najdrsnejší. Jediný, kto nie je ani trochu drsný, je hlavný hrdina Štikút.

Vikingský teenager nejako nemôže zapadnúť medzi ostatných obyvateľov rodného ostrova Berk, pretože na rozdiel od nich skôr než svaly (ktorých má pomenej), používa hlavu. Asi by sa to dalo prejsť, keby Štikút nebol synom náčelníka dediny, Chladnokrva Obrovského. Otec má syna rád, ale bohužiaľ si uvedomuje jeho „nedostatočnosť“. Zvlášť keď sa blíži Štikútovo iniciačné uvedenie medzi dospelých Vikingov, ktoré možno úspešne absolvovať jediným spôsobom - zabitím draka v súboji. Draci sú totiž na Berku jediným, zato permanentným problémom. Desiatky druhov lietajúcich jašterov prakticky neustále útočia na dedinu, kradnú domáce zvieratá, spaľujú úrodu aj hospodárske budovy, a tak je morálnou povinnosťou každého Vikinga bojovať proti drakom, ako sa dá. Aj Štikút by rád nejakého toho Nodra Smrťáka, Ohavného Zipáka alebo Hroziaka Hrozivého skolil, lenže matka príroda ho na to naozaj dostatočne nevybavila.

Nepomáhajú ani užitočné lekcie v Drakoškole miestneho samorastu, kováča Pahlta Grgavého. Štikút je našťastie hlava otvorená a tam, kde chýba hrubá sila, pomôže hlava, vďaka ktorej skonštruuje samostrel, ktorým zaútočí na najobávanejšieho z drakov, prakticky nepolapiteľnú Nočnú fúriu. Jediný výstrel (veľmi úspešný) zmení budúcnosť spolunažívania ľudského a dračieho plemena na ostrove Berk. Keď sa totiž Štikút vydá zraneného draka doraziť a stať sa tak definitívne mužom, čosi sa v ňom pri pohľade do jasných dračích očí zlomí. A ten zlom bude začiatkom jedného krásneho priateľstva. Teraz už len ostáva presvedčiť ostatných Vikingov, že skutočný nepriateľ číha inde.

Nie je to roztomilá panda a nie je to zlobor, ktorý diváka zabáva svojou „drsnotou“. Napriek tomu je to roztomilý príbeh, ktorý sa skončí nečakane drsno, ale určite sa stane nesmrteľným. Bohužiaľ, v záplave strategických reklám na pandy a zlobrov ostane podľa mňa mierne utiahnutý v ústraní a je to škoda, pretože z môjho pohľadu ide o jeden z najlepších animovaných filmov posledných rokov, tak technickým spracovaním, ako i samotným „ľudským“ príbehom. Jedinečný príbeh podkreslený dokonalou animáciou sú zárukou nádherne, vtipne, dramaticky, i poučne strávenej hodiny a pol tak pre deti, ako aj pre dospelých.

Ani neviem odkiaľ začať. Mal som k dispozícii na recenziu DVD a som v podstate veľmi spokojný. Hlavne z toho dôvodu, že na Slovensku vyšiel film so slovenským obalom, slovenským dabingom, slovenskými titulkami. Z celkom nepochopiteľných príčin to nemôžem povedať o blu ray disku, kde je čeština, čeština, a ešte raz čeština. Verím tomu, že sa čoskoro objaví na našom trhu aj 3D blu ray disk s týmto filmom a bude obsahovať slovenský dabing.

Osobne by som si počkal na túto verziu, pretože ten slovenský dabing je naozaj vydarený a stojí za to. Navyše budú to sledovať prevažne decká, tak nech si to užijú. Zvuk (v každej jazykovej verzii) je rozmixovaný do formátu 5.1, iba komentáre sú stereo. Bohatý bonusový materiál, prostredníctvom ktorého vás tvorcovia zoberú do zákulisia animácie a dabingu a upozornia vás na ďalšie filmy z vlastnej dielne, má slovenskú titulkovú podporu.

Ako si vycvičiť draka je animovaný film, ktorý siaha ďaleko za hranice grgajúcich zlobrov a vtipne padajúcich postavičiek a je to naozaj jeden z najlepších animákov posledných rokov...

Distribuuje: Magic Box, 2010