Dnes je 19. apríla 2019, meniny má a zajtra

Alois Nebel

Hodnotenie: 6 / 10
Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 01.10.2012

Alois Nebel je jedným z najdiskutovanejších českých filmových počinov minulého roku.
Alois Nebel

Príbeh filmu sa začína na jeseň roku 1989 na železničnej stanici Bílý Potok v Jeseníkoch, kde slúži ako výpravca Alois Nebel (Miroslav Krobot). Nebel je tichý samotár, ktorého čas od času prepadne podivná hmla. Najčastejšie sa mu v nej zjavuje Dorotka (Tereza Voříšková), obeť násilného odsunu Nemcov po 2. svetovej vojne. Šedivé dni na stanici v Bílém Potoku na sklonku socializmu lenivo plynú, výhybkár Wachek (Leoš Noha) spoločne so svojím otcom (Alois Švehlík) kšeftuje s dôstojníkmi sovietskej armády. Pokojnú atmosféru naruší jedného dňa tajomný Nemý (Karel Roden), ktorý prekročí hranice so sekerou v ruke, aby pomstil svoju matku. Halucinácie nakoniec Nebela privedú do blázinca a príde o miesto výpravcu. Vydá sa do Prahy hľadať inú prácu na železnici a na Hlavnej stanici nájde svoju životnú lásku, toaletárku Kvetu (Marie Ludvíková). Nebel sa rozhodne vrátiť späť do hôr, aby sa znovu stretol s Nemým a súboj s temnými tieňmi minulosti doviedol do konca.
Alois Nebel - Trailer

Alois Nebel je jedným z najdiskutovanejších českých filmových počinov minulého roku. Očakávalo sa, že bude kosiť na Českých levoch, odkiaľ si napokon odniesol tri ocenenia v (ne)hlavných kategóriách. O Nebelovi sa hovorilo ako o niečom inovátorskom a nezvyčajnom. Filmová adaptácia rovnomennej komixovej trilógie vznikla zaujímavou technológiou rotoskopie, pri ktorej je materiál nakrútený s hercami prekreslený animovaný tak, aby bol zachovaný výtvarný štýl komixovej predlohy. To nakoniec z môjho pohľadu bolo to, čo tomuto filmu zachránilo dobrú povesť. Pretože samotná téma, v ktorej sa tvorcovia opäť raz vracajú „k tým časom“, ktorých sa drvivá väčšina českých filmových autorov nevie zbaviť je únavná a príliš depresívna, dokonca aj pri časovom rozpätí 80 minút, ktoré film má.

Prvú polhodinu odohrávajúcu sa v Bílém Potoku si divák doslova pretrpí a čaká, kedy sa udeje niečo, čo ho donúti dopozerať dokonca, alebo aspoň niečo, čo naznačí, o čom to celé bude. Pocit zmysluplnosti prichádza až v momente, keď Nebel prichádza do Prahy za novou prácou a udalosti na pražskej hlavnej stanici spúšťajú kolotoč udalostí, ktoré donútia diváka spozornieť. Tu treba opäť raz vyzdvihnúť Simonu Babčákovú v úlohe staničnej štetky, ktorá v animovanej verzii vyzerá hrôzostrašne a Simona jej svojim jedinečným šarmom a hereckým talentom vdýchla život, vďaka ktorému si z celého filmu zapamätáte okrem jedinečnej techniky animácie práve ju.

Všetko ostatné zaujímavé akoby strhla voda, ktorá prichádza s povodňou. Dovolím si tvrdiť, že si tvorcovia k tak technicky jedinečnému filmu vybrali veľmi ťažkú, depresívnu a jednoducho zlú tému, vďaka ktorej zaniká tá jedinečnosť, ktorú so sebou tento film prináša a ostáva len dokonalá vizualizácia plochého príbehu. Posledné info na záver, ak ste o Aloisovi Nebelovi počuli v spojení fenomenálnych hitov Marušky Rottrovej a hlavne Václava Neckářa, tak s víziou na to, že ich budete vo filme počuť na tento film rýchlo zabudnite. Síce tam odznejú, ale iba krátke ukážky, ktoré podfarbujú dve dejové línie príbehu. Pre Neckářovu Polnočnú musíte siahnuť po CD.
Václav Neckář & UMAKART - Půlnoční

Už dlho som nezažil tak markantný rozdiel medzi obsahom DVD disku a blu ray disku. My sme mali k dispozícii DVD s filmom Alois Nebel, ktoré sa síce predáva v segmente relatívne lacných DVD, ale presne tomu zodpovedá aj obsah. Síce zabalený v relatívne luxusnom papierovom slim obale, s českými titulkami pre nepočujúcich a anglickými titulkami, zvukom rozmixovaným do formátu 5.0 i 2.0 a tiež s výborným obrazom, ale inak „hluchým“ – bez akéhokoľvek bonusu. Tých sa dočkajú iba majitelia blu ray diskov, na ktorých je podľa dostupných informácií vcelku slušná zásoba bonusov vrátane audiokomentára tvorcov, filmu o filme, videoklipu k pesničke Václava Neckářa, vynechané scény, testy animačnej technológie a mnoho, mnoho ďalšie. Nemohla sa aspoň omrvinka z toho objaviť aj na DVD?

Réžia: Tomáš Luňák
Hrajú: Miroslav Krobot, Marie Ludvíková, Karel Roden, Leoš Noha, Alois Švehlík, Tereza Voříšková, Simona Babčáková

Alois Nebel obal dvd