Dnes je 01. decembra 2020, meniny má a zajtra

Anjeli

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 26.02.2013

Na pozadí osudov ľudí, ktorých cesty sa náhodne pretnú na lesnej chate, sa rozvíja komorný príbeh o potrebe lásky, nenávratných životných zvratoch a čakaní na zjavenie.
Anjeli

Keď sa úspešný divadelník Michal dozvie, že trpí nevyliečiteľnou chorobou, rezignuje na všetko a odchádza na opustenú chatu, aby tam napísal knihu spomienok. Spoločnosť mu robia len jeho životná láska a ošetrovateľka. Snažia sa spríjemniť posledné okamžiky, no je pre nich náročné byť vedľa niekoho, kto sa tak ľahko vzdáva života. Vypätú atmosféru naruší príchod charizmatického cudzinca, ktorý sa až príliš zaujíma o Michala. Prebudí v ňom opäť život? Alebo je len jeho poslednou radosťou? Na pozadí osudov ľudí, ktorých cesty sa náhodne pretnú na lesnej chate, sa rozvíja komorný príbeh o potrebe lásky, nenávratných životných zvratoch a čakaní na zjavenie. Režisér a scenárista, Róbert Šveda, známy najmä vďaka televíznym seriálom Mesto tieňov, Dr. Ludsky či Odsúdené nadväzuje vo svojom druhom filme na debut Démoni.
Anjeli - trailer

Švedovi Démoni boli veľmi dobre urobeným filmom, zvlášť na slovenské pomery. Keď sa Šveda na jar minulého roku rozhodol stúpiť do osieho hniezda, mal môj veľký obdiv ešte predtým, než som jeho Anjelov videl. To sa mi napokon podarilo až teraz, pri uvedení filmu na DVD a mám radosť z toho, že som sa netešil zbytočne. Šveda totiž doslova stúpil do osieho hniezda. Pretože natočiť na Slovensku film s homosexuálnou tematikou, ktorá síce nie je prioritná, ale pre filmový príbeh dosť zásadná, to chce kus odvahy. A potom prichádza nutnosť umenia, aby sa to podarilo nakrútiť tak, aby to celé nepadlo do nechutného pátosu. Švedovi sa to v podstate podarilo.

Ten príbeh je silný, je v prvom rade o potrebe lásky a je úplne jedno či v heterosexuálnom, ale homosexuálnom vzťahu. Šveda sa v tomto prípade len vybral tou zložitejšou cestou, za čo mu na tomto zakrpatenom kuse zemegule patrí veľký obdiv. Scenár je mimoriadne vykresľujúci a zameriava sa v prevažnej miere na charaktery jednotlivých postáv. Ukazuje, čím všetkým si častokrát musíme prejsť, aby sme pochopili... a opäť je úplne jedno, v akom je to vzťahu. Ak by som chcel tomuto filmu niečo vytknúť, tak napodiv celému príbehu trochu zbytočnú heterosexuálnu vsuvku v podobe nadupaného mača, ktorý sa otočí a nielen to) po každej sukni a jeho nešťastnú ženu. Tú si zahrala Elena Podzámska a neviem prečo mám pocit, že už je tak unavená seriálovým hraním, že ho preniesla aj do filmu. To však nie je iba jej problém.

S týmto sa pasujú všetci slovenskí herci a nielen v tomto filme. Pretože tu ak by si niekto zaslúžil obdiv za herectvo, tak to bol akurát Peter Bebjak v hlavnej úlohe a Kristína Farkašová v úlohe rehoľnej sestry. Podzámska pritom dostala jedinečnú šancu zahrať si ako jedna z mála známych herečiek (a tiež hercov) v „konečne rozumnom a zmysluplnom“ slovenskom filme a je mi naozaj ľúto, že svoju šancu blysnúť sa nad ostatnými dosť premrhala. Popri neznámych tvárach (ktoré vo väčšine prípadov tiež nevyužili ponúknutý potenciál) mohla kraľovať televíznej obrazovke. Žiaľ, herectvo tak v tomto filme zabíja jeho skvelú myšlienku a Švedov jedinečný a naozaj zmysluplný (a odvážny) pokus ukázať slovenskému národu jednu netradičnú, no existujúcu podobu lásky. V tomto prípade klobúk dolu.

Švedovi Anjeli vychádzajú (rovnako ako jeho Démoni) na DVD v distribúcii Magic Boxu vo veľmi sympatickom digipacku. Zvuk je rozmixovaný do formátu 5.1 a po technickej stránke je naozaj vydarený. Výborný je i obraz, v ktorého kvalite vyznievajú exteriéry zasadené do záhoráckej prírody. K filmu sú tiež pribalené anglické a nemecké titulky a bonusy v podobe filmových trailerov a televíznych upútaviek, nepoužitej scény a niekoľkých predĺžených scén.

Réžia: Róbert Švéda
Hrajú: Peter Bebjak, Jozef Zetyák, Kristína Farkašová, Elena Podzámska, Andrej Dúbravský

Distribuuje: Magic Box Slovakia, 2013