Dnes je 20. júna 2019, meniny má a zajtra

Apollo 13 (blu-ray disc)

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 22.05.2010

´Najúspešnejšie neúspešná´ akcia v dejinách americkej astronautiky sa odohrala v dňoch 11. až 17. apríla 1970.
Apollo 13 (blu-ray disc)

´Najúspešnejšie neúspešná´ akcia v dejinách americkej astronautiky sa odohrala v dňoch 11. až 17. apríla 1970. Vtedy, po starostlivých prípravách, úplne bez povšimnutia verejnosti, ktorá už podobné lety brala ako samozrejmosť, vyštartovala k Mesiacu posádka v zložení Jim Lovell, Fred Haise a Jack Swiger, ktorý na poslednú chvíľu nahradil kvôli zdravotným ťažkostiam pôvodného člena posádky, Kena Mattingliho.

Prvé dni letu prebehli hladko, ale potom, 13. apríla sa z reproduktorov v riadiacom stredisku ozvalo legendárne ´Houston, máme problém.´ Odtrhla sa jedna z nádrží s kyslíkom a poškodila pritom druhú. Začal klesať tlak, objavili sa problémy so spojením. Posádka pochopila, že ich sen, stáť na povrchu Mesiaca, je stratený a zmenil sa v zúfalú bitku o život. Aby ušetrili vzduch, presunú sa astronauti do pristávacieho modulu a pokúšajú sa udržať loď v správnom smere. V Houstone je rozhodnuté využiť pre návrat gravitačnú silu Mesiaca a tak astronautov čaká nesmierne ťažká, ak nie nemožná úloha. Obletieť s ťažko poškodenou loďou Mesiac, vrátiť sa k Zemi a bezpečne pristáť. Celý svet so zatajeným dychom sleduje drámu odohrávajúci sa ďaleko za hranicami zemskej atmosféry. Film bol nominovaný na Oscara v 9 kategóriách, nakoniec sa mu podarilo získať dve prestížne sošky.

Toto je už 15 rokov stará klasika, ku ktorej sa hádam ani netreba ani obsiahlo vyjadrovať. Jedinečná a istá réžia Rona Howarda a dokonalé herecké výkony Kevina bacona, Eda Harrisa, Billa Paxtona a samozrejme pána herca Toma Hanksa sa stali ťahákom k tomuto filmu, ktorý sa dá sledovať stále dookola a neomrzí. Ak ste ho ešte nevideli, čomu príliš neverím, sadnite si na dve a pol hodiny do kresla a nechajte sa unášať svetom za zemskou atmosférou.

Hodnotenie blu ray disku:
Nezávidím tvorcom, ktorí sa museli vyrovnať s jednou zásadnou vecou. Ako vyčisť obraz, aby dosahoval súčasné kvalitné parametre a zároveň nenarušiť atmosféru začiatku sedemdesiatych rokov, v ktorých sa príbeh odohráva? Z pohľadu diváka sa im to určite podarilo, pretože obraz je čistý a „zrno“, ktoré občas zaregistrujete je práve odkazom na tamtú dobu. Je to famózne. K tomu ešte jedinečný dabing, perfektne rozmixovaný do formátu 5.1 a ďalších päť jazykov verzií, vrátane pôvodného zvuku a až šestnásť jazykov mutácií vo forme tituliek.

A k tomu všetkému treba prirátať technické vymoženosti, ktoré priniesli aj tú možnosť, že si film môžete pozrieť s tým, že sa dozviete ďalšie veľké udalosti z roku, v ktorom sa odohráva film a to bez toho, aby ste museli prerušiť sledovanie. K dispozícii je aj jednoduchý výklad komplexnej technológie misie Apollo 13 a ďalšie bonusové materiály. Okrem klasických komentárov je k dispozícii aj 45 minútový dokument o skutočnej udalosti. Jediným a pre mňa vskutku nevysvetliteľným je fakt, že bonusový materiál nemá českú podporu a tak si ho užijete iba ak ovládate angličtinu, alebo niektorý zo zhruba desiatky jazykových mutácií. Ani tento nedostatok by vás však nemal odradiť od zabezpečenia si a vzhliadnutia tohto skvelého blu ray disku.

Distribuuje: Bontonfilm, 2010