Dnes je 27. septembra 2020, meniny má a zajtra

Bratia Warnerovci

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 14.04.2010

Existovalo niekoľko veľkých filmových štúdií, ale iba jedno z nich bolo rodinou.
Bratia Warnerovci

O dokumente:
Existovalo niekoľko veľkých filmových štúdií, ale iba jedno z nich bolo rodinou. Bratia Warnerovci – Harry, Albert, Sam a Jack – premenil kočovné kino na továreň na sny, ktorej základom bolo krédo: vzdelávať, baviť, vychovávať.

Režisérka (a Harryho vnučka) Cass Warner Sperlingová v tomto fascinujúcom dokumente rozpráva príbeh súrodeneckej rivality, sociálneho svedomia a strieborného plátna. Je to príbeh priekopníctva (na nástup zvuku stavili všetko) a politiky filmov (štúdio sa ako jediné v Hollywoode postavilo nacistom – Verejný nepriateľ, Casablanca a ďalšie) a sporov (vrátane šokujúcej rodinnej zrady). Je to príbeh rozprávaný zvnútra (s použitím jedinečných rodinných archívov) ľuďmi, ktorí to zažili (vrátane hviezd, ako Dennis Hopper, Debbie Reynoldsová, Tab Hunter a ďalší) a zvonku filmovými historikmi. Ľudia zábery, príbehy, ktoré sa pred kamerou doteraz neobjavili.

Hodnotenie dokumentu:
Ich filmy poznajú všetci. Hoci si to častokrát ani neuvedomujeme, ale určite každý aspoň raz videl film, ktorý sa začínal logom filmovej spoločnosti Warner. Faktom je, že až doteraz sme to brali ako samozrejmosť a bolo úplne jedno, či sme sa z archívov dostali k už spomínanej Casablance, alebo sme si po niekoľký raz sadli pred televízor, v ktorom práve opäť začínal Osobný strážca, alebo Batman. Áno, aj za týmito filmami stojí Warner, aj keď tento dokument nás dostane približne o sto rokov vpred, k samotnému jadru jednej unikátnej filmovej spoločnosti.

Neviem, ako ostatní diváci a filmoví fanúšikovia, ale osobne som sa nikdy príliš nezaujímal o samotné vnútro spoločnosti. Viem síce k jednotlivým filmom priradiť spoločnosť, ktorá ho produkovala, ale o jej históriu som sa nikdy príliš nezaujímal. Bratia Warnerovci je preto ideálnou cestou k tomu, ako sa zoznámiť so spoločnosťou, ktorá má na svojom konte množstvo filmových trhákov, z ktorých sa tešia celé generácie spokojných divákov.

Nebudem sa snažiť rozpitvať obsah samotného dokumentu – je to dokument, ktorý pozerá na históriu jednej spoločnosti (ak by ste si púšťali dokument o Baťovi, tiež dopredu viete, čo môžete čakať). Spomeniem však fenomenálne, emotívne silné a ľudské spracovanie príbehu očami nielen súčasníkov rodinného klanu, ale aj hercami, s ktorými spoločnosť spolupracovala, urobila z nich hviezdy a ktorí dodnes žijú. Na hodinu a pol sa prenesiete do fascinujúceho sveta továrne na sny, ktorá sa stlačením „play“ na diaľkovom ovládači mení na reálny biznis a reálny svet, ako v ktorejkoľvek (napríklad) automobilke na svete. Fasciunujúce, jednoduché, rodinné a veľmi príjemné. Dokument, ktorý si musíte pozrieť, aj keď tento žáner príliš nemáte v láske. Tento vás nadchne.

Dôležité upozornenie hneď na úvod. Zvuková stopa je iba originálna, čo mne osobne trošku vadilo. Dokument je spracovaný tak, že načítať ho do češtiny by nebol problém a bolo by iba na divákovi, akú mutáciu si vyberie. Čítať častokrát titulky, ktoré sú na obrazovke roztrúsené aj dole, aj hore a biele titulky na čiernobielom obraze, kedy biela občas splýva z bielou, to je jediný rušivý element, ktorý možno tomuto titulu vytknúť. Vypisovať všetky jazykové mutácie by zabralo zbytočne veľa miesta, je ich však trinásť a všetky samozrejme vo forme tituliek. Obraz je výborný a to ide prevažne o dobové zábery, rovnako tak aj zvuk, hoci je iba vo formáte 2.0, ale je to veľmi kvalitné.