Dnes je 19. januára 2019, meniny má a zajtra

Caligula

Zdroj: © Server.sk, redaktor: marv, pridané: 09.02.2013

Jeden z najkontroverznejších filmov minulého storočia o brutalite a drastickosti psychopatického cisára Caligulu.
Caligula

Jeden z najkontroverznejších filmov minulého storočia o brutalite a drastickosti psychopatického cisára Caligulu. V ceste za absolútnou mocou kedysi najsilnejšieho rímskeho impéria ho nedokázala zastaviť nielen smrť jeho najbližších spolupracovníkov, ale aj najbližších rodinných príslušníkov, voči ktorým bol rovnako neľútostný. Hodnotenie filmu: Film talianskeho režiséra Tinta Brassa z roku 1979 Caligula (Caligola) sa stal na niekoľko rokov jedným z posledných hollywoodskych filmov, ktorý otvorene koketoval s explicitným pornografickým materiálom, vďaka čomu bola jeho pôvodná verzia zakázaná v mnohých štátoch sveta. Takmer 160 minútový film zachytáva pohnuté osudy rímskeho cisára Caligulu, ktorý sa svojim bizarným vystupovaním a správaním zaradil k najväčším tyranom rímskeho impéria.
Trailer - Caligula

Ako to už v podobných megaprojektoch býva zvykoch, dominujú v ňom klišéovité témy ako sú: láska, zrada alebo pomsta. Zdĺhavý a podľa mnohých divákov aj trochu nudný dej, je popretkávaný nielen bezduchým násilím hraničiacim s krutosťou a drastickosťou najvyššieho zrna, ale aj so spomínanou pornografiou, ktorá tu vzhľadom k starorímskemu spôsobu života zastáva nesporný význam. Okrem niekoľkých štýlovo prepracovaných lesbických scén v ňom nájdeme aj klasické heterosexuálne avantúry, ktoré v závere filmu cielene vyústia do autentických sexuálnych orgií, na ktoré starovekí Rimania nedali dopustiť.

V Brassovom kontroverznom projekte sa mimo iného ocitla plejáda významných hercov vtedajšej éry. Za všetkých stačí spomenúť mená: Malcolm Mcdowell, Peter O´Toole, sir John Gielgud... Do dnešných čias o ňom kolujú rôzne historky. Jedna z nich dokonca hovorí, že zámerom režiséra nebolo „na ostro“ ukazovať škandalózne sexuálne scény, ktoré zaručene hraničia s tzv. hard pornom. O tie sa údajne v tichosti postaral až producent filmu Guccione, ktorý sa v priebehu záverečných prác nepohodol s režisérom a akoby na truc tam všetky explicitné sexuálne zábery ponechal. Režisér sa o nich na vlastné oči presvedčil až pri premiérovom premietaní filmu. Pri premiére ich už režisér ovplyvniť nedokázal. V súčasnosti existuje niekoľko verzií, ktoré otvorenú sexualitu s filmu úplne eliminovali.

Zostrihaná verzia je oproti pôvodnému variantu skrátená približne o necelých 60 minút. O konečný zostrih, produkciu, réžiu a kameru dodatočných scén sa postarala dvojica Giancarlo Lui a Bob Guccione. Provokatívne a škandalózne scény, ktoré tomuto filmu spôsobili v dobe jeho vzniku ukážkový marketing, tu bohužiaľ chýbajú. Nenájdeme ich ani v bonusovej prílohe, ktorá je na tomto nosiči zanedbateľná. Zvuková verzia pozostáva z anglického a českého jazyka.