Chobotnica - mafiánska sága ako komplet

Hodnotenie: 6 / 10
Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 13.08.2013

Absolútne famózne vyznievajú prvé štyri série, kde divák naozaj dostáva možnosť nahliadnuť na praktiky mafie, má to spád i zmysel.
Chobotnica - mafiánska sága ako komplet

O seriáli:
Keď policajného inšpektora Corrada Cattaniho preložia na Sicíliu, spúšťa sa lavína vyšetrovania, ktorá zanedlho spôsobí, že lovec sa stáva loveným a neústupný komisár sa stáva terčom fyzického násilia i vyhrážania. Ani únos dcéry, ktorý ho má prinútiť k spolupráci s mafiou ho nezlomí, a to ani napriek tomu, že mu ju únoscovia vrátia v zúboženom stave. Jej znásilnenie bolo naopak poslednou kvapkou na spustenie nemilosrdnej odvety. Do hry vstupujú ďalšie postavy, pričom Cattani postupne odhaľuje zväzky s mafiou a u ľudí, pri ktorých bol presvedčený o ich bezúhonnosti. Keď v hľadaní zájde priďaleko, mafia nemieni riskovať svoje odhalenie a inšpektorovu neposlušnosť sa rozhodne vyriešiť po svojom. Netušia však, že nie je jediný, kto sa ich chápadlám postaví do cesty. Na scénu prichádza sudkyňa Silvia Contiová, ktorá je odhodlaná zvíťaziť nad mafiou a snaží sa proti nej bojovať až do momentu, kým si neuvedomí, že v momente, keď odstráni jedno z chápadiel chobotnice, niekde inde okamžite vyrastie nové...

Predpokladám, že moja generácia si na taliansky mafiánsky seriál spomína celkom podrobne. Už za minulého režimu sme pravidelne usadali k televíznym obrazovkám a čakali na ďalšie osudy inšpektora Cattaniho. Ten sa so svojou odhodlanosťou dožil štyroch sérií, aby rozohral hru, v ktorej mu mimoriadne úspešne asistovali dosť hnusní protivník, ako Olga Camastrová, Carlo Antinari, advokát Terrasini a v neposlednom rade Tano Carridi, ktorý sa spolu so Silviou Contiovou stáva vedúcou priamkou celého kompletu.

Prvé štyri série seriálu zaznamenali obrovský úspech a sledovanosť, nadšenie divákov a reakcie by sa dali porovnať s tým, čo sa u nás dialo, keď sa prvý raz vysielala Nemocnica na okraji mesta, aj keď žánrovo je to samozrejme úplne odlišné. Televízia, ktorá seriál nakrúcala dokonca dostávala výhražné listy od mafie a istý Američan údajne ponúkol milión dolárov za to, že Cattanina konci štvrtej série nezomrie. Ten však bol unavený svojou postavou a ďalšie účinkovanie odmietol. Spolu s ním odišlo i divácke nadšenie, čo sa však nedá povedať o zápale tvorcov, ktorí nakoniec nakrútili desať sérií, dohromady 48 častí (posledné tri série mali iba po dve časti).

Absolútne famózne vyznievajú prvé štyri série, kde divák naozaj dostáva možnosť nahliadnuť na praktiky mafie, má to spád i zmysel. Následne sa to začína zamotávať, pribúdajú nové postavy a nové miesta, hlavnou postavou sa stáva sudkyňa Silvia Contiová, ktorá je istým spôsobom Cattanim v sukni. Po jej boku sa vždy objavuje nejaký zásadný hrdina, ktorý jej pomáha s vyšetrovaním, aj keď ako sa zdá, mafia je stále o krok vpredu. Isté pasáže šiestej série sa nakrúcali v Prahe a výraznú úlohu si v nich zahral Rudolf Hrušínsky, pričom jeho výstup vo finále poslednej časti šiestej série je nezabudnuteľný, klobúk dolu. Z českých hercov objavili napríklad aj Martin Dejdar, či Jiří Růžička.

Veľmi zaujímavo bola napríklad poňatá siedma séria, kde tvorcovia poukázali na to, že hoci starí pohlavári už nežijú, na post prichádzajú mladí vodcovia mafie, ktorí sa však medzi sebou žerú o miesto na tróne a dokážu sa vraždiť kvôli moci aj medzi sebou. V tejto sérii sa navyše po niekoľkých častiach absencii vracia aj Olga Camastrová a celé sa to vlastne točí okolo vyšetrovania smrti Cattaniho, ktoré je znovu otvorené.

Ako som spomínal, najzásadnejšou postavou v tejto ságe je však Tano Carridi, ktorý častokrát mení svoje postavenie, raz sa snaží dostať na vrchol mafie, potom zas spolupracuje s políciou, aby mu následne zas prišla na chuť sláva a moc a snaží sa vrátiť k moci. Tvorcovia sa napríklad v ôsmej sérii snažia vysvetliť, kde sa vzal Tano Carridi a táto časť sa odohráva v 50-tych rokoch, kde je Tano ešte iba chlapcom. Zaujímavé je, že deviata séria nadväzuje na ôsmu, no po Tanovi už niet ani stopy. Ten sa vracia až v desiatej sérii, ktorá sa odohráva v súčasnosti a v podstate so sudkyňou rozohráva poslednú naháňačku o tom, kto z koho, ktorá sa odohráva na úpätí Etny.

Dal som si maratón 48 častí Chobotnice čiastočne z nostalgie a čiastočne kvôli tomu, že som to chcel vidieť konečne celé a pochopiť to. Okrem toho, že som doteraz nikdy nevidel všetkých desať sérií, dlhé odstupy napokon spôsobili, že som v neskorších sériách strácal niť. Vidieť všetkých 48 častí znamená síce občas úmornú nudu – jeden diel má zhruba 100 minút a častokrát je tak natiahnutý vďaka nekonečným, nič nehovoriacim záberom, ale tak sa v osemdesiatych a deväťdesiatych rokoch nakrúcalo, ale tiež fakt, že divák pochopí myšlienkové pochody tvorcov. Je to zaujímavá sága, ktorá je svojim spôsobom neprekonateľná a jedinečná, aj keď samozrejme má svoje muchy. Pričom aj v tomto prípade platí, že niektoré série (tie staršie) svojou kvalitou ťahajú celkovú úroveň seriálu, ktorá v neskorších sériách dosť výrazne pokrivkáva.

Hodnotenie diskov:

Komplet Chobotnicu zoženiete na 27 diskoch, prvé štyri série už pravdepodobne najskôr v papierových obaloch za rozumnú cenu, zvyšné v klasických plastoch za v priemere 7€ za kus. Vzhľadom k tomu, že tam nie je vyčistený obraz, formát je pôvodný 4:3 a na disky prinášajú po dve časti. Myslím si, že je to cena prehnaná. Celý komplet sa tak dosť finančne navýši. Osobne by som prijal vydanie s vyčisteným obrazom a napríklad v komplete, zabalenom v jednom boxe. Otázkou je, či by sa na našom trhu takáto investícia oplatila.

Použitý je pôvodný dabing, ktorý je z môjho pohľadu neprekonateľný. Na diskoch nájdete filmografie hlavných predstaviteľov, ukážky ďalších titulov spoločnosti a tiež sú tam jednotlivé diely rozdelené ja kapitoly. Spustiť samostatne jednotlivé časti nie je možné, buď si pustíte oba diely naraz, alebo si to navolíte práve cez kapitoly, čo je dosť nepraktické.

Distribuuje: Raj DVD

Chobotnica seriál

Hodnotenie: 6 / 10