Dnes je 02. júna 2020, meniny má a zajtra

Čierna labuť - desivé a famózne zároveň

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 28.09.2011

V psychologickom thrilleri Čierna labuť uvádza režisér Darren Aronofsky divákov na fascinujúcu cestu do vnútra mladej baleríny, ktorá sa kvôli svojej vytúženej úlohu stane až desivo dokonalou.
Čierna labuť - desivé a famózne zároveň

V psychologickom thrilleri Čierna labuť, zasadenom do prostredia newyorskej baletnej scény, uvádza vizionársky režisér Darren Aronofsky divákov na fascinujúcu a mrazivú cestu do vnútra mladej baleríny, ktorá sa kvôli svojej vytúženej úlohe v Labuťom jazere stane až desivo dokonalou. Film sleduje príbeh Niny (Natalie Portman), baleríny newyorského baletu, ktorej život je, podobne ako život všetkých v tejto profesii, úplne pohltený tancom. Žije s matkou Ericou, bývalú balerínou (Barbara Hershey), ktorá svoje profesijné ambície nikdy úplne nenaplnila podľa svojich predstáv a tak teraz aspoň nadšene podporuje kariéru svojej dcéry. Keď sa umelecký šéf baletu Thomas Leroy (Vincent Cassel) rozhodne pre novú premiéru sezóny vymeniť stávajúcu primabalerínu Beth MacIntyre (Winona Ryder), Nina je jeho jasnou voľbou. Do súboru ale vzápätí prichádza nová tanečnica Lily (Mila Kunis), ktorá na Leroya veľmi zapôsobí svojou zmyselnosťou a pre Ninu sa tak okamžite stáva veľkou konkurenciou. Labutie jazero totiž vyžaduje tanečnicu, ktorá vie zahrať ako nevinnú a noblesnú Bielu labuť, tak Čiernu labuť, ktorá predstavuje ľstivosť a zmyselnosť. Nina je dokonalým stelesnením Bielej labute, ale Čierna labuť je jej povahe a prejavu vzdialená. To ale rozhodne neplatí pre Lily... Medzi oboma tanečnicami sa rozvíja podivne zvrátené priateľstvo, ktoré ale ničí vzrastajúca vzájomná rivalita. Nina sa nechce svojej vysnenej úlohy vzdať, ale pri naplnení svojho sna môže prekročiť hranicu, spoza ktorej už nebude návratu do normálneho sveta.
Trailer k filmu Čierna labuť.

Poďme na to pekne po poriadku. Natalie Portman za túto úlohu získala Oscara – zaslúžene. Je geniálne, dokonale vykresľuje charakter svojej postavy a uveríte jej úplne všetko. Aj všetky psychosexuálne nezmysly, ktorým verí iba ona sama. Grandiózne. Skvelý príbeh, fantastické herecké výkony a grandiózna muzika, ktorá podporuje dej tohto psychologicko – schizofrenického príbehu, pri ktorého sledovaní sa postupne stratíte a už netušíte, čo je realita a čo chorobná fikcia. Nina má zjavný problém a hoci počas 103. minút filmu neodhalíte jeho pôvod, ktorý je najpravdepodobnejšie zakorenený v kariérne nikdy naplno neuspokojenej matky, tvorcovia nádherne rozmotávajú dramatické klbko udalostí a strhávajú diváka do diania každým ďalším obrazom. Veľmi lukratívne prostredie, v ktorom sa nie vždy odohrávajú tie najlukratívnejšie príbehy. Čierna labuť bol film, s ktorým som trochu zápasil. Haló okolo neho ma odradilo ísť do kina a aj na DVD chvíľu sadal prach, kým som ho vložil do prehrávača. Napokon neľutujem ani jednu sekundu. To haló nebolo zbytočné a Winona Ryder hádam v prvej úlohe (či skôr šteku) od svojho kleptomanského prešľapu je už iba čerešňou na netradičnej, ale veľmi chutnej torte.

Film na náš trh prišiel až v troch verziách. Klasické DVD, zberateľská edícia (líšia sa obalom) a blu ray, na ktorom je podľa opisu distribútora oveľa viac bonusového materiálu, ako na DVD. To prináša dokument zo zákulisia nakrúcania pod názvom Premena na čiernu labuť. Film je podporený českým dabingom rozmixovaným do formátu 5.1, tvorcovia zjavne kládli dôraz na hudbu, ktorá dominuje nad hovoreným slovom a často sa stávalo, že bolo nutné stíšiť zvuk a potom znova pridávať. Nevyhovujúce, ak máte susedov a sledujete film neskôr večer, je to rušivé. Inak však odporúčam vychutnať si hudbu naplno, pretože je naozaj geniálna.

Réžia: Darren Aronofsky
Hrajú: Natalie Portman, Vincent Cassel, Mila Kunis, Winona Ryder a ďalší

cierna labut dvd