Dnes je 21. júla 2019, meniny má a zajtra

Ďakujem, dobre - presne mierené spoločenské po papuli

Hodnotenie: 6 / 10
Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 31.12.2013

Mátyás Prikler nakrútil pekelne surovú sondu do života dnešných Slovákov. Bez prikrášľovania, bez akýchkoľvek trblietok, jednoducho film, ktorý spoločnosti nasadzuje presne mierenú facku.

Dlhometrážny film Ďakujem, dobre sa skladá z troch poviedok a epilógu. Jednotlivé príbehy sa odohrávajú na pozadí súčasnej hospodárskej krízy, ktorá vstupuje do intímnych životov postáv a naostro odhaľuje ich pokrivené vzťahy, v ktorých žijú.

Prvá poviedka je príbehom lokálneho politika a podnikateľa Miroslava, ktorý sa snaží svojsky riešiť problémy vo vlastnej firme, problémy svojho brata a smútok večne opitej ženy. Ako obratný manipulátor zanecháva po sebe iba spúšť, aj keď má pocit, že všetkým pomáha.

Druhá poviedka je o dôchodcovi Bélovi, ktorému náhle zomrie manželka. Napriek tomu, že sa spolu hádali, Béla sa cíti po smrti ženy opustený a sám. Ťažké dni mu neuľahčujú ani jeho syn Attila a dcéra Marika, hoci do nich vkladá všetky svoje nádeje. Ponížený a nepotrebný Béla sa nakoniec ocitá v starobinci medzi ľuďmi, ktorí dožívajú a čakajú na svoj koniec.

Tretia poviedka je príbehom Attilu, Bélovho syna, ktorý sa bojí o zamestnanie a prichádza aj o rodinu. V snahe o vnútornú harmóniu zabezpečí asi najhoršie Vianoce sebe, svojej žene Zuze a aj ich deťom. Hoci chce silou-mocou manželstvo zachrániť, poníži sa aj v očiach svojich dvoch detí a s taškami ostáva vymknutý pred dverami vlastného bytu. Attilov boj o návrat do rodiny je tragikomickým vyvrcholením jeho úsilia byť milovaný a vážený...
Ďakujem, dobre - trailer

... a potom prichádza záver, ktorý je ladený do viery, že všetko bude lepšie. Režisér Mátyás Prikler nakrútil pekelne surovú sondu do života dnešných Slovákov. Bez prikrášľovania, bez akýchkoľvek trblietok, jednoducho film, ktorý spoločnosti nasadzuje presne mierenú facku. Byť na Priklerovom mieste, ešte by som veľmi, naozaj veľmi strihal. Takmer 140 minút je príliš a ono to je cítiť. Niektoré miesta sú prosto hluché a zbytočne natiahnuté, aj keď uznávam, že z každej minúty tohto filmu sa dá presne vycítiť, čo tým režisér chcel povedať. Myslím si však, že keby sa v strižni pracovalo viac, nijako by to autentickosti a odkazu toho filmu neublížilo. Zvlášť v tej časti, keď sa režisér rozhodol venovať sa Attilovmu príbehu, ktorý je v podstate ale prepojený so dvoma zvyšnými.

Avšak zatiaľ čo v úvode Prikler rozohral tri silné príbehy, niekde v polovici sa intenzívne venuje iba jednému a až ku koncu sa (síce veľmi zaujímavo) vracia k ostatným. To je ten priestor, kde by sa dalo dosť strihať. Je to drzé, ako naša spoločnosť. Dokonalá ukážka toho, ako žije väčšina súčasníkov – z ruky do huby, s postupným zmierením sa s tým, že dobre už bolo a v nekonečnej viere, že raz možno bude lepšie. Výborné zrkadlo tejto doby, ktoré síce nič nezmení, ale aspoň prinúti diváka premýšľať.

Možno sa divák pozastaví nad hereckými výkonmi. Musel som si chvíľu zvykať, kým som si uvedomil, že väčšina tých hercov vlastne hrá, že nehrá. Proste chceli pôsobiť autenticky, ako „tá pani z vedľajšieho bytu“ a podarilo sa im to. Zuzana Mauréry pôsobí v tom filme tak tuctovo, že máte chuť ju poľutovať. Miroslav Krobot vôbec neprekvapuje svojim štandardne excelentným herectvom, ale skôr výbornou slovenčinou, Attila Mokos je herec, o akého by sa v Hollywoode mlátili najlepší režiséri. Kráľovnou tohto projektu je však Jana Oľhová, ktorej repliky podľa zľudovejú a jej výkon by si zaslúžil všetky možné filmové ocenenia, keby sme nejaké mali. Pre mňa osobne je Oľhová momentálne najlepšia slovenská herečka v tomto filme, hoci nemá moc výstupov, to dokazuje v plnej miere a pretŕča nad všetkými ostatnými minimálne „o povestné prsia“.

Vcelku dosť som sklamaný z disku ako takého, veľa technických chýb, „kockovanie obrazu“, síce len na vskutku mikromomenty, ale neprehliadnuteľné, zlý zvuk najmä pri vonkajších scénach, pomaly reagujúce menu, jednoducho mnoho drobností, ktoré to celé narúšajú, pričom však nemožno nevidieť, že sa tvorcovia snažili o maximum, ale niektoré veci trochu zlyhali. Disk je zabalený do digipacku a k samotnému filmu je pribalených pár minút bonusov v podobe troch vynechaných scén, jedného filmového traileru a štyroch teasrov. Omáčku okolo prehliadam. Na Slovensku sa točí málo, máločo z toho vôbec vychádza na DVD a preto sa drobné chyby dajú odpustiť, zvlášť, keď film samotný stojí za pozornosť.

Réžia: Mátyás Prikler
Hrajú: Attila Mokos, Miroslav Krobot, Béla Várady, Vladimír Obšil, Zuzana Mauréry, Jana Oľhová, István Olasz, Daniela Pribullová, Ábel Csekes, Barbora Illithová, Xénia Molnár, Milan Vojtela, Bety K. Majerníková, Anna Ferenczy, Ján Fajnor, Tibor Fabó, Éva Bandor, Lajos Vörös, Mária Kácserová, Sándor Terhes, Ján Greššo, Blaho Uhlár, Tibor Tóth, Vít Bednárik, Marek Šulík, Deniz Özcelebi

Distribuuje:Magic Box, 2013
Linky: MAGIC BOX

Hodnotenie: 6 / 10