Dnes je 13. decembra 2017, meniny má a zajtra

Démoni - netradičné a zaujímavé

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 27.03.2012

Príbehy troch žien počas vianočných sviatkov. Napriek tomu, že sa hrdinky nepoznajú a nikdy sa nestretli, majú niečo spoločné.
Démoni - netradičné a zaujímavé

Debutový film režiséra Róberta Švedu Démoni zachytáva príbehy troch žien počas vianočných sviatkov. Napriek tomu, že sa hrdinky nepoznajú a nikdy sa nestretli, majú niečo spoločné. Banálna náhoda ich zavedie do situácií, ktoré im znemožnia prežiť tradičnú pohodu Vianoc. Namiesto toho zápasia s vlastnými démonmi túžby a sebaklamu a ich zúfalé hľadanie lásky sa zdá byť zbytočné.

Na Slovensku sa toho príliš veľa nenakrúca a keď už, tak nie vždy to stojí za pozornosť. A potom prídu také chuťovky, medzi ktoré možno zaradiť aj film Démoni, ktoré si síce možno pozriete len tak, aby ste zabili sychravé víkendové popoludnie, no napokon z toho ostane množstvo nezabudnuteľných dojmov. Démoni totiž nie sú obyčajným filmom. Tu sa nikto nehrá na banálnu komédiu, ani jednotvárny príbeh, ktorý v konečnom dôsledku nemá koniec. Róbert Šveda sa rozhodol do jedného filmu pretlačiť hneď tri ženské osudy. Tri silné príbehy, ktoré prvoplánovo neuzatvára, čím necháva divákovi priestor na plynutie vlastných myšlienok. Šveda prostredníctvom Démonov nakrútil pre slovenskú filmografiu naozaj netradičný príbeh a na debut mladého režiséra naozaj výborný film.

Príbeh svojich žien sa nesnaží rozprávať prostredníctvom osvedčených hereckých ikon, ale priestor dáva buď mladým známejším tváram, alebo v prevahe skôr úplne neznámym menám. Netvrdím, že každý z nich je dokonalý herec, ale pre väčšiu ľudskosť, ktorá z takýchto príbehov musí prísť, je dojem „obyčajného života“ oveľa dôležitejší, než dojem dokonale nakrútenej projekcie. Aj vďaka tomu a aj vďaka nakrúcaniu na malú kameru majú Démoni ďalší rozmer – pôsobia presvedčivo, ľudsky a divák má častokrát dojem, že je súčasťou života niekoho zo svojho okolia. Jednoducho realita.

Prvý príbeh rozpráva o silno zamilovanej sestričke, ktorá podľahne kúzlu mladíka, ktorému ide viac-menej o jednorazové spojenie. Spôsob, akým svojej ďalšej čiarke v diári oznámi, že to bolo vlastne prvý a zároveň posledný raz je neuveriteľne romantický a nechutný zároveň. Éva Kerekes je z môjho pohľadu pani herečka, čo dokazuje aj v tomto príbehu. Pozrite si, ako zmyselne klipká očami, čím zdôrazňuje nielen svoju krásu, ale v podstate aj mocnú dávky naivity, ktorú jej postava v tomto príbehu potrebuje.

Druhý príbeh predstavuje ženu, ktorá sa rozhodne vianočne sviatky stráviť s mladým mužom, ktorého spoznala pred pol rokom na akejsi svadbe. Odvtedy sa nevideli a ich nečakané a neohlásené stretnutie je poriadne rozpačité. Pár dní na vidieku prináša mladej žene nečakané stretnutie s Nemcom v najlepších rokoch. Nový vzťah je na spadnutie, keby ho nedelila rečová bariéra. Či sa ju podarí prekonať uvidíte v druhom príbehu, ktorého dominantou je Dagmar Dudištová. Ak neviete o koho ide, tak je to tá baba, ktorú Majster N vo svojom verejnoprávnom televíznom programe najčastejšie oblieval vodou. Dada, ako ju všetci familiárne volajú sa rozhodla pre prácu v televízii , ale jednoznačne za kamerou. Pred ňu sa už postaviť neplánovala, ale pre Švedu robila výnimku a ďakujem jej za to.

Za tretí príbeh patrí Švedovi môj obrovský obdiv, uznanie, úcta. Démoni totiž nie sú žiadnou filmovou novinkou a majú už pár rokov. Tretí príbeh rieši tému vzťahu muža s mužom, teda niečo, čo je na puritánskom Slovensku v podstate dodnes tabu. A Šveda to rieši otvorene prostredníctvom spisovateľa v strednom veku, jeho mladého fanúšika, medzi ktorými preskočila povestná iskra, avšak spisovateľ stojí medzi dvoma kameňmi – manželkou, vďaka ktorej má čisté svedomie voči spoločnosti a mladým mužom, ktorého (na rozdiel od manželky) skutočne miluje. Intiminita, ktorú si Šveda vo filme dovolil prekračuje všetky na Slovensku prípustné hranice:) a aj napriek tomu sa mu podarilo ostať v hladine slušnosti a vnímania, v ktorom divák prijme túto situáciu s veľkým pochopením.

Vnímanie je v tomto filme napokon to najpodstatnejšie. Šveda totiž prináša film, ktorý si užije v prvom rade vnímavý divák, ktorý má chuť pri filme rozmýšľať. Len pre dokončenie v treťom príbehu excelujú okrem mladých hercov, pred ktorými dávam klobúk dolu za zhostenie sa témy tiež Beáta Dubielová a Attila Mokos, ktorých kvality žiaľ dodnes nie sú z môjho pohľadu dostatočne ohodnotené.

Démoni sú slovenským filmom, ktorý by pravdepodobne zostal bez väčšieho povšimnutia, a pohltila by ho záplava inej produkcie. Bolo by to nielen na jeho škodu, ale na škodu celej spoločnosti. Viac, takýchto Švedov.

Démonov vydáva Magic Box Slovakia v na domáce pomery veľmi lukratívnom obale a s celkom obsiahlou bonusovou výbavou, ktorá prináša okrem filmu o filme aj ďalšie Švedove diela. Jediné, čo mi prekážalo je fakt, že obraz je vo formáte 4:3 a na veľkej obrazovke sa mi stalo, že som film musel sledovať v malom okne v strede čiernej obrazovky. Trochu rušivý element.

Vydavateľstvo: Magic Box, 2012

Démoni DVD