Dnes je 23. januára 2020, meniny má a zajtra

Dievča, ktoré koplo do osieho hniezda

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 04.05.2011

Príbeh Stiega Larssona vrcholí. Dokonalá kriminálna dráma, pripomínajúca taliansku Chobotnicu, ale zo súčasnosti...
Dievča, ktoré koplo do osieho hniezda
Zdroj obrázku: neuvedený

Lisbeth Salanderová plánuje pomstu. Chce sa pomstiť ľuďom, ktorí sa ju pokúsili zabiť, a tiež vládnym inštitúciám, ktoré jej takmer zničili život. Zásadnou komplikáciou je ale guľka, ktorá jej uviazla v hlave. Lisbeth leží pod prísnym dozorom na jednotke intenzívnej starostlivosti s nepatrnou šancou na uzdravenie. Ak sa jej to podarí, bude súdená za tri vraždy a jeden pokus o vraždu. Už tak bezvýchodiskovú situáciu ešte vyhrocuje iný pacient, ktorý leží v rovnakej nemocnici - jej vlastný otec Alexander Zalaščenko, ktorý sa chce svojej dcéry raz a navždy zbaviť. Lisbeth totiž znamená nebezpečenstvo pre neho i pre „Sekciu“ - nelegálnu skupinu vnútri tajnej polície, ktorá okrem iného zodpovedá za to, že tento bývalý agent sovietskej výzvednej služby zostane aj naďalej v utajení. Novinár Michael Blomquist sa rozhodne, že nenechá Lisbeth v rukách štátnej spravodlivosti a požiada svoju sestru advokátku, aby Lisbeth na súde zastupovala. Ak prežije, bude musieť s jej pomocou preukázať svoju nevinu a prinútiť súd a verejnosť, aby uverili jej neuveriteľnému príbehu, v ktorom figuruje mnoho významných ľudí, ktorí sa dopúšťali alebo aspoň tolerovali bezprecedentné násilie voči bezbranným spoluobčanom v snahe udržať sa pri moci. V súvislosti so súdom proti Lisbeth chystá nakladateľstvo Millennium špeciálne číslo svojho rovnomenného časopisu, ktoré má odhaliť totožnosť týchto ľudí a ich napojenie na „Sekciu“. Tá má ale dosť prostriedkov a metód na to, aby tento „požiar“ zahasila, ešte než sa naozaj rozhorí. Stačí umlčať Lisbeth a novinára Blomquista...

Príbeh Stiega Larssona vrcholí. Dokonalá kriminálna dráma, pripomínajúca taliansku Chobotnicu, ale zo súčasnosti, pozýva diváka na posledných bezkonkurenčných 150 minút, ktoré zhltne jedným dychom. Hrdinovia filmu sa v závere druhej časti rozdelili v momente, keď hlavnú hrdinku odváža helikoptéra do nemocnice s utŕženou guľkou v hlave. Presne v tomto momente začína príbeh tretej časti, ktorá sa dopodrobna venuje tomu, ako sa skorumpovaná mocnosť snaží zabrániť tomu, aby všetky zlé veci vyplávali na povrch, čo sa dá jedine odstránením hlavného svedka. Divák sa tak stáva súčasťou štátnej mašinérie, ktorá si hrabe na svojom piesočku a v podstate nevinného občana na druhej strane, ktorý pravdepodobne má jedinú šancu – zomrieť, aby navždy mlčal. Dve a pol hodiny poslednej časti sfilmovanej Larssonovej trilógie sú bravúrnym vyvrcholením tejto politicko – sociálnej drámy, opäť so skvelými hereckými výkonmi, prepracovaným scenárom, šikovným strihom a fantastickou réžiou.

Budem sa opakovať, ale ani tretí diel „trilógie Milénium“ nemá žiadnu bonusovú podporu a pýšiť sa môže iba vydareným dabingom. Táto časť filmu, ak sa nemýlim, ani nebola v našich kinách a rovno prišla do obchodov na DVD, blu ray s českou podporou opäť nezoženiete. Skvelým ťahom je však Milénium Box, teda všetky tri filmy na DVD pohromade, pričom takto ich kúpite v podstate za cenu dvoch nosičov.

Réžia: Daniel Alfredson
Hrajú: Michael Nyqvist, Noomi Rapace, Lena Endre, Michalis Koutsogiannakis, Sofia Ledarp, Micke Spreitz, Per Oscarsson, Jacob Nordenson, Peter Andersson, Magnus Krepper, Tomas Köhler

Linky: BONTONFILM, SUPERSHOP, SUPERSHOP - BOX