Dnes je 22. mája 2019, meniny má a zajtra

Dievča, ktoré sa hralo s ohňom

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 03.05.2011

Od roku 2005, kedy vo Švédsku vyšla prvá kniha, sa celá trilógia stala veľkým medzinárodným bestsellerom s 21 miliónmi predaných kníh vo viac než 40 krajinách.
Dievča, ktoré sa hralo s ohňom
Zdroj obrázku: neuvedený

Nakrútené podľa jednej z najčítanejších kníh súčasnosti. Novinár spolupracujúci s časopisom Milénium a jeho partnerka sú zavraždení krátko pred publikovaním materiálu o detskej prostitúcii, korupcii a obchode s bielym mäsom. Na zbrani nájdenej na mieste činu sa nájdu odtlačky Lisbeth Salanderové (Noomi Rapace), ktorá sa po roku strávenom v zahraničí vrátila späť do Švédska, aby svojmu opatrovníkovi pripomenula ich starú dohodu. Jej poručník je ale čoskoro nájdený mŕtvy a Lisbeth je aj v tomto prípade podozrivou číslo jedna. Novinár Mikael Blomquist (Michael Nyqvist) je ale presvedčený o jej nevine...

Film Dievča, ktoré sa hralo s ohňom je natočený podľa druhej časti trilógie Millenium, švédskeho novinára a spisovateľa Stiega Larsson (1954-2004). Od roku 2005, kedy vo Švédsku vyšla prvá kniha, sa celá trilógia stala veľkým medzinárodným bestsellerom s 21 miliónmi predaných kníh vo viac než 40 krajinách. Sám Larsson sa bohužiaľ veľkého triumfu svojho diela nedožil - zomrel náhle v roku 2004, krátko potom čo odovzdal rukopisy kníh svojmu švédskemu vydavateľovi. Film je pokračovaním svojho mimoriadne vydareného predchodcu Muži, ktorí nenávidia ženy. Jednotka síce skončila tak, že by si kľudne mohla žiť svoj samostatný život a hoci by s divák určite pýtal, ako pokračujú osudy filmových hrdinov, nič by sa nestalo, keby nepokračovali. Dvojica novinár a „vyvrheľ spoločnosti“ spoločne odhalili zaujímavý prípad a mohlo byť po všetkom (recenziu filmu sme priniesli pred časom). Bolo by však hriechom, ak už pokračovanie existuje, nepripojiť k nemu aj ďalšie filmy. Pokračovanie je však nastavené na iný smer a poukazuje skôr na problémy Lisbeth a snaží sa ukázať to, čo sa vlastne udialo a ako sa s tým popasovať. To všetko na pozadí ďalšieho veľkého škandálu, do ktorého je zatiahnutá proti svojej vôli. Lisbeth síce nie je žiadny anjel, ale toto je príliš veľké sústo. Pátranie po záhadných vraždách na objednávku tak divákovi predostiera nielen vyriešenie prípadu, ale odhaľuje aj pohnutú minulosť hlavnej ženskej hrdinky.

Rovnako, ako v prvom príbehu, aj v tomto vystupujú prevažne tie isté postavy, doplnené o nové osoby, ktoré dopĺňajú zamotaný príbeh. Pokiaľ ide o herecké výkony, nie je v tomto prípade absolútne čo riešiť. Ide o precíznu severskú prácu, tak pred kamerou, ako aj za ňou a uisťujem vás, že po prvej dva a pol hodinovej dávke, si veľmi ochotne vychutnáte aj dvojhodinovú dvojku a po jej vzhliadnutí vás bezpochyby bude ťahať na sledovanie ďalšej línie tohto príbehu.

Druhý diel trilógie sa objavil aj v našich kinách, koncom minulého roka. Európsku produkciu však nesprevádzala zvlášť silná kampaň a tak mám pocit, že kinami prešiel viac – menej bez povšimnutia. O to viac by som čakal od uvedenia na DVD. Film síce vychádza s mimoriadne vydareným českým dabingom, bohužiaľ, ale to je asi tak všetko, čo možno vyzdvihnúť. Tak, ako v prípade DVD s prvým filmom, ani na tomto nie sú žiadne bonusy. Milovníkov blu ray musím sklamať. Hoci sa film vonku na tomto nosiči predáva, blu ray s českou podporou na našom trhu nie je.

Réžia: Daniel Alfredson
Hrajú: Michael Nyqvist, Noomi Rapace, Lena Endre, Michalis Koutsogiannakis, Sofia Ledarp, Micke Spreitz, Per Oscarsson, Jacob Nordenson, Peter Andersson, Magnus Krepper, Tomas Köhler