Dnes je 17. februára 2019, meniny má a zajtra

Eštebák

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 01.01.2013

eŠteBák je trpká komédia, ktorá sa odohráva v časoch najťažšej normalizácie v období po okupácii ČSSR vojskami Varšavskej zmluvy.
Eštebák

eŠteBák je trpká komédia, ktorá sa odohráva v časoch najťažšej normalizácie v období po okupácii ČSSR vojskami Varšavskej zmluvy. V časoch, kedy sa za vtipy o komunistoch išlo do basy, bývanie v panelákoch, farebný televízor a telefón boli výsadou vyvolených a udávanie bolo národným športom. Adam je rádioamatér. Z nevinného koníčka sa stáva profesionálny nástroj režimu. Za získané výhody, však musí zaplatiť plnením rozkazov, ktoré ničia životy iných a stratou vlastnej slobody. A jediným spôsobom ako nestratiť zdravý rozum a sebaúctu je „prechcať“ práskačov, udavačov a fízlov...
Trailer - eŠteBák

Hodnotenie filmu: Tešil som na uvedenie nového Nvotovho filmu na DVD z jedného dôvodu. Už po pol roku po jeho uvedení v kinách som mal chuť vidieť ho znova. Nestáva sa mi to príliš často a už vôbec nie pri domácich filmoch. Nvotov „pohľad späť“ do nedávnej československej histórie však môžem stále. Na rozdiel od filmov s podobnou témou, Nvota jednoznačne nemá potrebu lamentovať nad dobou a podsúvať divákovi svoj názor o tom, či tá doba bola dobrá, zlá a aká veľmi zlá bola. To je problém všetkých režisérov, ktorí točia v súčasnosti filmy s komunistickou tematikou.

Nvota sa tomu balansovaniu na veľmi tenkej hrane úspešne a bravúrne vyhol. Na tom, aká tá doba bola už aj tak nič nezmení, jednoducho bola a treba to tak brať. Aj vďaka tomu je Eštebák hlavne silným ľudským príbehom. Príbehom, v ktorom režisér a scenárista presne poukazuje na veci, ktoré sa jednoducho diali a už to nebude inak. Tým je Eštebák zaujímavý, pretože prináša jeden z mnohých príbehov, prináša ho priamo, s hercami, ktoré úplne dokonale zvládli svoje úlohy a zatína do čierneho. Juraj Nvota sa postaral o pohľad na komunizmus, ktorý je jednoducho reálny.

Pri sledovaní Eštebáka nikto nebude mať potrebu polemizovať nad dobou ako takou, ale nad ľudskými osudmi, ktoré tá doba priniesla a ktoré Nvota vykreslil tak, ako som to nevidel v žiadnom porevolučnom filme o „tej“ dobe. Veľkou devízou príbehu je fakt, že tvorcovia filmu mimoriadne dbali na to, aby kulisy, v ktorých sa príbeh odohráva, čo najpresvedčivejšie pripomínali vtedajšie časy a aj toto im vyšlo na výbornú. Jednoducho, keď si pustíte Eštebáka, razom nadobudnete pocit, že ste v osemdesiatych rokoch a necháte sa strhnúť príbehom, ktorý sa možno naozaj stal. Viac o filme, či hercoch v ňom si môžete prečítať v našej filmovej recenzii.

Priznávam, že tak pol roka som dúfal, že by Eštebák mohol byť jednou z prvých slovenských filmových lastovičiek, ktorá priletí k divákovi domov aj na Blu ray disku. Žiaľ, tá doba ešte asi nenastala a náklady na výrobu tohto nosiča by pri súčasnej nákupnej politike našincov asi ďaleko prevýšili to, čo by sa tvorcom vrátilo z predaja. Škoda. Tento film by si to zaslúžil. Vďaka však aspoň za jeho uvedenie na DVD. Obraz je výborný, rovnako tak i zvuk a poteší i pár bonusov, ktoré sú k filmu pribalené. Konkrétne sa jedná o dva krátke dokumenty z nakrúcania a fotogalériu. Zvlášť film o filme je veľmi zaujímavý.

Réžia: Juraj Nvota
Hrajú: Jiří Mádl, Michaela Majerníková, Ady Hajdu, Jan Budař, Ondřej Vetchý, Marko Igonda, Táňa Pauhofová, Arnošt Goldflam, Szidi Tobias, Martin Geišberg, Marek Geišberg, Maciej Stuhr, Dorota Nvotová

Estebak obal dvd