Dnes je 29. mája 2020, meniny má a zajtra

Harry Potter a Dary smrti I.

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 04.06.2011

Film je naozaj temný (tmavý) aj napohľad, nie iba obsahovo...
Harry Potter a Dary smrti I.

jeden z najpolárnejších filmových príbehov sa blíži ku koncu. Príbehy mladého čarodejníka vrcholia v záverečnej dvojčasti nazvanej Harry Potter a Dary smrti. Harry, Ron a Hermiona sa vydávajú na veľmi nebezpečnú misiu, tento raz bez dohľadu svojich profesorov a predovšetkým bez ochrannej ruky profesora Dumbledora. Musia sa spoľahnúť len na seba viac ako kedykoľvek predtým. Medzitým sa čarodejnícky svet stáva nebezpečným miestom pre všetkých nepriateľov Temného pána. Dlhoočakávaná vojna sa začala a Voldemortovi Smrťožrúti získavajú kontrolu nielen nad Ministerstvom mágie, ale aj nad Rokfortom. Ich úlohou je nájsť poklad, ktorý má pre Voldemorta nevyčísliteľnú hodnotu: Harryho Pottera. Harryho jediná nádej je nájsť Horcruxy skôr ako Voldemort nájde jeho. Pri hľadaní stôp objavuje starý a takmer zabudnutý príbeh – legendu o daroch smrti. Ak by sa legenda stala skutočnosťou, Voldemort získa dlho vytúženú moc.
Harryho Pottera, ktorý už viac nie je malým chlapcom teraz čaká úloha, na ktorú sa pripravuje od prvého dňa na Rokforte: rozhodujúci súboj s Voldemortom.

Do nakrúcania poslednej časti ságy sa pustil David Yates, ktorý má na svojom konte aj „Fénixov rád“ a tiež „Polovičného princa“, teda predchádzajúce diely filmov s Harry Potterom. Z môjho pohľadu je Yates nielen milovníkom Pottera, ale zvlášť čiernej mágie a temnoty, ktorá práve v jeho filmoch naberá na obrátkach. Inak tomu nie je ani v tomto prípade a keď hovorím o temnote, myslím to doslova. Ten film je naozaj temný (tmavý) aj napohľad, nie iba obsahovo.
Harry Potter a Dary smrti I. 02
Hermionu si zahrala opäť herečka Emma Watson

Posledné časti príbehu Harry Pottera mi prišli vláčne, päťka dokonca úplne zbytočná a s podobnými pocitmi sa pasujem aj pri tejto časti. Dary smrti nie sú zlé, ale vysekal by som z nich asi pol hodinu materiálu, aby to malo väčší spád. Príbeh je zrozumiteľný aj pre toho, kto nečítal knihu, alebo sa neorientuje v príbehu (tak ako ja), ale niektoré scény mi prídu príliš natiahnuté a tým pádom zbytočne nudné. Vystrihanie niekoľkých minút by spravilo film dynamickejším a stráviteľnejším. Ak by som mal ukázať na jednu vec, tak pre mňa najväčším zážitkom tejto časti bol „animovaný príbeh“ o daroch smrti, v ktorom som sa dozvedel celú genézu povesti a navyše to bolo tak geniálne spracované, že som sa pristihol pri tom, že zhlboka dýcham. Naozaj výborná robota.
Harry Potter a Dary smrti I. 01
Vyrastený Harry Potter - Daniel Radcliffe
zdroj: Internet

Čo sa týka technických vecí, je tento film mimoriadne dobrý, všetci využili všetky možnosti súčasnej techniky a divákovi tak prinášajú famóznu rozprávku pre dospelých, ktorú si vychutnajú najmä fanúšikovia príbehu a bežný divák sa na nej pobaví tiež, aj keď sa mu viac ako dve hodiny môžu zdať príliš. To sa týka takých, ako som ja. Nečítal som ani jedného Harryho Pottera, videl som ale všetky filmy. Ten časový odstup, ktorý si vyžaduje nakrúcanie má za následok, že pri premiére ďalšej časti si už nepamätám, čo sa dialo predtým a tak sa najviac teším na jeden moment – keď vyjde na DVD aj posledný diel a jeden piatok večer si sadnem pred televízor a pozriem si všetky časti za sebou. Na ten moment si budem musieť počkať minimálne do konca roka, kedy vyjde na DVD aj posledný diel ságy, ktorý bude mať o pár týždňov premiéru v kinách.

Ako je už dobrou tradíciou, Harry Potter opäť vychádza v dvojdiskovom vydaní, pričom na prvom disku nájdete film a na druhom zhruba hodinu a pol bonusových materiálov. Filmový disk vás privíta sympatickým menu, ktoré je vystruhnuté z filmových záberov a jazykovou ponukou. Film si môžete pozrieť v originálnom znení, češtine, alebo slovenčine. V rovnakých jazykoch sú aj filmové titulky, doplnené ešte o niekoľko ďalších jazykových verzií.

Druhý disk je plný bonusových materiálov v originálnom zvuku a s českou, aj slovenskou titulkovou podporou a tiež dvoma desiatkami ďalších jazykových mutácií. Tvorcovia filmu vám dajú prostredníctvom bonusov možnosť nahliadnuť do zákulisia nakrúcania a prezradia, ako vznikali filmové triky, alebo ako sa nakrúcali niektoré filmové scény, pozriete si tiež zhruba desať minút vynechaných scén, dozviete sa ako vznikala filmová hudba a mnoho ďalších zaujímavostí. Naozaj excelentná výbava. Ak vlastníte Harry Potter filmový album, nezabudnite, že je v ňom mieste aj na doplnenie týchto dvoch diskov s filmom a bonusmi Harry Potter a Dary smrti I. Pre zberateľov filmu na blu ray disku len doplňujúca informácia, že všetky časti Harryho Pottera sú aj na našom trhu so slovenským dabingom, Dary smrti však vyšli (pre mňa dosť nepochopiteľne) na blu ray disku bez slovenského dabingu.

Hrajú: Daniel Radcliffe, Emma Watson, Rupert Grint, Ralph Fiennes, Helena Bonham Carter a ďalší
Réžia: David Yates