Dnes je 23. júla 2018, meniny má a zajtra

Hranice nemožného / Fringe (I. séria: 7 DVD)

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 06.12.2010

Teleportácie. Kontrola mysle. Neviditeľnosť.

Teleportácie. Kontrola mysle. Neviditeľnosť. Astrálne projekcie. Mutácie. Oživenie... Tento napínavý seriál, vytvorený JJ Abramsom (Star Trek, Stratení, Alias), Robertom Orciom a Alexom Kurtzmanom (Star Trek, Transformers), kombinuje drsnosť policajnej vyšetrovacej rutiny so vzrušením z neznáma, a javy, existujúce na hranici vedeckých možností, tu odhaľujú svoje podivné sily. Príbeh sa točí okolo troch nepravdepodobných spojencov - mladej, pôvabnej a odhodlanej agentky FBI, geniálneho vedca, ktorý posledných 17 rokov strávil v ústave pre duševne chorých, a vedcovho syna s trochu búrlivejšou minulosťou - ktorí vyšetrujú sériu bizarných úmrtí a katastrof, známych ako „Vzorec“. Trojica má podozrenie, že ktosi využíva svet ako laboratórium, a mnohé zo stôp vedú k Massive Dynamic, tajomnej nadnárodnej korporácii, ktorá môže byť mocnejšia, než ktorýkoľvek štát.

Dve desiatky častí mimoriadne vydareného seriálu vychádzajú v komplete na siedmych DVD, doplnený o nespočetné množstvo veľmi lákavých bonusov. Aktom totiž ostáva, že Fringe je už známy aj slovenskému divákovi, pretože pred časom ho v nočných nedeľných hodinách odvysielala aj jedna zo slovenských televízií, takže v tomto prípade nejde našinec do neznámych vôd.

Osobne môžem seriál odporúčať. Geniálna hra s ľudským zmýšľaním, na pozadí neuveriteľných dramatických prípadov, ktoré diváka zavedú od Prahy až po Ameriku. Vynikajúco napísané, super nakrútené a perfektne zostrihané. Jedinečné a hlavné presvedčivé herecké výkony. Žiadna nuda. Po dlhom čase opäť seriál, ktorý diváka vtiahne do kresla a nenechá ho vydýchnuť.

Hodnotenie diskov:
Keďže je Fringe nášmu divákovi dobre známy, pozrime sa skôr na dôvody, pre ktoré sa oplatí si disky zadovážiť. Okrem toho, že seriál vychádza v tvrdom papierovom obale, v ktorom je vložených päť plastových obalov s diskami, dovolím si vyzdvihnúť aj samotnú grafiku obalu, ako kompletu, aj jednotlivých obalov.

Prejdime však k obsahu. A nebudem sa pristavovať pri jednotlivých častiach. Snáď len malá drobnosť, ktorá sa týka dabingu. Na diskoch je český dabing, použitý z vysielania TV Nova. Nehovorím, že je zlý. Existuje však aj dabing slovenský, dokonca je bez Zdeny Studenkovej v akejkoľvek úlohe a je mimoriadne vydarený. Tak snáď len malý odkaz bratom Warnerovcom – vedľa Českej republiky, je aj republika Slovenská stačilo urobiť to isté čo u susedov v Prahe, ibaže v Bratislave (a možno by sa to bolo dalo zariadiť jednou cestou) – zobrať slovenský dabing a dať ho na disk. Možno by sa v jednom teritóriu predalo o pár kusov diskov viac (hovorím to preto, lebo na trhu sa konečne objavuje aj seriál Priatelia a iba s českým dabingom, pričom v tomto prípade nezaradiť slovenský dabing považujem naozaj za hriech a škodu na triku samotných bratov).

Keď už sme pri dabingu, tak len doplním že český a anglický zvuk je rozmixovaný do formátu 5.1, ostatné stopy sú stereo. Technicky je český dabing naozaj kvalitný. Samotné diely seriálu, ktorý režírovalo šesť režisérov sú podporené aj titulkami v šiestich jazykoch. Škoda, že to nemožno povedať aj o bonusových materiáloch.

Nebýva totiž zvykom, aby seriál mal tak bohatú bonusovú výbavu, ako má Fringe. Popri každej časti môžete rátať v priemere s dvadsať minútami bonusov a to nehovorím o audiokomentári, ktorý je súčasťou jednotlivých dielov. Pri tejto príležitosti vám však najskôr odporúčim jednu vec, ak ste seriál nevideli, pozrite si najskôr jednotlivé časti samostatne, ak ste ho už videli, skôr, než prejdete na bonusy, pozrite aspoň úvodnú pasáž jednotlivých častí – to sú tie prvé tri minúty, kde sa udeje to zásadné, čo sa neskôr vyšetruje.

Následne vás už tvorcovia prostredníctvom bonusového materiálu prevedú tajomstvami jednotlivých častí, dovolia vám nazrieť po pokrievku, odhalia, ako sa točili mnohé nepochopiteľné scény, porovnajú seriálové vedecké fakty s realitou a vždy vám ukážu, ako sa nakrúcala najzaujímavejšia scéna, alebo trik. Bohužiaľ, bonusy sú podporené jedine anglickými titulkami, takže je vhodné aspoň trochu ovládať anglický jazyk, aj keď človek, s ktorým sa pozeral angličtinu neovláda a tvrdil, že si to poriadne užil.

Fringe, to už nie je ani sci-fi, to už je nadprirodzeno a mimoriadne vydarené nadprirodzeno. Verím, že tak, ako po svete, vyjde čoskoro Fringe aj na blu ray diskoch aj na náš trh, dokonca so slovenským dabingom. Vtedy si ho nepozriem len kvôli recenzii, ale si ho okamžite kúpim aj do svojej filmografie.

Distribuuje: Magic Box, 2010