Dnes je 23. októbra 2017, meniny má a zajtra

Invictus: Neporazení

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 30.09.2010

Za svoj hrdinský boj proti apartheidu strávil 27 rokov vo väzení.
Invictus: Neporazení

Za svoj hrdinský boj proti apartheidu strávil 27 rokov vo väzení. Čo urobil Nelson Mandela po svojom zvolení do funkcie prezidenta Juhoafrickej republiky? Odmietol pomstu, odpustil všetkým, ktorí ho utláčali a začal hľadať národnú súdržnosť na veľmi nezvyklom poli rugbyového ihriska. Clint Eastwood (Najlepší režisér roka 2009 podľa National Board of Reviews) režíruje inšpirujúci príbeh o skutočnej ľudskej veľkosti: Tímu i celého národa. V úlohe, ktorá mu priniesla cenu National Board of Reviews pre najlepšieho herca a nomináciu na Oscara®, Morgan Freeman ako Nelson Mandela žiada kapitána národného tímu (Matt Damon nominovaný na Oscara® ako najlepší herec vo vedľajšej úlohe) a jeho podceňovaných spoluhráčov, aby dokázali nemožné a získali Svetový pohár. Jeden tím, jedna krajina. Univerzálny jazyk športu nikdy neznel tak výrečne ako v Eastwoodovom filme Invictus: Neporazení.

Mená, ktoré sa podieľali na tomto filme, téma, z ktorej táto dráma vznikla a prostredie, v ktorej sa odohráva, sú tak silnými ťahákmi a zárukou istoty, že tento film jednoducho nemohol sklamať. A ono je to naozaj tak. Hoci, aj napriek tomu, že si prečítate krátky opis filmu, do prehrávača vkladáte niečo, o čom ani náhodou nie ste pevne presvedčení, čo to má vlastne byť. Politická dráma? Športová história?

Nelson Mandela a ragby? A predsa... Jeden fenomenálny príbeh o tom, ako jeden z politikov pochopil, že práve šport je to, čo môže zjednotiť politicky rozdelenú krajinu a v dobrom svetle ju navyše takýmto spôsobom odprezentovať v celom svete. Raz darmo. Jedno nečakané víťazstvo na medzinárodnom šampionáte dokáže zviditeľniť viac, než akýkoľvek politický úspech, ktorý, nech je akokoľvek veľký, je už pre ľudí únavný. A to platilo v roku 1990, 1995 a platí to aj dnes. A navyše, je veľmi fascinujúce sledovať cestu jedného ragbyového mužstva na ceste za pohárom, na pozadí nemenej zaujímavého politického príbehu Nelsona Mandelu. Táto dvojhodinová dráma prináša pohľad na dve na prvý pohľad nesúvisiace veci, avšak po vzhliadnutí filmu všetci pochopia, že majú spoločné viac, ako dosť.

Invictus je film, na ktorého začiatku netušíte, či si vychutnáte politickú dráma, či športový životopis. Keď po chvíli divák pochopí, že to má niečo spoločné, spozornie ešte viac. Navyše, film sa nakrúcal v Juhoafrickej republike a okrem jedinečného príbehu má divák príležitosť nahliadnuť na miesta, ktoré sú pre našinca ešte stále dosť veľkou neznámou, napriek tomu, že sa tam tento rok uskutočnili (vraj opäť politickými tlakmi zosnované) majstrovstvá sveta vo futbale. Dve hodiny fantastického príbehu, skvelých exteriérov a jedinečnej hudby. A to všetko v spoločnosti dvoch famóznych hereckých osobností, ktoré na obrazovke jednoducho excelujú. Morgan Freeman sa pre postavu Nelsona Mandelu doslova narodil a Matt Damon opäť dokazuje svoje herecké kvality a je presvedčivý v každej sekunde, čo sa objavuje na obraze.

A ak stále netušíte, na čo sa dívate, tak je politická dráma so športovým životopisom na pozadí...

Ak ste fanúšikmi filmových bonusov a máme k dispozícii blu ray prehrávač, odporúčam jednoznačne tento nosič. Prináša niekoľkonásobne viac bonusov, ako DVD, kde sú bonusy iba dva, z toho jedným je filmový trailer. Ten je doplnený o zhruba sedemminútový dokument o tom, ako sa Matt Damon pripravoval na úlohu ragbyového hráča a ako si vôbec zvykal na tento šport. Som presvedčený o tom, že diváka tento film vtiahne tak mocno, že bude chcieť vidieť čo najviac bonusov. Tie, ktoré sú na DVD sú podporené českými titulkami.

DVD okrem anglického a českého zvuku prináša aj maďarskú jazykovú stopu, titulky sú doplnené ešte o rumunskú verziu. Zvuk je rozmixovaný do formátu 5.1 a je naozaj veľmi kvalitný, rovnako, ako dabing. Trošku ma zaskočilo statické menu, čakal som viac, ale inam nie je tomuto DVD čo vytknúť.

Distribuuje: Magic Box, 2010