Server.sk Auto Fit Kino Music Tech Zľava Môj Bazár Job Reality Fórum Súťaž Foto Počasie Dnes PR správy

Dnes je 29. marca 2017, meniny má a zajtra

Kauza Cervanová (realita, z ktorej mrazí)

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 12.12.2014

Pred 37 rokmi bola zavraždená študentka medicíny Ľudmila Cervanová, dcéra plukovníka Cervana, ktorý sa zúčastnil na niekoľkých utajených misiách v arabských krajinách.

Filmovy.sk Od roku 1976 prebiehalo frenetické vyšetrovanie, nasledovala osobná zainteresovanosť prezidenta republiky Gustáva Husáka do prípadu a desiatky výsluchov zadržaných a obvinených, vydieranie, manipulácie, falošné priznania, utajovanie informácií, a masívna propaganda v médiách.

V roku 1981, po piatich rokoch vyšetrovania, socialistické súdy odsúdili skupinu siedmich mladých mužov. Spolu na 108 rokov. Boli navrhované tri tresty smrti, ktorým unikli len o vlások. V najťažších väzniciach Československa si každý z nich odsedel dlhé roky. Bez dôveryhodných dôkazov a svedectiev. Nežná revolúcia v roku 1989 priniesla šancu na nový proces. V roku 2004 boli obžalovaní, napriek novým dôkazom spochybňujúcim ich vinu, opäť odsúdení. Dnes je z nich sedem starnúcich mužov so zmarenými životmi, ktorí súboj so slovenskou justíciou prehrali a predsa stále bojujú o svoju nevinu a očistenie. Tvrdia, že boli zapletení do politicko-súdnej konšpirácie komunistického režimu. Čakajú na rozhodnutie Európskeho súdu pre ľudské práva – poslednej inštancie, ktorá môže rozhodnúť, či zomrú ako vrahovia. Dokumentárna tragédia o práve na spravodlivosť je osemročnou detektívnou výpravou režiséra Roberta Kirchhoffa do temných hlbín dodnes neuzatvoreného a medializovaného prípadu únosu, znásilnenia a vraždy mladej medičky .

Kto sú odsúdení? Kto sú ľudia, ktorí o prípade rozhodovali? Kto sú svedkovia a kto sú ľudia označení políciou za svedkov? Ako je možné, že tí, ktorí by mali dnes s pocitmi viny mlčať – hovoria otvorene a naopak tí, ktorí by mali byť presvedčení o ich vine – nechcú vypovedať? Dlho očakávaná dokumentárna tragédia skúma šokujúce zákulisie najdlhšieho prípadu v dejinách československej justície, ktorý sa začal v roku 1976. Odkrýva tajné spisy, hry ŠtB-ákov a komunistických politických elít, spovedá svedkov, ktorí nikdy nestáli pred súdom, ozrejmuje nové skutočnosti a fakty o jednej z najväčších tráum slovenskej justície. V neposlednom rade prináša osobné výpovede mužov, ktorým sa nekonečný a tajomný prípad stal celoživotným údelom a nočnou morou. Kriminálny čin je prostriedkom k zobrazeniu mechanizmu strachu, absurdity a podivuhodného riadenia osudu, ktorý prechádza od obdobia normalizácie až do súčasnosti.

Kauza Cervanová - trailer

Hodnotenie filmu: Priznám sa, že už dlho mi po žiadnom filme(a tobôž nie slovenskom) nebzučalo v hlave tak, ako po Cervanovej kauze. Dôvod? To bezmocné uvedomenie si, v akej dobe žijeme. Že v podstate štvrťstoročie po nežnej sa na najvyšších postoch nič nezmenilo a vládne tam rovnaký bodrel a tí na najvyšších postoch sa nám jednoducho smejú do tvárí a pritom svojom obmedzenosťou, no nadobudnutou silou dokážu zmariť niekoľko životov naraz. Kauza Cervanová sa vlečie od hlbokého komunizmu, až po súčasnosť. Tu sa už nemožno vyhovárať na režim, jedine v prípade, že tak priznáme, že komunistické praktiky sú praktizované dodnes. Robert Kirchhoff vo svojom dokumente nehľadá vraha a hoci jednoznačne stojí na jednej strane, snaží sa poukázať na to, ako dopadlo sedem (ne)vinných chlapov. Úsudok o ich (ne)vine si divák musí urobiť sám. Osobne si len myslím, že sedem vinných chlapov by po prepustení z väzenia nepichalo do osieho hniezda, aby potvrdili svoju údajnú nevinu. To by museli byť iní obmedzenci. Na druhej strane ma desí, ako tí najzodpovednejší uhýbajú kamere a strácajú reč, keď sa pred nimi vysloví meno Cervanovej. Kirchhoff mal o to ťažšiu úlohu, že väčšina zodpovedných je dnes na dôchodku a vo veku, kedy si už príliš nepamätajú (alebo, samozrejme, nechcú pamätať). Šokujúce je, že rodina (mama) obete odmietla spoluprácu, keď sa dozvedela, akým smerom sa Kirchhoff uberá. Šokujúce. Toto nie je Bolero (český film, ktorý pred desiatimi rokmi vychádzal zo základov rovnakej tragédie), toto je realita, šedivá ako chodby komunistických budov a šokujúca z toho, že tá chobotnica prežila v podstate dodnes. Šokujúce, desivé, neuveriteľné. Zrejme sa nikdy nedozvieme pravdu, možno vrah naozaj sedí vedľa vás v kine a možno tých sedem mužov vôbec nemá tak čisté svedomie, ako predstierajú. Dokázať pravdu je však úlohou vyšetrovateľov a súdov. Nikto sa k tomu akosi nemá a to je najväčší šok. Je rok 2014, pomaly štyridsať rokov od tragédie, od ktorej dávajú všetci ruky preč. V tom muselo byť zamotané iné zviera... Alebo? Kirchhoff nedá odpovede a je to pochopiteľné, je na to príliš malé zviera. Úspešne však diváka zvedie na cestu plnú otázok a počas sto minút poodhalí veci, z ktorých ostáva rozum stáť.

Hodnotenie disku: Slovenské filmy a dokumenty o to menej vychádzajú na DVD (či nebodaj Blu ray) len veľmi sporadicky. Kauza Cervanová vyšla už pred časom, asi pol roka, ako sa ako smršť prehnala slovenskými kinami. Ak ste ju tam nezachytili (distributéri sa k nej stavali dosť klubovo), siahnite po disku, dostanete aj niečo navyše. Okrem stominútového dokumentu je totiž súčasťou disku aj trailer, ale hlavne 40 minútový bonus, v ktorom režisér odpovedá na najčastejšie otázky o vzniku dokumentu, o tom, prečo sa vybral práve touto cestou, opisuje svoj názor na celú kauzu a pridáva i materiál, ktorý sa do filmu nedostal. Dohromady teda takmer dve a pol hodiny, po ktorých máte pocit, že chcete vedieť ešte viac a viac a viac. Nechcem rozoberať obraz, ide predsa o dokument a takým štýlom je aj nakrútený, zvuk je vo formáte 5.1, aj keď niekedy nerozumieť, čo tvorcovia vyriešili šalamúnsky titulkami. Mnoho materiálu vzniklo za pochodu, pretože keď dotyční zbadali kameru, mnohí odmietli reagovať, na čo následne začal Kirchhoff prichádzať s už zapnutou kamerou a získaval tak potrebný materiál.

Réžia: Robert Kirchhoff

Distribuuje: ATELIER.DOC
Filmovy.sk