Dnes je 23. januára 2020, meniny má a zajtra

Kruté radosti - klasika na víkend

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 11.05.2013

Celovečerný hraný debut režiséra Juraja Nvotu je komorným príbehom, odohrávajúci sa začiatkom 30-tych rokov v predvojnovom Československu.
Kruté radosti -	klasika na víkend

Celovečerný hraný debut režiséra Juraja Nvotu je komorným príbehom, odohrávajúci sa začiatkom 30-tych rokov v predvojnovom Československu. Zložitý a tragický vzťah dospievajúceho dievčaťa a jej ambiciózneho otca sa odohráva vo veľmi jednoduchom a pôsobivom priestore malebnej krajiny – zdanlivo odrezanej od sveta, od akýchkoľvek významných dejinných, politických či spoločenských pohybov. Príchod nežiaducej ľudskej bytosti vyvolá v každodennom živorení tohto provinciálneho spoločenstva najprv skoro nebadanú, neskôr potláčanú a napokon otvorenú a krutú drámu, ktorá spod fasády usporiadaného seriózneho života, vzťahov a prejavov vylúpne vášne, potláčané a dôkladne ukrývané emócie, prejavy lásky, nenávisti i pokusy o hľadanie vlastnej identity.

Kruté radosti majú na svojom konte už prvý krížik. Je až neuveriteľné, že tak významný a žiadaný režisér, akým Juraj Nvota nepochybne je, natočil svoj prvý celovečerný film až v roku 2002 a žiaľ, mnohými ostal nepovšimnutý. Našťastie, Nvotov debut je už istý čas dostupný na DVD a bolo by hriechom ho prehliadnuť. Kruté radosti majú skvelé herecké obsadenie. Je to posledný film legendárneho Jula Satinského. Do slovenských kín prišiel v októbri roku 2002 a o pár týždňov po premiére sa nesmrteľný „starý pán“ odobral do filmového neba. Napriek tomu, že v čase nakrúcania ho už asi poriadne trápila choroba, podáva excelentný výkon. V Nvotovom filme však exceluje celá plejáda slovenských hercov.

Neprehliadnuteľná Szidi Tobias, mladý Csongor Kassai, osvedčený Ady Hajdu, no najväčším prekvapením tu sú mladí herci Milan Mikulčík a mladučká Táňa Pauhofová, v ktorej filmografii je práve Nvotov film jej prvým veľkým filmom, v ktorom ukázala, čo všetko je schopná zahrať, aká je na obraze jedinečná, prirodzená a presvedčivá. Výkon Pauhofovej v tomto filme je tou pomyselnou čerešňou na torte a napriek účasti mnohých ďalších silných hereckých osobností (jej otca hrá Ondřej Vetchý, nádejnou macochou jej môže byť Anna Šišková), je Tánin výkon tým najsilnejším dojmom, ktorý po vzhliadnutí filmu ostáva. Za nezabudnuteľný filmový zážitok je však „zodpovedný“ najmä samotný Nvota.

Ten aj v Muzike a neskôr v Eštebákovi dokázal, aký je precízny režisér, ktorý dbá na detaily a ustráži si, aby všetko sedelo ako má, tak oku, ako i duchu diváka. Vo svojom filmovom debute bol rovnako dokonalý, pričom výnimočný príbeh obsadil skvelým hereckým amsáblom, ale rovnako tak dbal na to, aby diváka zabavil na jednej strane, no pripravil mu i dramatické momenty a zvraty na strane druhej. Navyše, ten film sa odohráva v 30-tych rokoch a Nvota veľmi špecificky dbal na to, aby to tak cítil aj divák. Farbou, potlačením ostrosti, kostýmami, jednoducho i najmenšími detailmi, ktoré aj tento Nvotov film robia výnimočným.

V podstate sa priznám, že som si ani nevšimol, kedy Kruté radosti prišli na DVD trh, až kým som ich nejakou náhodou nezaregistroval medzi skromnou ponukou slovenských filmov, v ktoromsi internetovom obchode. Neváhal som a neľutujem. Obraz i zvuk (2.0) sú v poriadku pribalené sú okrem slovenských aj anglické a francúzske titulky. Nechýba ani celý zástup bonusov, ktorým dominuje krátky film o filme, ale pribalené sú aj ďalšie prekvapenia. Medzi bonusmi je aj niekoľko odkazov na ďalší Nvotov film, ktorý nasledoval po krutých radostiach, na jedinečnú dobovú komédiu Muzika.

Réžia: Juraj Nvota
Hrajú: Tatiana Pauhofová, Ondřej Vetchý, Anna Šišková, Ady hajdu, Milan Mikulčík, Csongor Kassai, Szidi Tobias, Július Satinský

Kruté radosti - obal DVD