Dnes je 30. mája 2020, meniny má a zajtra

Leaving Las Vegas

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 26.07.2010

Ben (Nicolas Cage) – kedysi vynikajúci hollywoodsky scenárista, dnes polorozpadnutá troska...
Leaving Las Vegas

Ben (Nicolas Cage) – kedysi vynikajúci hollywoodsky scenárista, dnes polorozpadnutá troska z roztrasenými rukami, v ktorých sotva udrží jeden obyčajný drink. Už dlhšiu dobu to s nim ide z kopca kozmickou rýchlosťou. Všimli si to už všetci – jeho priatelia, kolegovia v práci, a dokonca aj tí, ktorí ho takmer vôbec nepoznajú. Od kedy ho opustila žena, okolitý svet preň stratil akúkoľvek cenu. Jediné, čo mu ako tak dáva zmysel, sú nespočetné galóny chľastu, ktorému oddane holduje už niekoľko dlhých mesiacov.

Pre toto nezvyčajné presvedčenie prichádza o prácu a blízkych priateľov, až mu nakoniec neostáva nič iné, len pobaliť základné handry a odpratať sa do zatuchnutého motela v Las Vegas, kde by mohol dôstojným spôsobom zaspievať svoju labutiu pieseň – upiť sa na smrť. Jeho pesimizmus mu pomáha vyplniť náhodná prostitútka Sera (Elisabeth Shue), ktorá v ňom začína nachádzať samú seba...

Film Leaving Las Vegas režiséra Mikea Figgisa zostal po takmer pätnástich rokoch od svojho uvedenia takmer polozabudnutou štúdiou existenciálnej beznádeje človeka, ktorá by mohla spätne rozhodujúcim spôsobom kľudne inšpirovať trebárs aj parížsku dekadenciu z konca 19. storočia. Ben je v podstate dandy, skrachovaný nihilista s podlomenou vôľou projektovať svoj osud do budúcna. Je mu už všetko jedno a dovtedy, pokiaľ ma vedľa seba fľašu, ho nezaujíma vôbec nič. Miestami pripomína pankáča nového milénia alebo vzbúreného anarchistu, ktorý si nechal vytetovať NO FUTERE priamo ma čelo. Nemotorne sa potuluje trblietajúcimi ulicami Las Vegas, bezhlavo vráža do okoloidúcich a v slabých chvíľach, keď sa mu to ešte podarí, nejasne spomína na šťastne prežité roky v kruhu milovanej rodiny. Do jeho nie príliš radostného, a v podstate aj vopred prehratého života ešte stihne vstúpiť žena – empatická prostitútka Sera, ktorá s ním prežije spriaznenú noc.

Osudy oboch stratených duší sa pretínajú v bode ich vzájomnej bezútešnosti, trýzne a sklamania. Sera by možno rada pomohla Benovi dostať sa zo zajatia démonického delíria, ale už teraz vie, že takúto moc jednoducho nemá. Práve v onom neodôvodniteľnom chápaní spočíva všetka jej zhovievavosť zosobnená v krištáľovo čistej láske. Hlavnou silou tohto komorne vystavaného divadla krutosti existencie človeka, sú najmä herecké výkony oboch protagonistov. Bol to vlastne ich herecký koncert a kolegiálna angažovanosť. Či už chceme alebo nie, Nicolas Cage dostal Oscara iba raz – áno, práve za túto úlohu.

Leaving Las Vegas je proste filmový klenot z polovice 90. rokov minulého storočia, a všetkým, ktorí sa aspoň trochu vážnejšie zaoberajú kinematografiou, by mohol vhodne vypĺňať priestor medzi ostatnými filmovými skvostami. Disk pochádza z u nás dosť obľúbenej edície X týždenníka Reflex, a aj napriek tomu, že nedisponuje žiadnym bonusovým materiálom je o to cennejší, že je jediným dostupným DVD na našom území, ktoré obsahuje aspoň český dabing. Vzhľadom k tomu, že bol v roku 1996 nominovaný na Oscara, sa v takýchto prípadoch cení aj to málo, ktoré je niekedy viac.