Dnes je 20. mája 2019, meniny má a zajtra

Legenda o lietajúcom Cypriánovi

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 21.12.2010

Jedného dňa nájdu mnísi pred bránou kláštora polomŕtveho postreleného muža.
Legenda o lietajúcom Cypriánovi

Jedného dňa nájdu mnísi pred bránou kláštora polomŕtveho postreleného muža. Vyliečia ho a príjmu medzi seba, aj keď nič netušia o jeho tajuplnej minulosti, o krutých udalostiach, o stratenej láske... Z jeho správania je však zrejmé, že prešiel peklom a na odľahlom mieste, kam ho zaviedol osud, hľadá úkryt a pokoj. Medzi múrmi kláštora mu spoločnosť robí päťročná sirota Michal, o ktorého sa mnísi starajú z dobročinnosti. Postupne si zvyká na život vo svete, kde sa zastavil čas a začína sa učiť od starého Alberta bylinkárskemu a liečiteľskému umeniu. Naďalej ho však prenasledujú démoni z minulosti, preto sa rozhodne zložiť prísahu mlčanlivosti a príjme meno Cyprián. Prejde dlhých

12 rokov a chýr o mlčiacom mníchovi a jeho schopnostiach liečiť sa rozšíri po krajine. Z Michala vyrastie dospelý muž a raz objaví pri Cypriánovom pacientovi knihu s podpisom Leonarda da Vinciho s projektmi lietajúcich strojov. Mladík začne snívať o lietaní a tajne takýto prístroj zostrojí, ale jeho pokus stroskotá. Potom ho už nič neudrží v nehybnom svete kláštora a opustí ho. Roky ďalej plynú, mnísi odídu, alebo zomrú. Cyprián je už úplne sám, sám so snom, ktorý sa nepodaril splniť Michalovi. Lietajúci stroj začína teraz skladať on...

Dve desaťročia po nežnej revolúcii som musel čakať, aby som sa dočkal najlepšieho slovenského filmu a ak to porovnám v globále s Českom, s ktorým nás toľko spájalo, tak je to aj najlepší československý film od nežnej revolúcie. Cypriánovi naozaj niet čo vytknúť. Tak poctivú robotu s dôrazom na detail, či už v príbehu a jeho následnosti, či v kostýmoch, či v hereckých výkonoch, to som naozaj ešte v novodobej histórii slovenského filmu nevidel. Neopozerané tváre, tí známejší herci zas v úlohách, v ktorých by ich nikto nečakal, jednoducho premyslený každý detail, ktorý diváka na 108. minút každou sekundou viac a viac vťahuje do deja a viac a viac mu dáva. Nenašiel som jedinú chybu, nepristihol som sa pritom, že by som sa znepokojene zahniezdil. Legenda o lietajúcom Cypriánovi je film, ktorý tu chýbal a je to zároveň 108 dokonalých minút na plátne, alebo momentálne pri televíznej obrazovke, keďže Cyprián vyšiel aj na DVD. Klobúk dolu.

Teším sa, že tvorcovia rovnako zodpovedne pristúpili aj k naplneniu DVD a nevybavili diváka iba filmom, ale mu ponúkajú aj zhruba trištvrte hodinu bonusových materiálov. Zhruba desať minút vynechaných scén, obsiahla fotogaléria, komentár režisérky, s ktorým si sledovanie filmu môžete navoliť. Ako predjedlo. Ako hlavné jedlo potom film o filme, v ktorom sa divák dozvie všetko od zrodu myšlienky, cez výber lokalít, kde sa bude nakrúcať, cez dnes už netradičné čítačky, až po to, s akými technickými komplikáciami vznikal najdokonalejší film novodobej slovenskej filmovej histórie. Trochu nevydarený je múčnik v podobe videoklipu k filmovej pesničke Zuzany Smatanovej.

Už sme si zvykli, že filmové pesničky napokon vo filme samotnom ani neznejú a toto je rovnaký prípad, ale na promo účely sú fajn. Tvorcovia sa dokonca vybrali z čerstvou zlatou slávicou nakrútiť videoklip na rovnaké miesta, ako sa točil film. Video je prestrihané filmovými zábermi, avšak Zuzana Smatanová je „súčasná“. V jej prípade sa akosi pozabudlo na dobové oblečenie, ktoré keby si milá Zuzka bola natiahla na seba, tak dojem z videoklipu umocní oveľa viac, ako keď sa v klipe k historickému filmu promenáduje v súčasných rifliach. Škoda toho, ale vzhľadom k tomu, že ide o jediný prešľap, som ochotný nad ním privrieť oči.

Zvuková stopa na DVD je rozmixovaná do formátu 2.0, aj do formátu 5.1 surround, zvuk je slovenský a titulky si priložené anglické a české. Som rád, že môžem konštatovať, že po fantastickom filme, prichádza tento film aj na fantastickom DVD a za rozumnú cenu. Škoda, že pár kúskov nevyšlo rovno aj na blu ray diskoch. Tento film si to zaslúži.

Hrajú: Marko Igonda (SK), Pawel Malaszynski (PL), Alexander Domogarov (RUS), Radoslav Brzobohatý (CZ), Lukács Bicskey (HU), Bartlomiej Firlet (PL), Rafal Fudalej (PL), Vladimír Javorský (CZ), Ivan Palúch (SK), Jerzy Nowak (PL), Lukáš Latinák (SK), Ivan Romančík (SK), Karolína Kominek (PL), Kristína Koprdová (SK), Kamil Mikulčík (SK), Ľubomír Paulovič (SK), Miroslaw Zbrojewicz (PL)
Námet: Mariana Čengel Solčanská

Distribuuje:Sony Music, 2010